نشست بررسی و پیگیری مصوبات سفر معاون اول رئیس‌جمهوری به زاهدان برگزار شد

نشست بررسی و پیگیری مصوبه‌های سفر معاون اول رئیس‌جمهوری و هیئت همراه به استان سیستان و بلوچستان برگزار شد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاون اول رئیس‌جمهوری، نشست بررسی و پیگیری مصوبه‌های سفر محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهوری به استان سیستان و بلوچستان امروز (دوشنبه، ۱۷ بهمن‌ماه) برگزار و جزئیات و موانع اجرایی مصوبه‌های یادشده با حضور مسئولان مربوطه بررسی شد.

معاون اول رئیس‌جمهوری اهتمام ویژه و تلاش مجدانه دستگاه‌های اجرایی برای اجرای تصمیم‌های اتخاذشده در این سفر را مورد تأکید قرار داد و اظهار کرد: مصوبات این سفر باید با قوت اجرایی شود تا بخشی از مسائل و مشکلات مردم استان از این طریق برطرف شود.

در این نشست که وزیران نفت و نیرو، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری، استاندار سیستان و بلوچستان و سایر رؤسای دستگاه‌های مربوطه نیز حضور داشتند، برخی موانع اجرایی مصوبه‌های سفر معاون اول رئیس‌جمهوری به استان سیستان و بلوچستان بررسی و تصمیم‌های لازم برای رفع این موانع و تأمین اعتبارهای مورد نیاز اتخاذ شد.

در این نشست به‌منظور تأمین پایدار سوخت مایع مورد نیاز استان مقرر شد پس از تأیید شورای اقتصاد، خط انتقال فرآورده‌های نفتی از کرمان به زاهدان با سرمایه‌گذاری قریب به ۵ هزار میلیارد تومان توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران احداث شود.

با توجه به کمبود جایگاه‌های عرضه سوخت در استان و توزیع نامناسب مکانی این جایگاه‌ها مقرر شد پس از مکان‌یابی و اعلام آن توسط استانداری، ۵۰ جایگاه سی‌ان‌جی و ۳۰ جایگاه جدید بنزین و گازوئیل با تجهیزات رایگان در استان احداث شود و برای بهره‌برداری در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

در این نشست مقرر شد به‌منظور تسهیل در انتقال فرآورده‌های نفتی از مبادی تولید به انبارهای نفت استان، راه‌آهن جمهوری اسلامی نسبت به اختصاص ناوگان جدید مخزن‌دار (۴۲۰ دستگاه) برای استان سیستان و بلوچستان اقدام کند که بر اساس گزارش‌های ارائه‌شده ۴۰ دستگاه در دو هفته اخیر اختصاص یافته و ۵۷ دستگاه نیز در هفته جاری عملیاتی خواهد شد و مابقی تا پایان سال تأمین می‌شود.

افتتاح خط انتقال گاز پالیزان - سوران - زابلی و پسکوه با اعتباری در حدود ۷۱۵ میلیارد تومان (ریالی) و ۱۲.۵ میلیون یورو (ارزی) تا پایان سال ۱۴۰۲ و بهره‌برداری از خط انتقال گاز ۵۶ اینج ایرانشهر - چابهار به طول ۲۹۰ کیلومتر با سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیون دلار تا پایان سال از دیگر تصمیم‌های اتخاذشده در این نشست بود.

شایان یادآوری است که بر اساس تصمیم‌های این نشست عملیات تزریق گاز در طرح گازرسانی به ۱۲۰ روستا با حدود ۹ هزار خانوار در خاش تا ۲۲ بهمن اجرایی خواهد شد.

تکمیل خط توزیع گاز و گازدار شدن شهرهای ادیمی - دوست‌محمد - محمدآباد و زهک در منطقه سیستان تا پایان سال انجام خواهد شد و به‌منظور توسعه گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان مقرر شد عملیات اجرایی پروژه گازرسانی به جنوب استان به طول ۴۵۶ کیلومتر و پروژه احداث تأسیسات تقویت فشار شماره یک و دو روی خط هفتم سراسری تا اردیبهشت سال ۱۴۰۲ آغاز شود.

با توجه به اشتراک‌پذیری پایین گاز در استان سیستان و بلوچستان مبلغ ۱۵ میلیون تومان وام برای اشتراک گاز هر خانوار در استان توسط بانک مرکزی تخصیص داده و مقرر شد از محل منابع مسئولیت اجتماعی وزارت نفت، تأمین منابع مالی لازم برای احداث شبکه گاز درون منازل ۲ هزار و ۵۰۰ خانوار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی به‌صورت رایگان انجام شود که در این رابطه فهرست خانوارهای تحت پوشش از سوی استانداری به وزارت نفت اعلام خواهد شد.

در این نشست مقرر شد یک گروه ویژه به‌منظور پیگیری تصمیم‌های این سفر و نیز مصوبه‌های سفر رئیس‌جمهوری به این استان تشکیل و دو هفته آینده دوباره در این باره نشستی برگزار شود و گزارش‌های مربوطه را ارائه دهند.

به گزارش شانا، معاون اول رئیس‌جمهوری روز سه‌شنبه (چهارم بهمن‌ماه) با هدف بررسی چالش‌های انرژی و آب در استان سیستان و بلوچستان و پیگیری روند اجرایی مصوبه‌های سفر رئیس‌جمهوری به زاهدان سفر کرد. معاون اول رئیس‌جمهوری را در این سفر یک روزه، وزیران نفت و نیرو و معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و هشت نماینده استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی همراهی کردند.

کد خبر 468645

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =