پرونده توسعه پارس جنوبی با افتتاح بخش دریایی فاز ۱۱ بسته خواهد شد/ داخلی‌سازی بیش از ۷۵ درصدی تجهیزات فاز ۱۴

وزیر نفت گفت: با بهره‌برداری از بخش دریایی فاز ۱۱ پارس جنوبی تا دو ماه آینده، پرونده توسعه میدان گازی پارس جنوبی تکمیل و بسته خواهد شد.

جواد اوجی در گفت‌وگو با بخش خبر ساعت ۱۴ شبکه یک سیما اظهار کرد: امروز پالایشگاه فاز ۱۴ پارس‌جنوبی با ظرفیت دریافت روزانه ۵۶ میلیون مترمکعب گاز خام به بهره‌برداری رسید که ظرفیت فرآورش آن روزانه ۵۰ میلیون مترمکعب است و این رقم به ظرفیت پالایشی گاز کشور اضافه می‌شود.

وی افزود: افزون بر این، با راه‌اندازی این پالایشگاه روزانه بیش از ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، سالانه نزدیک به یک تن گاز مایع (ال‌پی‌جی)، یک میلیون تن گاز اتان و روزانه ۴۰۰ تن گوگرد تولید خواهد شد.

وزیر نفت تأکید کرد: پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی، ایرانی‌ترین پالایشگاه در کشور است که بیش از ۷۵ درصد تجهیزات آن از توان سازندگان داخل کشور و از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده شده است.

اوجی تصریح کرد: با راه‌اندازی این پروژه، ظرفیت پالایشی کشور ۵۰ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد که کمک شایانی به بحث تأمین انرژی در داخل کشور خواهد بود.

وی حجم سرمایه‌گذاری انجام شده در این پروژه را ۲.۷ میلیارد دلار اعلام و بیان کرد: بر اساس محاسبات کارشناسی، درآمد یک سال محصولات تولیدی در این پالایشگاه، نزدیک به ۳ میلیارد دلار خواهد بود.

وزیر نفت افزود: این آخرین پالایشگاه منطقه پارس جنوبی است که با اجرای آن، پرونده پالایشگاه‌های گازی در این منطقه بسته شد و با راه‌اندازی فاز ۱۱ ظرف یک تا دو ماه آینده از سوی همکاران من در شرکت ملی نفت ایران، پرونده توسعه پارس جنوبی بسته خواهد شد.

وی تأکید کرد: چهار طرح دیگر نیز امروز به افتتاح رسید که ارزش مجموع این طرح‌ها ۳.۵ میلیارد دلار است.

وزیر نفت گفت: با تلاش صنعتگران ایرانی، خوشبختانه زمستان سرد امسال را بدون هیچ خللی در بخش پایین‌دست و بالادست سپری کردیم.

کد خبر 469799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =