زمینه‌های زیادی برای توسعه روابط ایران و چین از جمله صادرات انرژی وجود دارد

رئیس‌جمهوری گفت: زمینه‌های زیادی برای توسعه روابط ایران و چین از جمله در بخش صادرات انرژی، تبادل تولیدات، همکاری بیشتر پژوهشگران و... وجود دارد.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، سیدابراهیم رئیسی امروز (چهارشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه) در دیدار با اندیشمندان و فرهیختگان برتر چین اظهار کرد: امروز شرایط در جهان به گونه‌ای در حال رقم خوردن است که با نفی یک‌جانبه‌گرایی، اقدام‌هایی نظیر آنچه که آمریکا و همپیمانانش در منطقه و جهان برای سلطه بر ملت‌ها اعمال می‌کنند در افکار عمومی جهان مطرود و محکوم است.

وی با اشاره به اینکه آنچه دو کشور ایران و چین را در کنار هم قرار داده سابقه تمدنی، مواضع مشترک در مخالفت با یکجانبه‌گرایی، استقلال‌طلبی و نفی سلطه‌گری و سلطه‌پذیری است، افزود: ایران دارای ظرفیت‌های اقتصادی فرهنگی و جغرافیایی عظیمی است که بالفعل شدن این ظرفیت‌ها می‌تواند در رشد و ارتقای کشورهای منطقه و حتی قاره آسیا بسیار مؤثر باشد و آینده را به نام آسیا رقم بزند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه ارتباط کشورهای مستقل با یکدیگر دو دستاورد مهم تبادل ظرفیت و خنثی‌سازی تهدید و تحریم‌ها را به همراه دارد، تصریح کرد: ملت ایران از تهدید و تحریم‌های ظالمانه برای خود فرصت‌های زیادی ساخته و در مسیر پیشرفت خود به موفقیت‌های بسیاری دست یافته است.

رئیسی تنها راه مقابله با تهدید آمریکا و هم‌پیمانانش را ایستادگی و مقاومت دانست و عنوان کرد: مقاومت علاوه بر دفع خطر، تهدید را به فرصتی برای پیشرفت تبدیل خواهد کرد، در حالی که عقب‌نشینی در برابر تهدید جز شکست نتیجه‌ای نخواهد داشت.

وی درباره برنامه‌های جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با چین گفت: ما با کشور چین روابط دیرینه‌ای داریم که در حال توسعه است و زمینه‌های زیادی از جمله در بخش صادرات انرژی، تبادل تولیدات، تعامل بیشتر پژوهشگران و تبادل دانشجو در دانشگاه‌های دو کشور و اجرای طرح کمربند-راه برای توسعه بیشتر روابط وجود دارد.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: اصل توسعه اقتصادی امر پسندیده‌ای است، اما با توجه به پیشینه تاریخی و تمدنی ارزشمند ایران و چین نباید توسعه اقتصادی موجب از بین بردن بنیادهای فرهنگی دو ملت شود.

کد خبر 469121

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =