۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۵
  • کد خبر: 460313
گزیده‌های نفتی هفته

برگزاری آیین امضای مشارکت‌نامه تأمین مالی و احداث پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» و پالایشگاه «مروارید مکران» با حضور رئیس‌جمهوری، حضور وزیر نفت در برنامه تلویزیونی «صف اول»، برگزاری سی‌ویکمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به ائتلاف اوپک‌پلاس و دیگر اخبار صنعت نفت را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

نفت: روز دوشنبه این هفته (دهم مردادماه) آیین امضای مشارکت‌نامه تأمین مالی و احداث پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» و پالایشگاه «مروارید مکران» در محل ساختمان ریاست‌جمهوری برگزار شد. جواد اوجی، وزیر نفت در این آیین ظرفیت پالایشی کشور را نزدیک به ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز اعلام کرد و گفت: فروش نفت و میعانات هم خام‌فروشی است و هم چالش‌های بسیاری با توجه به تحریم‌ها برای فروش آن وجود دارد. این پروژه‌ها که به تولید برسند، هیچ مشکلی در فروش محصولات و فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی نخواهیم داشت و این اقدام تحریم‌ها را بی‌اثر می‌کند.

هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نفت نیز در آیین امضای مشارکت‌نامه تأمین مالی و احداث پتروپالایشگاه «شهید قاسم سلیمانی» و پالایشگاه «مروارید مکران» با بیان اینکه امیدواریم با توجه به انسجام شکل‌گرفته، این پروژه در کوتاه‌ترین زمان ممکن اجرا شود، اظهار کرد: وزارت نفت طبق بند «ط» تبصره «یک» قانون بودجه ۱۴۰۱ مجاز به احداث این پالایشگاه (شهیدسلیمانی) شده است و  تکیه ما در احداث این پتروپالایشگاه بخش غیردولتی بوده است.

وزیر نفت همچنین شامگاه سه‌شنبه (۱۱ مردادماه) با حضور در برنامه «صف اول» ضمن تشریح فعالیت‌های وزارت نفت در دولت سیزدهم، درباره امضای دو مشارکت‌نامه تأمین مالی و تأسیس پتروپالایشگاه «سردار شهید قاسم سلیمانی» و پالایشگاه «مروارید مکران» عنوان کرد: وزارت نفت مصمم است طرح پالایشگاهی ۳۰۰ هزار بشکه‌ای را شروع کند. طرح آن از نظر مکان‌یابی و دانش‌فنی در دولت مصوب و در بودجه ۱۴۰۱ به وزارت نفت تکلیف شد. در کنار آن ساخت پالایشگاهی در مکران مطرح شده است. بزرگ‌ترین چالش برای احداث پتروپالایشگاه‌ها تأمین منابع مالی است که در بحث توانمندی سازندگان و متخصصان مشکلی نداریم.

گاز: علی‌محمد پوررضا، مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند با اشاره به اینکه بهار امسال، یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون مترمکعب گاز در این شرکت فرآورش شد که نسبت به مدت مشابه پارسال ۶۷ درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: این شرکت با تکیه بر توان و تخصص نیروهای جوان و کارآمد توانست با فرآورش یک میلیارد و ۷۶۰ میلیون مترمکعب گاز در سه ماه نخست سال ۱۴۰۱، موفق به افزایش ۶۷ درصدی این سوخت پاک نسبت به مدت زمان مشابه سال ۱۴۰۰ شود.

پالایش و پخش: عبادالله عبداللهی، مدیرعامل گروه اقتصاد مفید روز دوشنبه (دهم مردادماه) در آیین امضای مشارکت‌نامه تأمین مالی و احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پالایشگاه مروارید مکران با بیان اینکه در پروژه مروارید مکران برای ۱۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۴ هزار نفر نیز به‌صورت غیرمستقیم در ساخت تجهیزات اشتغال‌زایی شده است، گفت: ۳۰ درصد از سهام این پروژه مربوط به بانک ملت، ۱۰ درصد مربوط به بانک تجارت، ۱۰ درصد بانک پارسیان و ۵۰ درصد متعلق به گروه اقتصاد مفید است.

پتروشیمی: مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی این هفته در سفری یک روزه به منطقه ماهشهر، در دیدار و نشست با مدیران عامل طرح‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی مستقر در این منطقه با بیان اینکه شرکت‌ها و هلدینگ‌های پتروشیمی با همکاری راهبردی و همگرایی خود برای رسیدن به هدف مشترک توسعه متوازن و پایدار گام بردارند، تصریح کرد: سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی با استفاده از ظرفیت‌های ملی و استانی خود و به‌عنوان بازوی حاکمیتی و همسو با کاهش خام‌فروشی و تولید محصولات نهایی، مسیر توسعه فاز دوم پتروشیمی را تسهیل کند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین این هفته در بازدید میدانی از طرح پتروشیمی گچساران با اشاره به آخرین مراحل ساخت این طرح اظهار کرد: پتروشیمی گچساران از مهم‌ترین حلقه‌های زنجیره ارزش از گازهای همراه نفت تا تولید پلیمر است و انتظار داریم از همه ظرفیت‌های موجود برای بهره‌برداری از این پروژه در زمان مقرر استفاده شود.

بین‌الملل: سی‌ویکمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) چهارشنبه این هفته (۱۲ مردادماه) به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. در این نشست از محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل فقید اوپک، از سوی همه رؤسای هیئت‌های نمایندگی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس قدردانی ویژه‌ای شد، همچنین کل رؤسای هیئت‌های حاضر در ائتلاف اوپک‌پلاس در سی‌ویکمین نشست وزراتی این ائتلاف ضمن قدردانی ویژه از دبیرکل فقید اوپک به دبیرکل تازه این سازمان خوشامد گفتند.

جواد اوجی، وزیر نفت در این نشست ضمن گرامیداشت یاد محمد سانوسی بارکیندو، دبیرکل پیشین اوپک و خیر مقدم به هیثم الغیص، دبیرکل تازه اوپک گفت: ایران، به‌عنوان یکی از اعضای مؤسس اوپک، همانند گذشته به همکاری سازنده و حمایت مؤثر خود از اوپک، دبیرکل تازه و دبیرخانه اوپک ادامه خواهد داد.

وزیر نفت همچنین در حاشیه سی‌ویکمین نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به ائتلاف اوپک‌پلاس اظهار کرد: این نشست در شرایطی برگزار شد که بر اساس روند تصمیم‌های ماه‌های پیشین، روی کاغذ مقدار کاهش تولید کشورهای عضو اوپک‌پلاس در چارچوب توافق ژوئیه ۲۰۲۱، در انتهای ماه اوت سال ۲۰۲۲ در عمل صفر می‌شود. اوجی گفت: امیدوارم دولت‌های بزرگ غربی درک درستی از این حساسیت‌ها داشته باشند و در مسیر تحقق امنیت انرژی جهان، رفتاری منطقی در پیش بگیرند. زمستان امسال برای اروپایی‌ها و برای همه جهان بسیار مهم است و باید از هم‌اکنون به فکر باشند.

در پایان این نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو ائتلاف اوپک‌پلاس با انتشار بیانیه‌ای با توجه به شرایط کنونی بازار نفت و اجماع درباره چشم‌انداز آن تصمیم گرفتند تولیدشان در ماه سپتامبر ۲۰۲۲ روزانه ۱۰۰ هزار بشکه افزایش یابد.

دولت و مجلس: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری روز دوشنبه (دهم مردادماه) در آیین امضای تفاهم‌نامه مشارکت و تأمین مالی برای احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و پالایشگاه مروارید مکران، احداث مجتمع‌های پتروشیمی و پتروپالایشگاهی را از نیازها و ضرورت‌های کشور برشمرد و گفت: تحقق اهداف کشور در زمینه رشد اقتصادی در گرو سرمایه‌گذاری‌های کلان است و این تفاهم‌نامه‌ها از جمله اقدام‌های و زمینه‌سازی‌های مؤثر برای جذب سرمایه‌های خرد و کلان در مسیر سازندگی و آبادانی کشور است.

دیگر اخبار: قدردانی کارگروه مطالبات ایثارگران از وزیر نفت، میانبر تولید نفت از مسیر چاه‌های کم‌بازده می‌گذرد، افزایش ۱۰۰ هزار بشکه‌ای تولید اوپک‌پلاس در ماه سپتامبر، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به فهرست سازمان‌های توسعه‌ای پیوست، تولید دانش‌بنیان، محور اقتصاد مقاومتی است، ثبت رکورد ساخت بزرگ‌ترین شیرآلات نفتی در طرح ملی گوره - جاسک و... از دیگر اخبار این هفته صنعت نفت و گاز کشور بود.

کد خبر 460313

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =