هشدار آژانس بین‌المللی انرژی درباره کمبود گاز اروپا در زمستان ۲۰۲۳

آژانس بین‌المللی انرژی اروپا باید از هم‌اکنون برای جلوگیری از کمبود گاز در زمستان ۲۰۲۳ اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی به‌تازگی اعلام کرد که اروپا با توجه به کاهش عرضه روسیه و انتظار افزایش تقاضای چین باید از هم‌اکنون برای مقابله با کمبود گاز طبیعی در سال ۲۰۲۳ میلادی اقدام کند.

اتحادیه اروپا موفق شده است ۹۵ درصد تأسیسات ذخیره‌سازی گاز خود را پیش از فرا رسیدن زمستان امسال پر کند، به‌طوری‌ که ۵ درصد (۵ میلیارد متر مکعب) بالاتر از میانگین پنج‌ساله است.

با این حال آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که این چالش در سال آینده میلادی بزرگ‌تر خواهد شد و این خطر وجود دارد که آب‌وهوای معتدل به احساس رضایت منجر شود.

فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هنگام ارائه گزارشی درباره تعادل عرضه و تقاضای اروپا برای سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۳  به خبرنگاران گفت: ما زنگ خطر را برای دولت اروپا و کمیسیون اروپا برای سال آینده میلادی به صدا در می‌آوریم.

این گزارش نشان می‌دهد که اروپا ممکن است در طول تابستان با تقاضای پایین‌تر که برای پر کردن سایت‌های ذخیره‌سازی گاز آن در سال ۲۰۲۳ حیاتی است، با شکاف ۳۰ میلیارد مترمکعبی گاز طبیعی روبه‌رو شود.

بیرول گفت: چنین شکافی می‌تواند سبب شود تا پیش از زمستان آینده، به جای سطح هدفمندی ۹۵ درصد، انبارها تنها ۶۵ درصد پر شوند.

وی افزود: اروپایی‌ها باید به بهبود در بهره‌وری انرژی و افزایش تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و پمپ‌های حرارتی و دیگر اقدام‌ها سرعت ببخشند.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: بسته به آب‌وهوا، سطح ذخیره‌سازی تا پایان فصل گرمایش ۲۰۲۳-۲۰۲۲ می‌تواند ۵ تا ۳۵ درصد باشد که در نتیجه تزریق گاز در طول تابستان ۲۰۲۳، ۶۰ تا ۹۰ میلیارد مترمکعب خواهد بود.

به گفته آژانس، اگر جریان گاز خط لوله روسیه به‌طور کامل متوقف شود، عرضه گاز این کشور که پیش‌تر مختل شده است احتمال دارد سال آینده میلادی با کاهش بیشتری روبه‌رو شود.

در حالی که رقابت برای گاز طبیعی مایع‌شده (ال‌ان‌جی) که اروپا در سال جاری میلادی به‌شدت به آن متکی بوده است، احتمال دارد با افزایش تقاضای چین افزایش یابد.

در حالی که تقاضای چین می‌تواند ۸۵ درصد از رشد ۲۰ میلیارد مترمکعبی افزایش عرضه جهانی ال‌ان‌جی در سال ۲۰۲۳ را به خود اختصاص دهد، اروپا بی‌شک گاز کمتری از نسبت به امسال دریافت خواهد کرد.

عرضه گاز روسیه به اروپا با خط لوله با وجود کاهش در پی تنش‌های مسکو - کی‌یف  در ۱۰ ماه نخست سال ۲۰۲۲ میلادی ۶۰ میلیارد مترمکعب بود.

آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد: در سال ۲۰۲۳ میلادی عرضه گاز روسیه به اروپا به احتمال زیاد به کمتر از نصف این مقدار کاهش خواهد یافت و ممکن است به‌طور کامل متوقف شود.
 

کد خبر 464011

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =