۱۷ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۸
  • کد خبر: 459125
گزیده‌های نفتی هفته

آیین امضای تفاهم‌نامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید با حضور رئیس‌جمهوری، برگزاری نشست ارائه فرصت‌های سرمایه‌پذیری و نحوه مشارکت‌بانک‌ها در طرح‌های بالادست نفت، نشست مشترک وزیر نفت با مدیران عامل شرکت‌های خصوصی و خصولتی پالایشی کشور، درگذشت دبیرکل اوپک و دیگر اخبار را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

نفت: صنعت نفت کشور این هفته شاهد امضای قرارداد مهمی در زمینه توسعه میدان مشترک نفتی آزدگان بود. این قرارداد عصر سه‌شنبه (۱۴ تیرماه) میان شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید با حضور رئیس‌جمهوری برگزار شد. جواد اوجی، وزیر نفت در این آیین به اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت اشاره کرد و گفت: تأمین سرمایه گلوگاه توسعه صنعت نفت بود که با دستورهای رئیس‌جمهوری و تلاش‌های وی توانستیم توان هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ اقتصادی را در کنار بانک‌ها به میدان بیاوریم تا با تکیه بر اعتبار آنها، زمینه جذب سرمایه‌های مردم و بخش خصوصی در این طرح‌ها نیز مهیا شود.

وزیر نفت همچنین درباره این قرارداد شامگاه سه‌شنبه (۱۴ تیرماه) در بخش خبری ساعت ۲۱ گفت: در طول مدت بهره‌برداری ۲۰ ساله میدان آزادگان، اگر مبنای هر بشکه نفت را ۸۰ دلار منظور کنیم، ۱۱۵ میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور ایجاد می‌کند و ۲۴ هزار نفر اشتغال‌زایی به همراه دارد، همچنین به‌زودی اقدام‌های عملیاتی برای افزایش تولید این میدان نیز انجام خواهد شد.

اوجی همچنین روز چهارشنبه (۱۵ تیرماه) و در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره این قرارداد تأکید کرد: طی یک ماه و نیم گذشته نشست‌هایی فشرده‌ در شورا و گروه اقتصادی دولت به ریاست معاون اول رئیس‌جمهوری داشته‌ایم و نزدیک به ۲۰ طرح اولویت‌دار در حوزه تولید نفت و اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام‌فروشی را طراحی کردیم.

وزیر نفت این هفته (شنبه، ۱۱ تیرماه) نشست مشترکی با مدیران عامل شرکت‌های خصوصی و خصولتی پالایشی کشور داشت و در این نشست با بیان اینکه سهامداران پالایشگاه‌های کشور باید عمده سود سالانه خود را در طرح‌های توسعه‌ای و کیفی‌سازی محصولات پالایشگاه‌ها سرمایه‌گذاری کنند، تأکید کرد: اگر این اتفاق رقم نخورد در سال‌های آینده به لحاظ مسائل محیط زیستی این سهامداران هستند که بی‌شک زیان خواهند کرد.

اوجی همچنین این هفته با انتشار مطلبی در صفحه کاربری خود در توئیتر درباره قرارداد توسعه میدان مشترک نفتی آزدگان نوشت: «برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت ایران، طرح ‌توسعه یکپارچه ‌میدان نفتی مشترک آزادگان، با تأمین مالی ۷ میلیارد دلاری بانک‌های دولتی و خصوصی، هلدینگ‌های اقتصادی و صندوق توسعه ملی و با هدف افزایش تولید این میدان به ۵۷۰ هزار بشکه در روز، عملیاتی می‌شود.

گاز: غلامعباس حسینی، مدیرعامل شرکت انتقال گاز ایران با بیان اینکه مقدار انتقال روزانه گاز شیرین کشور امسال به بیش از ۸۸۰ میلیون مترمکعب می‌رسد، گفت: شرکت انتقال گاز ایران از ظرفیت ذخیره‌سازی برای افزایش تاب‌آوری شبکه خود استفاده می‌کند و این امکان به شبکه داده می‌شود که افزایش موازنه تولید را در فصل‌های سرد دوباره به شبکه بازگردانی کند.

پالایش و پخش: جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی این هفته (۱۵ تیرماه) در آستانه روز صنعت قیر، با تأکید بر اینکه دانش قیرسازی در کشور صددرصد بومی‌سازی شده و جایگاه این صنعت از سطح ملی به سطح بین‌المللی ارتقا یافته است، گفت: امروزه ظرفیت بیش از ۶ میلیون تن قیر در کشور وجود دارد و سهم ایران از بازار جهانی این صنعت ۸ درصد است.

پتروشیمی: عبدالعلی علی‌عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس این هفته و در جریان بازدید از پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس، با بیان اینکه به‌زودی طرح‌های تازه تکمیل زنجیره ارزش بیدبلند خلیج فارس معرفی خواهند شد، اظهار کرد: ایران اسلامی در روزگار سخت تحریم و محاصره اقتصادی نیازمند باور و اعتماد به مدیران جهادی است که از دل همه تهدیدهای فنی و اقتصادی درخت تنومندی همچون بیدبلند خلیج فارس با ثمره‌ها و آثار اقتصادی و محیط زیستی رشد کند و در مسیر تعالی و بالندگی قرار گیرد.

بین‌الملل: محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل اوپک پس از سال‌ها فعالیت در عرصه‌های مختلف صنعت نفت شامگاه سه‌شنبه (۱۴ تیرماه) در ۶۳ سالگی دار فانی را وداع گفت. وزیر نفت و امیرحسین زمانی‌نیا، نماینده ایران در هیئت عامل اوپک به‌صورت جداگانه درگذشت وی را تسلیت گفتند.

دولت و مجلس: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری یکشنبه این هفته (۱۲ تیرماه) در نشست هیئت دولت با تأکید بر اینکه خوشبختانه امروز با ابتکار عمل و تلاش‌های همکاران وزارت نفت، عقب‌ماندگی‌ها در برداشت از میدان‌های مشترک جبران شده است، عنوان کرد: تکمیل حلقه‌های زنجیره ارزش مواد معدنی یکی از برنامه‌های مهم تحولی دولت است. در این زمینه برنامه‌ریزی جدی کرده‌ایم و لازم است ابعاد این حرکت به کمک رسانه‌ها برای افکار عمومی تبیین شود.

رئیس‌جمهوری این هفته سه‌شنبه (۱۴ تیرماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه توسعه یکپارچه میدان مشترک نفتی آزادگان بین شرکت ملی نفت ایران، بانک‌ها و شرکت‌های اکتشاف و تولید، جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری در زمینه رونق تولید و ایجاد اشتغال را از مهم‌ترین ضرورت‌های امروز کشور دانست و گفت: امضای تفاهم‌نامه ۷ میلیارد دلاری برای سرمایه‌گذاری در میدان مشترک نفتی آزادگان مصداق بسیج توان داخلی کشور است. هدایت نقدینگی در مسیر رونق تولید، بهره‌مندی از توان فنی و جذب سرمایه‌گذاران داخلی در رشد اقتصادی و پیشرفت کشور بسیار مؤثر است.

رئیسی همچنین روز چهارشنبه (۱۵ تیرماه) در نشست هیئت دولت با اشاره به امضای تفاهم‌نامه ۷ میلیارد دلاری توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان گفت: اگر نقدینگی در امر رونق تولید به‌کار گرفته شود، رشد آن باعث نگرانی نخواهد بود. این نقدینگی سرگردان است که سبب تورم و نابسامانی‌های اقتصادی در کشور می‌شود.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی سه‌شنبه این هفته (۱۴ تیرماه) در جریان برنامه نظارت ستادی خود در استان کهگیلویه و بویراحمد از پروژه پتروشیمی گچساران بازدید و از تلاش کارگران، مهندسان و کادر فنی مشغول در این پروژه قدردانی کرد.

دیگر اخبار: شرکت ملی نفت ایران آماده بازگردانی تولید به حداکثر رقم ممکن است، توضیح مدیر مالی شرکت ملی نفت درباره وصول درآمدهای بودجه‌ای وزارت نفت، رابطه مالی دولت و شرکت ملی نفت اصلاح شد، بررسی درخواست‌های وزارت نفت در نشست شورای اقتصاد، سورن‌پلاس دوگانه‌سوز به‌عنوان جایگزین تاکسی‌های سمند رونمایی شد، هم‌افزایی ظرفیت‌های بی‌شمار ملی تحریم‌های غیرقانونی را خنثی می‌کند، تبادلات تجاری در حوزه انرژی از فرصت‌های مناسب همکاری‌ ایران و آذربایجان است، تخصیص بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان، واحد پلی‌اتیلن سنگین پتروشیمی امیرکبیر با ظرفیت کامل در مدار تولید قرار گرفت و... از دیگر اخبار صنعت نفت در این هفته بود.

کد خبر 459125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =