بهینه‌سازی مصرف انرژی ضرورت ملی است

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ۲ برابر سهم جمعیتی، گاز گلخانه‌ای تولید می‌کنیم، گفت: بهینه‌سازی مصرف انرژی ضرورت ملی است.

به گزارش شانا به نقل از مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بابک نگاهداری در تشریح وضع مصرف انرژی و شاخص‌های آن در کشور اظهار کرد: کشور ما در ۵۰ سال گذشته با ۲ درجه افزایش دما، ۵۵ میلی‌متر کاهش بارندگی و ۲۷۰ میلی‌متر افزایش تبخیر روبه‌رو شده است.

وی با بیان اینکه ایران هم قربانی تغییر اقلیم است و هم در رده بزرگ‌ترین منتشرکنندگان گازهای گلخانه‌ای قرار دارد، افزود: ایران پس از کشورهای چین، ‌آمریکا، ‌هند، روسیه و ژاپن در رتبه ششم انتشار دی‌اکسیدکربن در جهان قرار دارد و سهمی معادل ۲.۱۴ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای جهان را به خود اختصاص داده است. این مؤید آن است که شدت انرژی در کشور بالاست.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه ۲ برابر سهم جمعیتی، گاز گلخانه‌ای تولید می‌کنیم، گفت: ۸۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای مربوط به بخش تولید، ‌عرضه و مصرف انرژی در همه بخش‌های اقتصادی، ‌خانگی، ‌صنایع، ‌حمل‌ونقل و نظایر آن است.

نگاهداری اظهار کرد: تغییرات اقلیمی اعم از افزایش سطح آب دریاها، ‌گرمای بی‌سابقه، ‌خشکسالی، بلایای  شدید جوی نظیر سیل و شرایط محیطی ناپایدار فزاینده ‌هرکدام به روشی خاص کار شرکت‌های نفت و گاز را پرهزینه‌تر و دشوارتر خواهد کرد.

وی افزود: تنوع بخشی سبد انرژی در اقتصادهای وابسته به نفت و گاز نظیر ایران با حرکت به سمت محصولات کم‌انتشار، ‌افزایش بهره‌وری انرژی و بهره‌وری تولید و نیز کربن‌زدایی از نفت و گاز ضرورت دارد.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه کشورهای وابسته به زغال‌سنگ به‌دنبال سوخت جایگزین پاک در صنایعی مثل فولاد هستند، اعلام کرد: سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌های صادرات گاز طبیعی برای ایران نیز ضرورت دارد.

نگاهداری ادامه داد: توسعه فناوری جمع‌آوری و ‌استفاده و ذخیره‌سازی کردن کربن، تولید و صادرات هیدروژن و توسعه فناوری‌های دیجیتال در حوزه انرژی و استفاده از سازوکارهای تأمین اقلیمی از دیگر فرصت‌های پیش روی ایران در دوران گذار انرژی است.

وی گفت: برای موفقیت در این صحنه نیازمند دیپلماسی زیست محیطی و انرژی فعال و کارآمد هستیم تا طبق بند ۱۵ سند سیاست‌های کلی محیط زیست از فرصت‌های بین‌المللی برای حرکت به سمت اقتصاد کم‌کربن و تسهیل انتقال و توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌ها مرتبط به شکل مناسب استفاده شود.

کد خبر 464173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =