افزایش همکاری ایران و چین در زمینه حفاظت محیط زیست و مقابله با آلودگی هوا

جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین در پایان سفر رئیس‌جمهوری به این کشور، در بیانیه مشترکی ضمن حمایت قاطع از مسائل مربوط به منافع اساسی و حراست از حاکمیت ملی، تمامیت سرزمینی و عزت ملی یکدیگر، بر اهمیت روابط نزدیک سران دو کشور به منظور تعمیق مشارکت جامع راهبردی تأکید کردند.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، در بیانیه مشترک ایران و چین دو طرف ضمن توافق بر تسریع در اجرای برنامه همکاری جامع و ادامه افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های تجاری، کشاورزی، صنعتی، انرژی تجدیدپذیر، زیرساختی و غیره، توافق کردند که هجدهمین نشست کمیته مشترک تجاری و اقتصادی ایران - چین در سال ۲۰۲۳ در تهران برگزار شود.

در این بیانیه همچنین دو طرف بار دیگر با تکرار اینکه خروج یکجانبه آمریکا از برجام علت اصلی وضع کنونی است، تأکید کردند که لغو تحریم‌ها و اطمینان از منافع اقتصادی ایران بخش اساسی و پایه‌ای برجام است و همه تحریم‌های مربوطه باید به‌گونه‌ای قابل راستی‌آزمایی برداشته شوند تا از سرگیری اجرای کامل و مؤثر برجام تسهیل شود. دو طرف همچنین قاطعانه در برابر تلاش دولت‌های خاص برای سیاسی کردن کار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اجرای توافق‌های پادمانی ایستادند.

در بخشی از متن بیانیه مشترک جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین آمده است: جناب آقای سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، بنا به دعوت جناب آقای شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین و به‌منظور تحکیم و توسعه مشارکت جامع راهبردی بین دو کشور، از تاریخ ۲۵ تا ۲۷ بهمن ماه ۱۴۰۱ (۱۴ تا ۱۶ فوریه ۲۰۲۳) به‌طور رسمی از چین دیدار کرد که در جریان ملاقات سران دو کشور، طرفین درباره موضوعات مختلف دوجانبه و چندجانبه تبادل نظر کردند. همچنین آقای لی که چیانگ نخست‌وزیر و رئیس شورای دولتی و جناب آقای لی جان شو، رئیس کمیته دائمی کنگره ملی خلق با جناب آقای رئیسی دیدار کردند.

در حوزه همکاری‌ توسعه‌ای و اقتصادی این بیانیه آمده است: دو طرف بر تسریع در اجرای برنامه همکاری جامع و ادامه افزایش همکاری‌ها در زمینه‌های تجاری، کشاورزی، صنعتی، انرژی تجدیدپذیر، زیرساختی و... توافق کردند.

دو طرف توافق کردند که هجدهمین نشست کمیته مشترک تجاری و اقتصادی ایران - چین  سال ۲۰۲۳ در تهران برگزار شود. طرف چینی با قدردانی از مشارکت فعال ایران در نمایشگاه بین‌المللی واردات چین، نمایشگاه بین‌المللی تجارت خدمات چین و نمایشگاه کانتون، به وضوح از مشارکت شرکت‌های ایرانی در رویدادهای تجاری چین در آینده حمایت کرد. طرف چینی تمایل خود را به مشارکت در تولید و افزایش کالاهای باکیفیت در ایران به‌منظور نیل به رشد تجاری پایدار دوجانبه و افزایش حجم صادرات به چین ابراز کرد. ایران از چین برای ایجاد «کانال‌ سبز» برای صادرات محصولات کشاورزی - غذایی ایران به چین قدردانی کرد. دو طرف بر تقویت ارتباط به منظور پیشبرد همکاری در زمینه توسعه تجارت الکترونیک توافق کردند.

دو طرف با اعتقاد راسخ به سودمندی همکاری کشاورزی برای توسعه اجتماعی و اقتصادی ایران و چین، همکاری‌ گسترده و نزدیک کشاورزی را به نفع مردم دو کشور دانستند. آنها با اجرای برنامه اقدام در زمینه همکاری‌های کشاورزی بین وزارت جهادکشاورزی جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشاورزی و امور روستایی جمهوری خلق چین (۲۰۳۰-۲۰۲۳) موافقت کردند.

طرف چینی آمادگی خود را برای کمک به طرف ایرانی برای بهبود امنیت غذایی و ظرفیت تولید محصولات کشاورزی به‌صورت فراگیر اعلام کرد. طرف چینی موافقت کرد که منابع مختلف از جمله کمک، مبادلات فنی، همکاری تجاری و اقتصادی را برای ساخت آزمایشگاه‌های مشترک کشاورزی مدرن و اجرای پروژه‌های پایلوت در همکاری فناوری کشاورزی به‌کار گیرد.

دو طرف بر تقویت همکاری در چارچوب یادداشت تفاهم تقویت ظرفیت‌های صنعتی و معدنی و سرمایه‌گذاری و توسعه همکاری‌ با هدف افزایش سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در ایران به‌ویژه در تولید برق فتوولتائیک توافق کردند.

طرف ایرانی به گرمی از ابتکار کمربند راه و ابتکار توسعه جهانی طرح‌شده توسط رئیس‌جمهوری شی جین پینگ استقبال و حمایت و آمادگی خود را برای مشارکت همه‌جانبه در این ابتکارات اعلام کرد.

طرف چینی از مواضع اعلامی ایران استقبال و از پیوستن ایران به گروه دوستان ابتکار جهانی به‌عنوان یکی از اعضای پیشگام قدردانی کرد. دو طرف بر سر تقویت همکاری در چارچوب طرح کمربند راه و ابتکار توسعه جهانی توافق کردند.

دو طرف توافق کردند در سال ۲۰۲۳ از ۵۰  شخصیت برجسته از احزاب سیاسی، رسانه‌ها و اندیشکده‌ها برای تبادل تجارب و دیدگاه‌ها در مورد حکمرانی بصورت متقابل دعوت کنند. طرف ایرانی از دستاورد قابل توجه چین در زمینه فقرزدایی تمجید کرد. طرف چینی موافقت خود را با دعوت از شخصیت‌های ایرانی از احزاب سیاسی و سایر حوزه‌ها به چین برای شرکت در برنامه‌های آموزشی فقرزدایی، سلامت و توسعه سبز اعلام کرد.

ضمن توجه ویژه به نگرانی‌های مشترک در مورد تغییرات آب و هوایی، دو طرف توافق کردند همکاری در زمینه حفاظت از محیط زیست، مقابله با آلودگی هوا و مسائلی مانند ریزگردها را ارتقا دهند.

همچنین رئیس‌جمهور رئیسی، از شی جین‌پینگ، برای سفر رسمی به ایران دعوت کرد. رئیس‌جمهور شی جین چینگ نیز این دعوت را به گرمی پذیرفت و اظهار کرد که در زمان مناسبی از ایران بازدید خواهد کرد. رؤسای جمهوری دو کشور بر اهمیت روابط نزدیک سران کشورها به‌منظور تعمیق مشارکت جامع راهبردی تأکید کردند.

کد خبر 469143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =