بازگشت سرمایه پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی در کمتر از یک‌ سال

وزیر نفت گفت: ۲.۷ میلیارد دلار در پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی سرمایه‌گذاری شده است که این مقدار هزینه براساس برآوردهای کارشناسان در کمتر از یک سال با تولید محصولات بازخواهد گشت.

جواد اوجی امروز (پنجشنبه، یازدهم اسفندماه) پس از آغاز عملیات اجرایی طرح PDH/PP پلیمر کنگان در جمع خبرنگاران با تبریک اعیاد شعبانیه، به افتتاح پالایشگاه فاز ۱۴ پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهوری اشاره و اظهار کرد: با این افتتاح ۵۰  میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده می‌شود و ۲.۷ میلیارد دلار برای اجرای آن سرمایه‌گذاری شده است که این مقدار هزینه بر اساس برآوردهای کارشناسان در کمتر از یک سال با تولید محصولات بازخواهد گشت.

وی افزود: افزون بر ۵۰ میلیون مترمکعب تولید گاز، روزانه ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی، سالانه یک میلیون تن گاز مایع و یک میلیون تن اتان و ۴۰۰ تن در روز نیز گوگرد از این پالایشگاه تولید خواهد شد.

وزیر نفت با بیان اینکه چهار پروژه دیگر هم امروز در استان بوشهر به بهره‌برداری رسید، ادامه داد: مجتمع پتروشیمی پارس گلایکول، یک واحد نیروگاهی، واحد دوم ASU2 پتروشیمی دماوند و ۹ مخزن مربوط به فاز دوم مخازن سبز پتروشیمی عسلویه امروز افتتاح شدند که ارزش این طرح‌ها نزدیک به ۳.۵ میلیارد دلار است که از قبل این پروژه‌ها سوددهی و تأمین امنیت انرژی کشور تأمین می‌شود.

اوجی به عملیات اجرایی طرح PDH/PP پلیمر کنگان اشاره و تصریح کرد: با اجرای این طرح، پروپیلن از پروپان و پلی‌پروپیلن از پروپیلن تولید خواهد شد که یک محصول کلیدی صنعت پتروشیمی و خوراک بسیاری از واحدهای پایین‌دستی در کشور است  که بخشی از این محصول هم‌اکنون وارد می‌شود.

وی سرمایه‌گذاری در این طرح را یک میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: سالانه ۷۰۰ هزار تن پروپان به پروپیلن در این طرح تبدیل می‌شود و یکی از پروژه‌های کلیدی است و اشتغال‌زایی مطلوبی را برای استان خواهد داشت.

وزیر نفت در پایان از آقای احمدی، نماینده مردم کنگان در مجلس شورای اسلامی که در کمیسیون انرژی از اجرای طرح‌های پایین‌دستی پتروشیمی در این منطقه حمایت کرد، قدردانی کرد.

کد خبر 469797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =