نقشه‌ راه همکاری ایران و روسیه امضا می‌شود

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت از مذاکره برای امضای نقشه‌راه همکاری ایران و روسیه در نشست شانزدهمین کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه خبر داد.

احمد اسدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اعزامی شانا به روسیه با بیان اینکه در این دور از نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه بیش از ۱۰ کارگروه تشکیل می‌شود، گفت: تمامی دستگاه‌های کشور در این نشست حضور دارند و با دستگاه‌های متناظر روس مذاکره می‌کنند.

وی با اشاره به اسنادی که در این کارگروه‌های مشترک در حال مذاکره است، گفت: این سندها شامل یک سند اصلی پروتکل و سند نقشه‌ راه می‌شود که تلاش داریم در سند اصلی پروتکل، قواعد حاکم بر روابط اقتصادی دو طرف و قوانینی که این رابطه را تسهیل می‌کند بگنجانیم، اما طرح‌ها و پروژه‌های مهمی را که در حال مذاکره هستند در سند نقشه‌ راه قرار می‌دهیم.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با تشریح نشست‌های پیشین ایران و روسیه اذعان کرد: در سالی که گذشت هیئت‌های متعددی از روسیه و ایران به مذاکره به یکدیگر در تهران و مسکو پرداختند.

اسدزاده درباره اهمیت دور اخیر نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه تصریح کرد: اهمیت این دوره از نشست در این است که همه ابعاد همکاری‌های ایران و روسیه از همکاری‌های فرهنگی گرفته تا همکاری‌های اجتماعی، کار و تعاون، علم و فناوری و اقتصادی را شامل می‌شود، بنابراین جامعیتی که در این دور از نشست کمیسیون مشترک وجود دارد در سایر نشست‌ها نبوده است.

وی به ابعاد نقشه‌ راه اشاره کرد و افزود: در سند نقشه‌ راه سعی داریم موارد مهم هر پروژه را قرار دهیم از جمله اینکه مسئولان هر پروژه را در هر طرف مشخص کنیم و برای آن هدف‌گذاری زمانی انجام دهیم و اینکه هر طرح در چه مدتی به سرانجام می‌رسد که این اتفاق به همکاری‌های دو طرفه اقتصادی انسجام می‌دهد.

معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت با بیان اینکه در این مدت همکاری‌های متعددی در بخش نفت و گاز با روسیه تعریف کردیم، تشریح کرد: پروژه‌های مختلفی در این دوره تدوین شد؛ یک سند نقشه‌ راه همکاری‌های بلندمدت در بخش نفت و گاز با روسیه تعریف کردیم که دو ضمیمه اصلی دارد؛ یکی از این ضمیمه‌ها که خوشبختانه فعال شد، ضمیمه همکاری‌های شرکت ملی نفت ایران با گازپروم روسیه است. ضمیمه دیگر همکاری‌های دو کشور در حوزه علم و فناوری در نفت و گاز است.

اسدزاده تصریح کرد: سند نقشه‌ راه را به طرف روس پیشنهاد دادیم که امیدواریم در این کمیسیون مشترک نهایی شود و به امضا برسد. در صورت امضای این سند، انسجام، یکپارچگی و توازنی در مجموعه فعالیت‌های اقتصادی دو کشور و روابط دو طرفه حاکم می‌شود.

به گزارش شانا، شانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه از امروز (هشتم آبان‌ماه) تا روز سه‌شنبه (دهم آبان‌ماه) به میزبانی روسیه برگزار می‌شود. جواد اوجی، وزیر نفت ریاست هیئت ایرانی این کمیسیون مشترک و الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه هم رئیس کمیسیون مشترک ایران و روسیه از سوی روسیه را برعهده دارد.

در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و روسیه نمایندگانی از وزارت نفت، خارجه، امور اقتصاد و دارایی، راه و شهرسازی، نیرو، علوم، تحقیقات و فناوری، جهاد کشاورزی، ورزش و جوانان، ارتباطات و فناوری اطلاعات و نمایندگانی از ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، ستاد نیروهای مسلح، شورای‌ عالی مناطق تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی، سازمان انرژی اتمی، بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی، سازمان ملی استاندارد، اتاق بازرگانی و مرکز تجاری ایران در روسیه حضور دارند که با همتایان خود به گفت‌وگوی کارشناسی برای تدوین اسناد همکاری می‌پردازند.

کد خبر 463471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =