سقف قیمت برای روسیه به فروپاشی جهانی صنعت نفت منجر می‌شود

رئیس‌جمهوری روسیه در واکنش به طرح سقف قیمتی برای نفت این کشور ضمن تهدید احتمالی به کاهش تولید و غیرعقلانی توصیف کردن این طرح گفت: این طرح به فروپاشی جهانی صنعت نفت و سپس افزایش فاجعه‌بار قیمت‌ها منجر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، ولادیمیر پوتین روز جمعه (۱۸ آذرماه) گفت: روسیه می‌تواند تولید نفت را کاهش دهد و فروش نفت به هر کشوری که سقف قیمتی تعیین‌شده برای نفت روسیه را اعمال کند، متوقف خواهد کرد.

کشورهای عضو گروه هفت و استرالیا روز جمعه (۱۱ آذرماه) پس از غلبه بر مقاومت برخی اعضای اتحادیه اروپا به‌ویژه لهستان، بر سر تعیین سقف قیمت ۶۰ دلاری برای محموله‌های دریایی صادرات نفت خام روسیه به توافق رسیدند.

طرح سقف قیمتی به اعضای اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد محموله‌های دریایی نفت خام روسیه را با رعایت سقف قیمت ۶۰ دلاری وارد کنند، اما در صورت رعایت نشدن این سقف، خریداران نفت روسیه از خدمات شرکت‌های کشتیرانی، بیمه و بیمه‌ اتکایی برای حمل محموله‌های نفت این کشور منع می‌شوند.

پوتین به خبرنگاران در بیشکک، پایتخت قرقیزستان گفت: پیش‌تر گفته‌ام که ما به کشورهایی که چنین تصمیم‌هایی می‌گیرند، نفت نمی‌فروشیم، شاید حتی در صورت لزوم به کاهش تولید هم فکر کنیم.

وی افزود: روسیه در توافق‌نامه همکاری تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت و متحدانش (اوپک‌پلاس) مشارکت کرده، بنابراین چنین اقدام شدیدی هنوز تنها در حد یک احتمال است.

رئیس‌جمهوری روسیه تصریح کرد: ما به این موضوع فکر می‌کنیم، هنوز هیچ راه‌حلی وجود ندارد و گام‌هایی مشخص طی فرمانی از کاخ کرملین طی چند روز آینده منتشر خواهد شد.

از زمانی که زمین‌شناسان اتحاد جماهیر شوروی سابق در دهه‌های پس از جنگ جهانی دوم نفت و گاز را در باتلاق‌های سیبری کشف کردند، فروش نفت و گاز به اروپا یکی از منابع اصلی درآمدهای روسیه بوده است.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید طی یک نشست خبری در واکنش به سخنان پوتین گفت: این تهدید غیرمنتظره نبود، اما باید دید مسکو سرانجام چه واکنشی نشان می‌دهد، ما از ظهارات پوتین شگفت زده نشدیم زیرا بحث تازه‌ای نیست.

پوتین ضمن تکذیب تلاش غرب برای زیر فشار گذاشتن منابع مالی روسیه اظهار کرد: سقف قیمت ۶۰ دلار مطابق با همان قیمتی است که نفت روسیه فروخته می‌شو پس نگران بودجه نباشید.

بر اساس داده‌های رویترز، قیمت نفت خام اورال روز جمعه (۱۸ آذرماه) حدود ۵۳ دلار برای هر بشکه داد و ستد شد.

رئیس‌جمهوری روسیه هشدار داد که تلاش‌های غرب برای اعمال محدودیت قیمت به فروپاشی جهانی صنعت نفت و سپس افزایش فاجعه‌بار قیمت‌های جهانی نفت خام و انرژی منجر می‌شود.

پوتین گفت:  طرح سقف قیمتی منجر به فروپاشی صنعت نفت می‌شود، زیرا مصرف‌کننده همیشه اصرار دارد که قیمت پایین‌تر باشد، صنعت نفت اکنون با افت سرمایه‌گذاری روبه‌روست، بودجه‌ها محدود است و اگر فقط به حرف مصرف‌کنندگان گوش کنیم، سرمایه‌گذاری‌ها به صفر می‌رسد.

وی تأکید کرد: همه اینها در مرحله‌ای به افزایش فاجعه‌بار قیمت‌ها و فروپاشی بخش انرژی جهانی منجر می‌شود.

کد خبر 465741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =