اراده جدی ایران و چین برای ادامه و توسعه همکاری در حوزه‌های تجاری، اقتصادی و انرژی

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ایران باید بتواند در عرصه اقتصادی نقش‌آفرینی مؤثری در منطقه و جهان داشته باشد، اظهار کرد: سفر به چین همسو با ایفای نقش مؤثر ایران در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری منطقه‌ای و جهانی بسیار مهم بود، زیرا این کشور به‌عنوان یکی از اقتصادهای بزرگ جهان، در زمینه اقتصاد و تجارت در آسیا و عرصه بین‌الملل نقش مهمی دارد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، سیدابراهیم رئیسی صبح امروز (پنجشنبه، ۲۷ آبان‌ماه) در بدو ورود به کشور پس از سفر رسمی به چین درباره نتایج و دستاوردهای این سفر، ضمن تسلیت شهادت امام موسی بن جعفر (ع) و تبریک فرارسیدن مبعث رسول خدا (ص) گفت: این سفر به دعوت رسمی «شی جین پینگ» انجام شد و در جریان آن دیدارها و مذاکرات متعدد و در سطوح مختلف با رئیس‌جمهوری چین داشتیم.

وی افزود: سطح راهبردی ارتباطات دو کشور، وضع مذاکرات را هم راهبردی کرده بود تا بتوانیم مباحث مورد علاقه دو طرف، به‌ویژه در حوزه‌های اقتصادی و تجاری را دنبال کنیم.

رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران اعتمادسازی در حوزه همسایگان و همگرایی اقتصادی در آسیا است، تصریح کرد: این سفر از این جهت بسیار اهمیت داشت که بتواند توافقات مصداقی را در حوزه‌های مختلف تجاری و اقتصادی بین دو کشور اجرایی کند، لذا ۲۰ تفاهمنامه در حضور دو رئیس‌جمهوری به امضای مقام‌های طرفین رسید.

رئیسی اضافه کرد: در نشستی که پس از امضای این قراردادها و توافق‌نامه‌ها برگزار شد نیز بر اراده جدی دو طرف برای ادامه و توسعه همکاری در حوزه‌های مختلف تجاری، اقتصادی، انرژی، علم‌ و فناوری تأکید شد و در همه مباحث توانستیم تصمیم‌های خوبی بگیریم.

‌وی تأکید کرد: وزرای حاضر در این سفر نیز مذاکرات خیلی خوبی داشتند و تصمیم‌ها و توافق‌های بسیار خوبی حاصل شد مبنی بر اینکه همه همکاری‌های دو کشور همراه با انتقال فناوری باشد.

رئیس‌جمهوری در ادامه با بیان اینکه موضوع دیگر مذاکرات این سفر مربوط به همکاری‌های ایران و چین در سازمان‌های بین‌المللی بود، گفت:‌ با توجه به نقش مهم و برجسته چین در سازمان‌هایی مانند شانگهای و بریکس، شاهد اعلام تمایل چین برای عضویت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بریکس بودیم که این موضوع به شکل جدی از سوی وزیر امور خارجه دنبال خواهد شد تا کشور از ظرفیت عضویت مؤثر و مفید در این سازمان فرامنطقه‌ای بهره‌مند شود.

رئیسی همچنین با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در حوزه امنیت در سطح منطقه و عرصه بین‌المللی نقش مؤثری دارد و باید بتواند در عرصه اقتصادی نیز نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشد، بیان کرد: این سفر همسو با ایفای نقش مؤثر ایران در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری بسیار مهم بود، زیرا چین به عنوان یکی از اقتصادهای بزرگ جهان، در زمینه اقتصاد و تجارت در آسیا و جهان نقش مهمی دارد و ارتباطات اقتصادی دو کشور در سطح آسیا و عرصه بین‌المللی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های متنوع کشورمان افزود: باید از این ظرفیت‌ها در قالب ارتباطات منطقه‌ای و بین‌المللی برای تقویت اقتصادی کشور بهره بگیریم. بسیاری از این ظرفیت‌ها همچنان مورد بهره‌برداری قرار نگرفته و وقتی جایی درباره آنها صحبت می‌کنیم، برخی‌ها می‌گویند مگر شما چنین ظرفیت‌هایی نیز دارید؟

رئیس‌جمهوری به نشست خود با فعالان اقتصادی چینی اشاره  و اظهار کرد: وقتی در این نشست به برخی از ظرفیت‌های کشورمان اشاره کرد برای آنها خیلی قابل توجه بود. در این نشست ارتباطات خوبی برقرار شد که امیدوارم پیگیری مؤثر آنها بتواند در زندگی مردم و اقتصاد کشور آثار خود را نشان دهد.

رئیسی همچنین به نشست خود با چهره‌های مؤثر و فرهیختگان و دانشگاهیان چینی اشاره و تصریح کرد: این نشست هم به‌منظور تبیین موضع جمهوری اسلامی برای این شخصیت‌ها بسیار مؤثر بود.

وی با بیان اینکه در مجموع برداشت دو طرف این بود که این سفر بسیار موفق و پرثمر بود، یادآور شد: چنانچه فعالان اقتصادی و همکاران بنده در دولت مصوبات و تصمیم‌های این سفر را به شکلی مؤثر پیگیری کنند، حتماً بدانید که گشایش‌های بسیاری در حوزه‌های اقتصادی و تجاری در ارتباط با کشور چین ایجاد خواهد شد.

کد خبر 469144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =