بزرگ‌ترین تعمیرات اساسی خاورمیانه در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس پایان یافت

تعمیرات اساسی ردیف شماره یک پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس مطابق با برنامه، در بالاترین سطح آمادگی از دهم بهمن امسال با همت و تلاش شبانه‌روزی متخصصان شرکت اویکو آغاز شد و در زمان مقرر پایان یافت.

به گزارش شانا به نقل از شرکت راه‌اندازی و بهره‌برداری صنایع نفت (ایکو OICO)، به‌منظور به حداقل‌ رساندن بازه توقف در جریان عملیات تعمیرات اساسی و با در نظر گرفتن اهمیت راهبردی این پالایشگاه، انجام تعمیرات اساسی با ۵۶۳،۴۱۲ نفر ساعت برنامه‌ریزی شد. در انجام این تعمیرات تعداد نفرات شاغل به ۲۷۶۰ نفر رسید که با برنامه‌ریزی دقیق و تعیین جبهه‌های کاری، انجام عملیات زودتر از موعد پایان یافت.

بر اساس این گزارش، در تعمیرات اساسی ردیف شماره یک پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با استفاده از فناوری  نوین و با تجربه ارزشمند کارکنان و متخصصان در انجام اورهال در پالایشگاه‌های متعدد و همراهی کارفرمای پروژه، برای انجام تعداد ۳۹۱ درخواست کار تعمیراتی، برنامه‌ریزی و تأمین منابع مورد نیاز انجام و پس از ابلاغ شروع به کار تعمیرات اساسی از طرف شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس به شرکت اویکو، بلافاصله کارگاه در زمان محدود تجهیز، ماشین‌آلات سبک و سنگین، ساختار چابک تعمیرات دوره‌ای و نگهداری تهیه و دستورعمل‌های لازم در همه بخش‌ها تدوین شد.

بازرسی داخلی حدود ۳۷۰ تجهیز اصلی شامل (انواع برج، مبدل حرارتی، مخازن، فیلترها، درام‌ها و...)، تعمیر و کالیبراسیون ۱۱۲۳ عدد شیر صنعتی و شیر اطمینان در سایز و کلاس‌های مختلف، جوشکاری ۱۲۷۲ نقطه روی مسیرهای بخار و فرآیند و چندین طرح اصلاح مهندسی در دستور کار قرار گرفت.

در انجام تعمیرات ردیف شماره ۱، فعالیت‌هایی شامل ۱۷۸۰ متر فنس‌بندی، ۴۳۶،۰۰۰ مترمکعب داربست‌بندی در بازه زمانی محدود انجام شد. تعداد ۱۳۰۰ نفر در بخش مکانیک، ۷۰ نفر کارگاه، ۸۰ نفر برق، ۶۰ نفر ابزار دقیق و ۲۵ نفر بازرسی و ۱۲۲۵ نفر در واحدهای (رنگ، عایق، سیویل، پایپینگ، داربست‌بندی، ضخامت‌سنجی، پشتیبانی، حراست، استارت‌آپ، ایمنی، برنامه‌ریزی، اداری و مالی) در مجموع ۲۷۶۰ نفر به‌عنوان نیروی تعمیرات اساسی مشارکت داشتند.

با توجه به اینکه هم‌زمان با اجرای فعالیت‌های تعمیرات دوره‌ای و نگهداری، حجم بالایی از دانش و تجربه میان همکاران شکل می‌گیرد و کسب می‌شود، ثبت و به‌کارگیری تجارب انجام تعمیرات دوره‌ای و نگهداری در سه بازه زمانی قبل، حین و خاتمه پروژه انجام و در کتابچه تجارب اورهال گردآوری شد.

از نکات ارزشمند و موفقیت‌آمیز این پروژه، همکاری تنگاتنگ و نقش مؤثر کارفرمای پروژه شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس بود که در نشست‌های روزانه پرشمار هماهنگی‌های لازم انجام می‌شد.

ابرپالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به‌منظور حفظ و استمرار عملیات برداشت گاز از میدان مشترک پارس جنوبی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و تضمین خودکفایی کشور در تأمین فرآورده‌های راهبردی انرژی مانند بنزین و نفت‌گاز احداث شده و فرآورده‌هایی همچون گاز مایع، هیدروژن، گوگرد و انواع حلال‌ نقشی راهبردی در تأمین انرژی کشور دارد.

تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها، عملیاتی حساس و مهم به لحاظ رساندن تجهیزات و قطعات پالایشگاهی به شرایط سلامت کامل است و در فاصله زمانی سه تا چهار سال در همه پالایشگاه‌ها اجرا می‌شود.

انجام تعمیرات اساسی ردیف یک پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تعمیرات  در صنعت نفت کشور و خاورمیانه، برگ زرینی دیگری بر افتخارهای صنعت نفت افزود. ‌

کد خبر 470245

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =