۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۵
  • کد خبر: 463297
گزیده‌های نفتی هفته

آغاز سوآپ نفتی ایران و قزاقستان، گزارش کمیسیون انرژی از ناترازی گاز در کشور، راه‌اندازی پالایشگاه فراسرزمینی در ونزوئلا، فرصت یک میلیارد یورویی تأمین خدمات شناوری در کشور، صرفه‌جویی ۳۱ درصدی گاز با اصلاح موتورخانه‌ها، هشدار نسبت به شیب افزایش مصرف بنزین در کشور، تبعات کاهش عرضه نفت به بازارها ازسوی اوپک‌پلاس و دیگر اخبار را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در بازگشت از سفر قزاقستان از آغاز دوباره سوآپ نفتی با این کشور خبر داد. جواد اوجی در جریان حضور در مجلس شورای اسلامی در جریان قرائت گزارش کمیسیون انرژی مجلس، نسبت به ناترازی ۲۴۰ میلیون متر مکعبی گاز در کشور هشدار داد. وی در جریان سفر به ترکیه با وزیران انرژی و اقتصاد این کشور برای تمدید قرارداد صادرات گاز و تجارت انرژی مذاکره کرد. وزیر نفت در حاشیه همایش «در مسیر تحول سوخت‌رسانی» از راه‌اندازی پالایشگاه فراسرزمینی ال‌پالیتو، با ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در کشور ونزوئلا خبر داد. موضوعی که مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز بر آن تأکید کرد. اوجی همچنین با یادآوری برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، ابراز امیدواری کرد که زمستان امسال تأمین پایدار سوخت انجام شود. 

نفت: محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری خدمات شناوری، از فرصت یک میلیارد یورویی در این حوزه خبر داد و در جمع خبرنگاران گفت که خرید این خدمات به مدت ۱۰ سال را تضمین می‌کنیم.

گاز: مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ضمن اشاره به ۲۰۰ پروژه مهم و اساسی صنعت گاز در کشور، از لزوم صرفه‌جویی برای تأمین گاز زمستانه سخن گفت. صرفه‌جویی ۳۱ درصدی مصرف گاز در موتورخانه‌ها با صرف ۱۲۵ میلیارد تومان به‌منظور بهینه‌سازی آنها محقق شد. 

پالایش و پخش: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران نسبت به شیب افزایش مصرف بنزین و نبود تنوع سوخت در بخش حمل و نقل هشدار داد.

پتروشیمی: مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تأمین پایدار خوراک در دهه‌های آینده خبر داد که می‌تواند ضمانتی برای حضور سرمایه‌گذاران باشد.

دولت و مجلس: گزارش کمیسیون انرژی این هفته توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد و بعد از آنکه وزیر نفت از ناترازی گاز خبر داد، رئیس مجلس از وی خواست که برای کاهش مصرف انرژی در کشور اقدام کند. در همین حال فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی گفت که اولویتی ضروری‌تر از جبران ناترازی گاز وجود ندارد. این کمیسیون همچنین برای بررسی تأمین پایدار سوخت در زمستان نشستی برگزار کرد. در همین حال مجتبی یوسفی، عضو مجمع نمایندگان استان خوزستان نیز گفت اقدام‌های وزارت نفت دولت سیزدهم مانع خاموشی کشور شد.

بین‌الملل: آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی کرده است با تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش عرضه نفت به بازارهای جهانی، جهان با رکود اقتصادی مواجه شود. در همین حال روسیه که از تصمیم اوپک‌پلاس خشنود بود، قرار است تعیین سقف قیمتی نفت صادراتی‌اش را به‌عنوان تنبیهی از سوی غرب تحمل کند. در همین حال مسکو با اشاره به این تهدید، عنوان کرد که در صورت اعمال سقف قیمتی، عرضه نفت به بازار را متوقف می‌کند. دبیرکل اوپک نیز از تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش عرضه حمایت کرده و گفته است که بازار با نوسان‌های بزرگی روبه‌رو است.

سایر اخبار: احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل وزیر نفت ایران، در جریان سفر به روسیه برای همایش هفته انرژی روسیه، از آغاز مذاکرات با این کشور برای توسعه و صادرات ال‌ان‌جی خبر داد. ضوابط پرداخت فوق‌العاده کارانه پزشکان شاغل در صنعت نفت ابلاغ شد.

انتصاب‌های هفته: سیدجلال نورموسوی، غلامرضا بهمن‌نیا، مسلم رحمانی و ابوالفضل وروانی فراهانی، از سوی مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به‌ترتیب به‌عنوان سرپرست بهداشت، ایمنی، محیط زیست و پدافندغیرعامل، مشاور مدیرعامل در امور بهداشت، ایمنی، محیط‌زیست و پدافند غیرعامل، سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی و سرپرست مدیریت دارایی‌های فیزیکی این شرکت منصوب شدند. چگنی این هفته همچنین علی ذاکری را به‌عنوان سرپرست شرکت گاز استان هرمزگان منصوب کرد.

کد خبر 463297

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =