عربستان قیمت نفت را برای مشتریان آسیایی کاهش می‌دهد

منابع تجاری از احتمال کاهش قیمت نفت خام عربستان سعودی برای مشتریان آسیایی در ماه دسامبر خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، منابع تجاری اعلام کردند عربستان سعودی، صادرکننده بزرگ نفت ممکن است قیمت‌های بیشتر انواع نفت خام را برای مشتریان آسیایی در ماه دسامبر کاهش دهد که دلیل آن افت غیرمنتظره مصرف سوخت در چین هم‌زمان با اعمال قوانین سختگیرانه این کشور در ارتباط با بیماری کرونا و تأثیر آن بر تقاضای منطقه است.

بر اساس نظرسنجی رویترز از پنج منبع تجاری، شرکت بزرگ دولتی آرامکو عربستان سعودی ممکن است قیمت رسمی فروش نفت خام سبک عرب خود را در ماه دسامبر حدود ۳۰ تا ۴۰ سنت به ازای هر بشکه کاهش دهد.

این کاهش قیمت در حالی صورت می‌گیرد که چین، بزرگ‌ترین خریدار نفت خام جهان، پس از افزایش موارد روزانه گزارش‌شده ابتلا به سویه بسیار مسری اومیکرون، کنترل‌های سخت‌گیرانه را برای مهار این بیماری افزایش داده است.

تغییر در ساختار بازار برای نفت خام شاخص خاورمیانه دبی به‌طور معمول بر نحوه تعیین قیمت رسمی فروش نفت سبک عرب تأثیر می‌گذارد.

یکی از منابع تجاری با اشاره به اینکه تقاضای چین بسیار پایین‌تر از انتظار است، افزود: بازار هم‌اکنون بر اساس پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه پالایشگاه‌های چینی از سهمیه صادرات فرآورده‌های نفتی خود به‌طور کامل استفاده می‌کنند، قیمت‌گذاری کرده است.

چین اواخر ماه سپتامبر سهمیه‌های جدیدی را برای صادرات ۱۵ میلیون بشکه صادر کرد تا اقتصاد متزلزل خود را تقویت کند، اما برخی  پالایشگاه‌ها اعلام کرده‌اند به‌دلیل حاشیه سود کم، انگیزه برای افزایش هزینه‌های عملیاتی پایین است.

حاشیه سود برای یک پالایشگاه معمولی در آسیا که نفت خام خاورمیانه را پالایش می‌کند تاکنون از ۳ دلار و ۳۰ سنت به ازای هر بشکه در ماه سپتامبر به ۲ دلار و ۵۹ سنت در ماه اکتبر کاهش یافته است.

با این حال، به گفته منابع تجاری با توجه به محدودیت بیشتر عرضه در بازار، کاهش قیمت رسمی فروش ممکن است اندک باشد.

اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش موسوم به ائتلاف اوپک پلاس، در نظر دارند از ماه نوامبر ۲ میلیون بشکه از تولید روزانه خود را کاهش دهند تا به قیمت معامله‌های آتی نفت خام کمک شود. به‌دلیل نگرانی‌ها درباره رکود اقتصادی جهان، افزایش نرخ بهره در آمریکا و افزایش قیمت دلار، قیمت معامله‌های آتی نفت خام از ۱۲۰ دلار در سه ماه گذشته به حدود ۹۰ دلار به ازای هر بشکه در حال حاضر رسیده است.

کد خبر 463501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =