۱۰ تیر ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۳
  • کد خبر: 458722
گزیده‌های نفتی هفته

تبیین مهم‌ترین دستاوردهای وزارت نفت در دولت سیزدهم، تأکید اوجی بر نیاز بازار به نفت ایران، توافق اوپک پلاس بر سر افزایش ۶۴۸ هزار بشکه‌ای تولید، آغاز عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در آینده نزدیک و تصویب سه طرح راهبردی شرکت ملی نفت ایران در شورای اقتصاد را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

دستاوردهای وزارت نفت دولت سیزدهم: شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (شانا) این هفته دستاوردهای وزارت نفت دولت سیزدهم را در پنج حوزه منابع انسانی، افزایش صادرات، گسترش دیپلماسی انرژی، صنعت پالایش و حمایت از داخلی‌ها در گزارش‌های؛ اقدام‌های معاونت منابع انسانی از ابتدای دولت سیزدهم، افزایش صادرات نفت از مسیر دیپلماسی فعال انرژی،  گسترش مرز تعاملات نفتی در دولت سیزدهم، پالایش از پنجره سیزدهم و تقویت ساخت داخل و حمایت از دانش‌بنیان‌ها در دولت سیزدهم مرور کرده است.

معاونت برنامه‌ریزی وزارت نفت هم در بخشی از گزارش «اهم اقدام‌ها و دستاوردهای وزارت نفت از ابتدای استقرار دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۰» که این هفته در شانا منتشر شد در تبیین توسعه و تولید از میدان‌های گازی کشور با اولویت میدان گازی پارس جنوبی آورده است: ظرفیت تولید گاز خام کشور در سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار از مرز ۱۰۰۰ میلیون مترمکعب در روز عبور کرد و برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی هم نسبت به سال قبل از آن (۱۳۹۹) بیش از ۴ درصد افزایش یافت.

هفته شلوغ رئیس‌جمهوری: سیدابراهیم رئیسی شامگاه شنبه (چهارم تیرماه) در ششمین گفت‌وگوی مستقیم تلویزیونی با مردم با اعلام اینکه فروش نفت کشور در وضع مناسبی قرار دارد و برای بازگرداندن ارز حاصل از نفت و محصولات غیرنفتی همه تلاش خود را به‌کار گرفته‌ایم، تأکید کرد: قیمت بنزین تغییر نخواهد کرد و اگر قرار باشد کاری انجام شود ما با اطلاع دادن به مردم و تبیین و با تمهیدات آن را انجام می‌دهیم.

رئیسی همچنین روز یکشنبه این هفته، در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق گفت: روابط ایران با عراق معمولی و سنتی نیست، بلکه روابطی بسیار عمیق است که ریشه در فرهنگ، اعتقادها و باورهای مشترک دیرینه دو ملت و دو کشور دارد و امروز مسئولان عالی دو کشور اراده‌ای عمیق و جدی برای توسعه روابط در همه حوزه‌ها دارند.

افزون‌بر این رئیس جمهوری، چهارشنبه هفته جاری برای شرکت در اجلاس سران کشورهای حاشیه خزر به ترکمنستان سفر کرد که جواد اوجی، وزیر نفت نیز او را همراهی کرد. در حاشیه این سفر رئیس جمهوری در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بیان کرد: روابط ایران و روسیه در عرصه تبادلات تجاری و نیز همکاری‌ در بخش انرژی در سطح بالایی جریان دارد و دو کشور ظرفیت‌های مناسبی برای همکاری در حوزه‌های انرژی از جمله سوآپ دارند. رئیسی در دیدار با سردار بردی محمداف، رئیس‌جمهوری ترکمنستان هم برای افزایش ظرفیت سوآپ گاز ترکمنستان به آذربایجان از مسیر کشورمان اعلام آمادگی کرد.

توئیت‌های تازه وزیر نفت: جواد اوجی این هفته با انتشار سه مطلب جداگانه در صفحه کاربری خود در توئیتر از غلبه بر تحریم صادرات میعانات گازی کشور با استفاده از توان داخلی و استفاده از ظرفیت مغفول‌مانده پالایشگاه‌های کوچک کشور و امضای تفاهم‌نامه بین وزارت نفت و وزارت دفاع برای تولید تجهیزات پیچیده و تحریمی مورد نیاز صنعت نفت خبر داد و در سومین توئیت نوشت: یکی از دلایل اصلی به مخاطره افتادن انرژی جهان، ‎تحریم‌های ظالمانه ایران، به‌عنوان دارنده بیشترین ذخایر نفت و گاز جهان، است.

توافق ۶۴۸ هزار بشکه‌ای اوپک‌پلاس: ۲۳ کشور عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) در سی‌امین نشست خود که در روز پنجشنبه، نهم تیرماه برگزار شد بر سر افزایش ۶۴۸ هزار بشکه‌ای عرضه روزانه در ماه اوت (مردادماه - شهریورماه) به توافق رسیدند. جواد اوجی، وزیر نفت پس از این نشست، بر هم خوردن امنیت انرژی و شدت گرفتن نوسانات بازار را بازی باخت - باخت برای همه بازیگران این عرصه دانست و گفت: بازار جهانی نفت نیازمند افزایش عرضه از سوی ایران است. قیمت نفت پس از نشست اوپک پلاس روند کاهشی در پیش گرفت و در حالی که قیمت نفت برنت در طول هفته تا ۱۱۸ دلار بالا رفت، روز جمعه تا ۱۱۰ دلار و ۴۸ سنت پایین آمد.

انتصابات: انتصابات در شرکت ملی گاز ایران این هفته هم ادامه پیدا کرد و مجید چگنی، معاون وزیر نفت در احکامی «سیروس امیری چیمه» را به‌عنوان سرپرست مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت ملی گاز ایران و «حسینعلی محمدحسینی» را به‌عنوان سرپرست مدیریت برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران منصوب کرد. «محمدحسین ساعتیان» نیز که پیش از این سرپرست مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت ملی گاز بود، به‌عنوان مشاور معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران منصوب شد.

سایر اخبار: تأکید تهران و دوشنبه بر توسعه همکاری‌ها در حوزه انرژی، امضای تفاهم‌نامه انجمن مدیریت پروژه ایران و مرکز توسعه مدیریت صنعت نفت به‌منظور تکوین و توسعه گواهینامه ملی صلاحیت حرفه‌ای مدیر پروژه، پاسخ وزیر نفت به پرسش‌های نمایندگان در کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، آغاز عملیات اجرایی پتروپالایشگاه شهید سلیمانی در آینده نزدیک، تشریح طرح احیای چاه‌های کم‌بازده و غیرفعال برای شرکت‌های فناور و تصویب سه طرح راهبردی شرکت ملی نفت ایران در شورای اقتصاد از دیگر اخبار صنعت نفت در هفته جاری است.

پیشنهاد هفته: تبیین تأثیر تنش روسیه و اوکراین بر بازار نفت را می‌توانید در گفت‌وگوی شانا با حجت‌الله غنیمی‌فرد، مدیر پیشین امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران بخوانید.

کد خبر 458722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =