قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) آماده همکاری برای ساخت سکوهای فشارافزایی است

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا با اشاره به افت فشار در میدان مشترک گازی پارس‌جنوبی در اثر برداشت و برنامه‌های فشارافزایی وزارت نفت گفت: برای ساخت سکوهای فشارافزایی باید از همه ظرفیت‌های کشور از جمله قرارگاه و شرکت صدرا استفاده شود و مذاکراتی برای این منظور انجام شده است.

به گزارش خبرنگار شانا، سیدحسین هوش‌السادات امروز (سه‌شنبه، ۲۲ آذرماه) به مناسبت سی‌وسومین سالروز تأسیس قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تشریح اقدام‌های انجام‌شده این قرارگاه و وضع پروژه‌های در حال اجرا گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) از سال پیش طرحی را با عنوان طرح ۵۰ در ۵۰ آغاز کرد تا بر این اساس ۵۰ پروژه عمده و مهم کشور در ۵۰ هفته به بهره‌برداری برسد که از این تعداد ۵۰ پروژه به‌صورت کامل یا فازی تکمیل شده است.

وی در تشریح‌ پروژه‌های مرتبط با وزارت نفت در حا اجرای قرارگاه نیز تصریح کرد: شرکت صدرا ساخت دو سکوی میدان رشادت‌ را در اختیار دارد که یکی از این سکوها تقریباً رو به تکمیل است و انتظار می‌رود تا پایان امسال برای حمل و نصب در محل آماده شود و سکوی دیگر نیز در زمان خود آماده و برای حمل و نصب اقدام می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) با بیان اینکه توسعه میدان‌های نفت و گاز و موضوع فشارافزایی در کشور در اولویت است، گفت: مخزن میدان گازی پارس‌جنوبی به‌دلیل برداشت گاز دچار افت فشار می‌شود و بر اساس تأکید وزیر نفت، باید فشارافزایی برای تأمین خوراک پالایشگاه‌ها انجام شود.

هوش‌السادات اجرای طرح‌های فشارافزایی را منوط به ساخت سکوهای فشارافزایی دانست و اظهار کرد: مذاکراتی در این باره انجام شده است و اگر قرار باشد این طرح‌ها اجرا شود باید از همه ظرفیت‌های کشور از جمله قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) و شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) استفاده شود.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه تجربه ساخت چنین سکوهایی با حجم ۷ هزار تن در کشور وجود ندارد و چگونه قرار است انجام شود، افزود: در بسیاری از طرح‌ها از جمله پالایشگاهی به عظمت ستاره خلیج‌فارس تجربه ساخت وجود نداشت و در سکوهای دریایی پارس جنوبی و بسیاری دیگر از کارها تجربه چندانی وجود نداشت و مردم ایران در شرایط تحریم دست روی دست نمی‌گذارند و کارهای نشد را ممکن می‌کنند.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) با بیان اینکه ساخت سکوی فشارافزایی بسیار پیچیده است، اظهار کرد: فناوری ساخت این سکوها در انحصار چند شرکت محدود بین‌المللی است، اما وزارت نفت به این موضوع ورود کرده است و شرکت‌های داخلی نیز ابراز آمادگی کرده‌اند و به‌ویژه ساخت توربوکمپرسورهای سازگار با گازهای ترش میدان نیازمند مواد خاصی است که کار آن از سوی شرکت‌های خاص ایرانی آغاز شده است.

سکوی ۷ هزار تنی میدان رشادت سال ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود

هوش‌السادات با بیان اینکه ساخت سکوهای فشارافزایی در بخش دریا و خشکی در برنامه است، تصریح کرد: شرکت صدرا ساخت سکوی دوم رشادت با حجم ۷ هزار تن را در حال اجرا دارد و در این زمینه از تجربه لازم برخوردار است، این سکو اوایل ۱۴۰۳ تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد و هم‌اکنون ۶۰  تا ۷۰ درصد پیشرفت دارد و بعضی از تجهیزات آن باید وارد یا در داخل ساخته شود.

وی درباره پالایشگاه‌های میعانات گازی و برنامه این قرارگاه برای ساختن پالایشگاه‌های بیشتر گفت: ساخت پالایشگاه باید متناسب با ظرفیت خوراک در کشور انجام شود. هم‌اکنون، براساس خوراک میعانات گازی موجود، پالایشگاه‌های ستاره خلیج‌فارس، مهر خلیج‌فارس و یک پالایشگاه دیگر در منطقه سیراف که مجوز ساخت دریافت کرده است، کفایت می‌کند و در صورت سرمایه‌گذاری در بخش بالادستی و تأمین خوراک باید برای ساخت پالایشگاه‌های جدید برنامه‌ریزی کرد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) درباره ساخت پالایشگاه‌های نفتی نیز تصریح کرد: قرارگاه سازندگی در این پروژه‌ها فعالیت‌هایی داشته و اکنون نیز برای ساخت چنین پالایشگاه‌هایی اعلام آمادگی کرده است از جمله پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و طرح‌های ارتقای کیفیت فرآورده‌های پالایشگاه‌های نفتی از جمله پالایشگاه بندرعباس و تبریز.

ساخت پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه در آینده نزدیک

هوش‌السادات درباره طرح احداث پالایشگاه آناهیتا کرمانشاه نیز توضیح داد: اقدام‌های خوبی برای احداث این پالایشگاه شده است و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد آغاز عملیات اجرایی این پالایشگاه باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره همکاری‌های نفتی برون‌مرزی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا نیز گفت: مذاکراتی با ونزوئلا برای فعالیت‌های نفتی داشته‌ایم که هنوز به نتیجه نرسیده است.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا درباره اینکه قرارگاه تلاشی برای رقابت با شرکت‌های خصوصی ایرانی ندارد، افزود: در مناقصه‌ها هیچ‌گاه از جنبه رقابتی وارد نمی‌شویم و در بسیاری از پروژه‌ها حتی عرصه را برای شرکت‌های خصوصی کوچک و بزرگ باز می‌گذاریم، از طرفی به قرارگاه ابلاغ شده است که به پروژه‌های زیر ۲۰۰ میلیارد تومان ورود نکنیم، اما قرارگاه این عدد را به ۵ برابر افزایش داده و به هزار میلیارد تومان رسانده است، مگر آنکه پروژه در شرایط خاص باشد. برای مثال در مناطق مرزی باشد و پیمانکار دیگری ورود نکند، یا پیمانکار طرح را نیمه‌کاره رها کرده باشد.

هوش‌السادات در پاسخ به سؤال خبرنگار شانا مبنی بر نیاز وزارت نفت به سرمایه‌گذاری در حوزه بالادست به‌منظور تأمین امنیت انرژی کشور در سال‌های آتی و تأکید بر نیاز مبرم از سوی وزیر نفت و راهکار قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا اظهار کرد: این موضوع بیشتر متوجه وزارت نفت است. برخلاف تصور برخی مبنی بر اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا بازوی اقتصادی سپاه پاسداران است، این قرارگاه بازوی سازندگی دولت‌ها بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی بوده است و توانایی مالی خیلی بالایی ندارد.

وی با بیان اینکه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا توانایی فنی و مهندسی بالایی دارد، تصریح کرد: برای کمک به دولت آماده همکاری با شرکت‌های خارجی است که توانایی سرمایه‌گذاری بالا دارند و با تأمین سرمایه از سوی شرکت‌های خارجی، قرارگاه می‌تواند برای تأمین نیازهای داخل و اهداف صادراتی همکاری کند.

ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ تا پایان سال به نتیجه می‌رسد

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا درباره طرح توسعه یکپارچه میدان آزادگان گفت: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا سهم بسیار کمی در این طرح دارد و بیشتر سهام آن در اختیار بانک‌ها است و قرارگاه باید میزانی از سرمایه اولیه را تأمین می‌کرد که با توجه به مشکلاتی که داشته است تاکنون موفق به تأمین آن نشده و امیدواریم بتوانیم این اقدام را انجام دهیم.

هوش‌السادات به دیگر میدان‌های در دست مذاکره برای توسعه از سوی قرارگاه‌ سازندگی خاتم‌الانبیا اشاره کرد و افزود: مذاکراتی با وزارت نفت در دست اقدام است که در صورت به نتیجه رسیدن از سوی وزارت نفت اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی درباره وضعیت طرح توسعه ان‌جی‌ال ۳۲۰۰ نیز تصریح کرد: این طرح بسیار بزرگ و مهم بود که امیدواریم برای ۲۲ بهمن یا حداکثر پایان سال و نیمه‌شعبان فاز اول آن آماده شود. پروژه تکمیل و عمده کارها انجام شده است، برخی تجهیزات که باید به کشور وارد می‌شد به‌واسطه جنگی که در اوکراین به‌وجود آمد، تأمین نشدند که از منابع داخلی در حال تأمین آنها هستیم و امیدواریم با همکاری کارفرما یعنی هلدینگ خلیج‌فارس فاز اول امسال به بهره‌برداری برسد.

گفتنی است در این نشست خبری مرکز پایش پروژه‌های خاتم‌الانبیا رونمایی شد. این مرکز وظیفه رصد و پایش تمامی پروژه‌های در دست اقدام قرارگاه را با ۶۰ دوربین نظارتی به‌صورت برخط و بر بستر اینترانت به‌عهده دارد، همچنین بنا است ۴۰ دوربین دیگر نیز در محل پروژه‌ها نصب شود تا نظارت و راهبری طرح‌های در دست اقدام قرارگاه تسهیل شود.

کد خبر 465952

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =