بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی جلوه عزم و اراده بلند و تحقق شعار «ما می‌توانیم» است

رئیس‌جمهوری گفت: بهره‌برداری از پالایشگاه فاز ۱۴ میدان مشترک گازی پارس جنوبی جلوه عزم و اراده بلند و تحقق شعار ما می‌توانیم است، مجموعه‌ای که با دست توانمند ایرانی، با کالای ایرانی، طراحی، مشورت و با اجرای متخصصان و کارگران ایرانی اجرا شده است.

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، سید ابراهیم رئیسی امروز (پنجشنبه، ۱۱ اسفندماه) در جریان دور دوم سفرهای استانی دولت مردمی، در استان بوشهر و در آیین بهره‌برداری از فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی به‌عنوان ایرانی‌ترین فاز این مجموعه ضمن تبریک اعیاد ماه شعبان به‌ویژه سالروز ولادت صاحب‌الزمان (عج) اظهار کرد: امروز، روز بسیار خوشحال‌کننده‌ای است، زیرا شاهد بهره‌برداری رسمی از یکی از جلوه‌های اراده قوی و کار و تلاشی ماندگار در این منطقه هستیم.

وی افزود: بهره‌برداری از فاز ۱۴ مجموعه پالایشگاه پارس جنوبی جلوه عزم و اراده بلند و تحقق شعار ما می‌توانیم است که با همه وجود اجرایی شده، مجموعه‌ای که با دست توانمند ایرانی، با کالای ایرانی، طراحی، مشورت و با اجرای متخصصان و کارگران ایرانی اجرا شده است.

رئیس‌جمهوری با قدردانی از همه دست‌اندرکاران، مجریان، متخصصان و به‌ویژه کارگرانی که زیر آفتاب طاقت‌فرسای این منطقه برای ساخت این پالایشگاه تلاش کردند، گفت: امروز منافع این پالایشگاه و محصولات آن می‌تواند بخش‌های مهمی از صنعت نفت و انرژی کشور را فعال کند.

رئیسی با اشاره به محصولاتی تولیدی این پالایشگاه از جمله سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب گاز، تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود کشور ظرفیت‌های زیادی برای پیشرفت دارد یکی از جلوه‌های آن مجموعه‌هایی مثل همین پارس جنوبی است که امروز یکی از فازهای پالایشگاه آن به بهره‌برداری رسیده و تبدیل به جلوه خودکفایی و استقلال کشور شده است.

متخصصان جوان ایرانی اجازه ندادند کار زمین بماند

وی ادامه داد: شرکت‌های خارجی که برای احداث فاز ۱۴ پالایشگاه پارس جنوبی به ایران آمده بودند، با تصور اینکه بعد از رفتن آنها کار این فاز بر زمین می‌ماند، ایران را ترک کردند، اما متخصصان جوان کشور اجازه ندادند کار روی زمین بماند و فاز ۱۱ این مجموعه نیز به‌زودی با همت همین متخصصان به بهره‌برداری خواهد رسید.

رئیس‌جمهوری اظهار کرد: البته با تکمیل فاز ۱۱ که آخرین فاز پارس جنوبی است، کار ما تمام نخواهد شد، زیرا در حوزه انرژی کشور کارهای زیادی برای انجام به‌ویژه در میدان‌های مشترک داریم. در زمینه بهره‌برداری از میدان‌های مشترک مؤلفه سرعت در بهره‌برداری نیز به‌شدت مورد تأکید است تا سهم کشور از این میدان‌ها احصا شود.

رئیسی با بیان اینکه امروز اقتصاد انرژی یکی از مزیت‌های بزرگ برای کشور ماست، تصریح کرد: همه بخش‌های مختلف باید برای فعال‌تر کردن اقتصاد انرژی تلاش کنند.

جبران خسارت‌های معطل ماندن پروژه ایران‌ال‌ان‌جی باید جبران شود

وی با اشاره به بازدید از پروژه ایران ال‌ان‌جی، گفت: این پروژه از سال ۹۲ با سرمایه‌گذاری ۲ میلیارد دلاری تا پیش از آغاز به کار دولت سیزدهم متوقف مانده بود، اما با تلاش‌ها در یکسال‌ونیم گذشته به پیشرفت‌های قابل‌توجهی رسیده و خسارت‌های وارد شده در ۱۰ سال گذشته به این پروژه به‌طور حتم باید جبران شود.

رئیس‌جمهوری به موضوع سوختن گازهای ارسالی به مشعل‌ها در پارس جنوبی اشاره و اعلام کرد: خوشبختانه وزیر نفت نوید داده است که سوختن این گازها با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان مهار و برای رفع ناترازی انرژی کشور استفاده خواهد شد.

وی توجه به کارگران را مورد تأکید قرار داد و گفت: رویکرد اتخاذ شده مبنی بر اینکه هم پیمانکار مورد حمایت قرار گیرد و هم پیمانکار، کارگران را مورد حمایت قرار دهد، قابل تقدیر است.

رئیسی افزود: تحت هیچ شرایطی نباید حق کارگران نادیده گرفته شود و حتی یک ماه حقوق آنها به تعویق بیفتد. اگر در اعتبارات پروژه‌ها کاستی وجود دارد نباید در حقوق و دستمزد کارگران لحاظ شود.

توجه وزارت به طرح‌های مسئولیت اجتماعی قابل ستایش است

رئیس‌جمهوری توجه وزارت نفت به مسئولیت‌های اجتماعی در استان‌های نفت و گازخیز را ستودنی دانست و تصریح کرد: مردم مناطقی که لوله‌های گاز و نفت از آنجا عبور می‌کند، انتظار دارند از مواهب استخراج و انتقال انرژی در زمینه محرومیت‌زدایی و ایجاد جاده، مدرسه و خانه بهداشت بهره‌مند شوند.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف در کنار مدیریت تولید اظهار کرد: وزارت نیرو وظیفه دارد مدیریت مصرف را اعمال و با کمک صداوسیما و تریبون‌داران به فرهنگ‌سازی در زمینه اصلاح الگوی مصرف بپردازد.

رئیسی با قدردانی از تلاش‌های هشت شرکت همکار با وزارت نفت و بنیاد مستضعفان در تکمیل پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، از بانک‌ها و بخش‌های مهم اقتصادی برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی دعوت کرد و گفت: اگر نقدینگی موجود در کشور به سمت تولید به‌ویژه در حوزه انرژی هدایت شود، برای توسعه اقتصادی بسیار مؤثر خواهد بود، زیرا هم سبب سرمایه‌گذاری مفید و خودکفایی شده و هم جلوه‌ای از اقتصاد مقاومتی در کشور است.

رئیس‌جمهوری تکمیل و بهره‌برداری از پالایشگاه بزرگ فاز ۱۴ پارس جنوبی به همت متخصصان ایرانی را نماد و نمود عینی تحقق شعار تولید، اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و گفت: دشمن به‌دلیل برخی ضعف‌ها در کشور به‌دنبال ایجاد اختلال و توقف در روند توسعه کشور بود، اما متخصصان و کارگران ایرانی با طراحی، اجرا و تکمیل این پروژه نشان دادند که نه‌تنها متوقف نخواهند شد، بلکه این‌چنین قدرت و توان خود را به رخ دشمنان می‌کشند.

وی پالایشگاه ۱۰۰ در صد ایرانی فاز ۱۴ پارس جنوبی را از مؤلفه‌های اقتدارآفرین همسو با تحقق ایران قوی عنوان و اظهار کرد: تقویت و توسعه این بخش از اقتصاد به‌عهده وزارت نفت و شرکت‌های تابع آن است که باید توأمان ادامه یابد.

کد خبر 469792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =