۴ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۹
  • کد خبر: 461077
گزیده‌های نفتی هفته

اخبار مربوط به امضای قرارداد خرید و سوآپ گاز از روسیه، بهره‌برداری از پروژه‌های مهم نفتی به دستور وزیر نفت در اهواز، بهره‌برداری از ۲۳ طرح عمرانی و مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در هفته دولت، بهره‌برداری رسمی از طرح انتقال گاز به جزیره کیش را در گزیده‌های نفتی هفته پربار و شلوغی که گذشت، بخوانید.

امضای قرارداد خرید و سوآپ گاز از روسیه: جواد اوجی، وزیر نفت در هفته‌ای که گذشت، پس از دیدار با ایگور لویتین، دستیار ارشد رئیس‌جمهوری روسیه، از امضای قرارداد خرید و سوآپ گاز از روسیه در آینده‌ای بسیار نزدیک خبر داد. جواد اوجی پس از این دیدار همچنین از امضای تفاهم‌نامه ۴۰ میلیارد دلاری با شرکت‌های بزرگ روس و نیز انجام مذاکراتی برای سوآپ فرآورده‌های نفتی خبر داد.

بهره‌برداری از پروژه‌های مهم نفتی به دستور وزیر نفت در اهواز: عملیات اجرایی فاز دوم طرح توسعه میدان مشترک یاران، عملیات اجرایی طرح توسعه میدان مشترک نفتی بِلال در خلیج فارس، عملیات اجرایی توسعه و نگهداشت میدان نرگسی در گچساران، عملیات اجرایی طرح تولید پروپیلن از پروپان (PDH) پالایشگاه بیدبلند خلیج‌فارس در بهبهان و افتتاح پروژه‌های مسئولیت اجتماعی خوزستان امروز جمعه، همزمان با هفته دولت با دستور جواد اوجی، وزیر نفت و به‌صورت ویدیوکنفرانس آغاز شد.

رفع کسری بودجه ۱۴۰۰ به مدد افزایش فروش نفت و وصول مطالبات گازی و تأکید بر اولویت به‌کارگیری نیروهای بومی در پروژه‌های نفتی اخباری بود که از سوی وزیر نفت در این آیین اعلام شد. وزیر نفت همچنین با سخنرانی در نماز جمعه نفت اهواز، ضمن ارائه گزارشی از عملکرد یک ساله صنعت نفت به مردم خوزستان از امضای ۱۰۰ میلیارد دلار تفاهم‌نامه و قرارداد در صنعت نفت طی یک سال اخیر خبر داد. وی همچنین در حاشیه این سفر به گلزار شهدای اهواز رفت و با خانواده‌های شهدای معظم استان خوزستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران نیز در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های نفتی با اعلام خبرهایی درباره بهره‌برداری از پروژه‌های مهم نفتی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های تازه صنعت نفت، از آغاز عملیات بهره‌برداری از میدان مشترک سهراب در آینده‌ای نزدیک خبرداد. مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این آیین از درآمد ارزی ۱۸ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی برای کشور و افزایش ظرفیت سالانه تولید پروپیلن به ۱۴ میلیون تن در افق ۱۴۱۲ خبر داد.

علیرضا دانشی، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز در این آیین با بیان اینکه یکی از برنامه‌های جدی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب بازگرداندن توان تولید نفت به دوران پیش از تحریم‌ها بود، گفت: با افتخار اعلام می‌کنیم که توانایی تولید نفت به پیش از تحریم‌ها بازگشته است.

بهره‌برداری از ۲۳ طرح عمرانی و مسئولیت اجتماعی وزارت نفت در هفته دولت: با حضور وزیر نفت در اهواز همچنین از ۲۳ طرح عمرانی و مسئولیت اجتماعی وزارت نفت بهره‌برداری شد. بابک دارابی، مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز شرکت ملی نفت ایران در این آیین رسمی با بیان اینکه در هفته دولت ۲۳ پروژه عمرانی شامل ۱۳ پروژه هادی روستایی، ۹ پروژه ورزشی و ۵۰۰ واحد مسکونی در مسجدسلیمان افتتاح می‌شود، گفت:‌ وزارت نفت همسو با سیاست‌های دولت سیزدهم همواره در کنار مردم است.

بهره‌برداری رسمی از طرح انتقال گاز به جزیره کیش: در هفته‌ای که گذشت طرح انتقال گاز به جزیره کیش با صرفه‌جویی ۱۵۴ میلیارد تومانی و با حضور وزیر نفت به بهره‌برداری رسید. اتصال جزیره کیش به شبکه پایدار گاز سراسری، تأمین انرژی پاک و پایدار و کاهش آثار مخرب محیط زیستی از جمله مزایای این طرح است که در آن ۳۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده است. مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در این آیین رسمی بازگشت سرمایه طرح را ۴۰۰ میلیون دلار اعلام کرد و  از آمادگی ایران برای سوآپ حداکثری گاز خبر داد. در همین حال، مسئول طرح توسعه میدان کیش از بهره‌مندی ۸۰ درصدی از تجهیزات داخلی شرکت‌های دانش‌بنیان در این طرح و در عین حال وزیر نفت از سرمایه‌گذاری ۲۴ میلیارد دلاری در صنایع پالایشی کشور خبر داد.

هفته دولت: در هفته‌ای که گذشت برنامه‌های پرشماری از جمله رونمایی و چند بهره‌برداری به مناسبت هفته دولت برگزار شد، رونمایی از تجهیزات سرچاهی با حضور وزیر نفت در شهرک صنعتی شمس‌آباد تهران، حضور وزیر نفت در برنامه جهان‌آرای شبکه افق و ارائه گزارش عملکرد یک ساله وزارت نفت در این برنامه و اشاره وزیر به تلاش‌های صنعت نفت برای بازاریابی نفت، تأکید عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت برای حمایت صندوق نفت از سرمایه‌گذاری تا توسعه میدان و ساخت تجهیزات صنعت نفت‌ و تخصیص بخشی از سرمایه‌های صندوق بازنشستگی نفت به تولید تجهیزات دانش‌بنیان، اعلام توسعه میدان‌های گروه خامی با سرمایه‌گذاری ۵.۵ میلیارد دلاری از سوی مدیرعامل شرکت ملی نفت از دیگر اخبار و رویدادهای هفته جاری بودند.

نفت: تأکید مهدی علی‌مددی، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزیر نفت بر اعمال افزایش حداکثری حقوق کارکنان صنعت نفت در چارچوب قانون و اعلام برگزاری نخستین آزمون استخدامی صنعت نفت دولت سیزدهم تا سه ماه آینده از زبان وی، تأکید رئیس هیئت رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت بر پیگیری قراردادهای معطل در کشورهای اروپایی از طریق صندوق بازنشستگی نفت، تأکید علیرضا مهدی‌زاده، مدیرعامل شرکت نفت فلات قاره بر اجرای مرحله نخست طرح توسعه میدان مشترک اسفندیار،  اعلام خبر ظرفیت‌سازی برای تولید روزانه ۴ میلیون و ۳۸ هزار بشکه نفت خام از سوی مدیر نظارت بر تولید نفت و گاز شرکت ملی نفت ایران، اعلام اختصاص ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای رفع تنش‌های آبی خوزستان از سوی وزارت نفت از زبان مدیر نظارت بر طرح‌های عمرانی مناطق نفت‌خیز، تشریح دستاوردهای شرکت ملی حفاری ایران در دولت سیزدهم از سوی مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از جمله رویدادهای صنعت نفت کشور در حوزه بالادستی بودند.

گاز: افزایش ۵۰ درصدی تولید پالایشگاه گاز ایلام و تأکید رئیس امور تخصصی بازرگانی شرکت ملی گاز بر تلاش شرکت ملی گاز برای بهره‌گیری از کالای با کیفیت ایرانی از جمله اخبار حوزه صنعت گاز کشور در هفته جاری بودند.

پالایش و پخش: مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در گفت‌وگویی با شانا به مناسبت هفته دولت از افزایش ۲ هزار و ۵۰۰ کیلومتری طول خطوط لوله انتقال نفت کشور تا چهار سال آینده و بهره‌برداری از پروژه احداث خط لوله ۱۲۵ کیلومتری نظامیه - سبزآب تا پایان پاییز امسال خبر داد. در هفته‌ای که گذشت همچنین در دومین جشنواره روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی، نشان عالی مسئولیت اجتماعی به پالایشگاه نفت تهران اعطا شد.

پتروشیمی: اعلام اشتغال‌زایی ۵ هزار نفری در اجرای طرح تولید پروپیلن از پروپان بیدبلند خلیج‌فارس از سوی محمود امین‌نژاد، مدیرعامل شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج‌فارس در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های نفتی در اهواز، خبر بهره‌برداری ۲ طرح پتروشیمی گچساران و پالایشگاه یادآوران تا پایان سال جاری از سوی عبدالعلی علی‌عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و پیش‌ثبت‌نام ۱۰۲۶ شرکت در شانزدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست از جمله رویدادهای صنعت پتروشیمی در هفته جاری بود.

دولت و مجلس: احمد مرادی، عضو کمیسیون انرژی مجلس در آیین بهره‌برداری رسمی از طرح انتقال گاز به جزیره کیش بر حرکت وزیر نفت در جهت برنامه‌های اعلامی در جلسه رأی اعتماد تاکید کرد. قدردانی ۲۸۱ نماینده مجلس از تلاش‌های دولت سیزدهم هم‌زمان با هفته دولت، گفت‌وگوی نمایندگان مجلس با شانا درباره تلاش‌های جهادگونه دولت سیزدهم برای افزایش فروش نفت از جمله اخبار و رویدادهای صنعت نفت در حوزه دولت و مجلس بوده است.

در این هفته سیدکریم حسینی، نماینده اهواز در مجلس نیز در آیین بهره‌برداری از پروژه‌های مهم نفتی و مسئولیت اجتماعی در اهواز گفت: بی‌شک نفت یکی از وزارتخانه‌های موفق با کارنامه‌ای درخشان، خوب و مورد قبول در دولت سیزدهم در یک سال گذشته بوده است. صادق خلیلیان، استاندار خوزستان نیز در این آیین با اشاره به لزوم بهره‌مندی از ظرفیت‌های بزرگ در صنایع نفت و گاز خوزستان گفت: همه سفرهای یکسال اخیر وزیر نفت به استان، در مسیر توسعه و عمران استان خوزستان بوده است. محمدطلا مظلومی، نماینده بهبهان و آغاجاری نیز در این مراسم رویکرد وزیر نفت در استفاده از ظرفیت‌ مسئولیت‌های اجتماعی نفت در خوزستان و به‌ویژه مناطق محروم این استان را ستودنی اعلام کرد.

گزارش هفته: گزارش‌های شانا از حمایت تمام‌قد صنعت نفت برای پایداری شبکه برق کشور، سرمایه‌گذاری وزارت نفت دولت سیزدهم برای کاهش تنش‌های آبی در مناطق محروم،  جهاد جمع‌آوری گازهای همراه نفت پس از دولت سیزدهم، گفت‌وگو با سید شمس‌الدین موسوی، مدیرعامل شرکت پتروپارس درباره سهم بالای پتروپارس در توسعه میدان‌های مشترک، گفت‌وگو با مدیرعامل پالایشگاه فجر جم درباره ظرفیت تولید روزانه ۸۰ میلیون مترمکعب گاز در این پالایشگاه، از جمله گزارش‌ها و گفت‌گوهای شانا در حوزه‌های مختلف صنعت نفت بودند که پیشنهاد می‌کنیم بخوانید.

کد خبر 461077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =