شمار شرکت‌های دانش‌بنیان‌ فعال در صنعت نفت به عدد ۵۵۰ رسید

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با بیان اینکه برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به صنعت نفت تسهیلاتی را ایجاد کرده‌ایم، گفت: تسهیلات سبب شده است شمار دانش‌بنیان از پارسال تاکنون از ۱۵۰ به ۵۵۰ شرکت برسد و امیدوارم نتیجه آن را در آینده در صنعت شاهد باشیم.

به گزارش خبرنگار شانا، وحیدرضا زیدی‌فرد صبح امروز (دوشنبه، ۳۰ آبان‌ماه) در نشست اطلاع‌رسانی کنفرانس مدیریت دانش‌بنیان (پتروتک) در صنعت نفت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه کنفرانس مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت در هفته پژوهش امسال برگزار خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به فراخوان داده‌شده استقبال خوبی از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان شد و برای برگزاری این کنفرانس معاونت فناوری ریاست جمهوری، دانشگاه‌ها و مراکز علمی همکاری خواهند کرد.

وی افزود: از صندوق فناوری صنعت نفت برای حضور  در این کنفرانس دعوت شده تا حضور فعال داشته باشند. قرار است در نشست‌های تخصصی چهار شرکت اصلی صنعت نفت نیازها و چالش‌های خود را بیان کنند.

معاون وزیر نفت در امور مهندسی، پژوهش و فناوری تصریح کرد: امیدواریم پارک فناوری نفت و گاز بتواند در این کنفرانس پل ارتباطی بین صنعت نفت و شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

زیدی‌فرد به همکاری پژوهشگاه صنعت نفت و دانشگاه صنعت نفت برای برگزاری این کنفرانس اشاره کرد و گفت: زیست‌بوم فناوری صنعت نفت نیازمند نقشه راه است که برگزاری این‌گونه رویدادها می‌تواند در تدوین این نقشه راه کمک شایانی کند.

وی افزود: برای ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به صنعت نفت تسهیلاتی را ایجاد کرده‌ایم، به‌گونه‌ای که این تسهیلات موجب شده تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان از پارسال تاکنون از ۱۵۰ به ۵۵۰ عدد برسد و امیدوارم نتیجه آن را در آینده در صنعت شاهد باشیم.

معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت با بیان اینکه هدف ما فناورانه کردن صنعت نفت است، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم به‌واسطه فراخوان‌ها و اعلام‌های انجام‌شده نیازها و چالش‌های صنعت نفت در حوزه‌های مختلف را شناسایی کنیم.

زیدی‌فرد افزود: اخیراً در زمینه احیای چاه‌های کم‌بازده فراخوانی در کشور اعلام شده و به‌زودی نتایج این فراخوان اعلام خواهد شد.

اعتبار ۵۰۰ میلیون دلاری شورای اقتصاد برای احیای چاه‌های کم‌بازده

سید مهدی مطهری، مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت نیز در این آیین گفت: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار برای احیای چاه‌های کم‌بازده اختصاص خواهد یافت.

  وی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین طرح دانش‌بنیان در کشور را شرکت ملی نفت از سال گذشته آغاز کرد، افزود: این طرح به احیای چاه‌های کم‌بازده برای افزایش تولید مربوط است.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ادامه داد: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار برای احیای چاه‌های کم‌بازده اختصاص خواهد یافت.

مطهری تأکید کرد: در ادامه طرح ۱۰ قلم کالای راهبردی صنعت نفت، در آینده نزدیک فراخوان ساخت ۱۴ قلم کالای راهبردی جدید به ارزش یک میلیارد یورو با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان در داخل کشور اعلام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون بیش از ۷۰ درصد تجهیزات صنعت نفت توسط شرکت‌های داخلی ساخته و تأمین می‌شود، گفت: بیش از ۵۰ درصد قراردادهای وزارت علوم با وزارت نفت است و تغییر رویکردی داریم تا این قراردادها را بازآرایی کنیم تا به خلق فناوری منجر شود.

به گفته مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت، ارزش این قراردادها ۶۵ میلیون یورو و یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است.

مطهری ادامه داد: تغییر رویکردی که در قراردادها اتفاق افتاده این است که شکل‌گیری مدیریت فناوریدر دانشگاه‌ها را الزامی کردیم تا از این طریق فناوری‌ها قابلیت تجاری‌سازی پیدا کنند.

وی با بیان اینکه بر اساس تأکید رهبر معظم انقلاب، سهم اقتصاد دانش‌بنیان باید از یک درصد کنونی به پنج درصد در چهار سال آینده برسد، اظهار کرد: همچنین مطالعات بر اساس تولید و امکان صادرات خواهد بود. با توجه به تأکید رهبر معظم انقلاب برای افزایش تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان الزام کردیم شرکت‌های زایشی شکل گیرد و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این موضوع را جلو می‌بریم.

به گزارش شانا، نخستین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت با رویکرد چالش‌ها و فرصت‌ها ۲۲ تا ۲۴ آذرماه امسال در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار خواهد شد.

این رویداد با هدف جهت‌دهی شرکت‌های دانش‌بنیان به سمت نیازهای صنعت نفت، آشنایی با دانش و فناوری روز این حوزه، بررسی فرصت‌ها و چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و بررسی روش‌های تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان و... برگزار می‌شود.

مدیریت نوآوری و توسعه محصولات جدید مورد نیاز صنعت نفت، آموزش در حوزه مدیریت فناوری مرتبط با صنعت نفت، چالش‌ها و فرصت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در بورس، شیوه‌های همکاری مناطق آزاد برای شرکت‌های دانش بنیان جهت انتقال مهارت به صنعت نفت و... از جمله محورهای نخستین کنفرانس مدیریت فناوری محصولات دانش‌بنیان در صنعت نفت است.

کد خبر 464800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =