سالانه ۶ میلیارد دلار گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی عرضه می‌شود

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از عرضه ۶ میلیارد دلار گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی در طول سال در بورس انرژی خبر داد.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر صبح امروز (یکشنبه، ۲۱ اسفندماه) در آیین رونمایی از معاملات گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی با بیان اینکه امروز نقطه عطفی در اقتصاد کلان کشور است، گفت: با رویکرد تازه در کلان اقتصاد با همکاری وزارتخانه‌های نفت و امور اقتصاد و دارایی این هدف محقق شد.

وی با بیان اینکه امروز روز تحقق آرزوی دیرینه عرضه بورس در داخل کشور است، افزود: زمانی که این آرزو را در سر داشتیم شاید درک درستی از موضوع نداشتیم اما با رویکرد صحیح این اتفاق رخ داد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از فضای مستعد در سازمان‌ها یاد کرد و گفت: قوانین بالادستی به سازمان‌ها اجازه کارهای بزرگی را می‌دهد، اما این فعالیت‌ها را موضوعی جز رویکردها و گرایش‌ها محقق و جاری نمی‌کند.

خجسته‌مهر رویکرد مهم برای تحقق معاملات گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی را اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: این رویکرد از سوی مقام معظم رهبری تببین شد و مهم‌ترین گرایش دولت سیزدهم که با هدف‌گذاری دقیق اجرایی شد، تحقق بند ۱۳ اقتصاد مقاومتی بود.

وی در تشریح این بند از اقتصاد مقاومتی گفت: این بند از ضربه به بخش‌های مختلف از جمله ضربه به درآمدهای کشور جلوگیری می‌کند و آن تنوع‌بخشی به صادرات است.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران افزود: در شرایط تحریم‌های بین‌المللی باید کاری کنیم که تحریم‌پذیر نباشیم و به فرمایش مقام معظم رهبری تحریم‌ها را خنثی کنیم.

خجسته‌مهر گفت: پیش‌تر عنوان می‌شد باید تحریم را دور بزنیم، اما اکنون می‌گوییم اصلا تحریم نباید منجر به بن‌بست و تکانه در اقتصاد کشور شود.

انجام ۳ هزار ساعت کار برای معاملات گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی

وی با بیان اینکه طراحی معاملات گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی با فرمان وزیر نفت رقم خورد، تشریح کرد: یک‌سال کار مداوم برای آن با همکاری وزارت امور اقتصاد و دارایی و بورس انرژی انجام و در واقع مهم‌ترین بند اقتصاد مقاومتی امروز رونمایی شد.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از انجام ۳ هزار ساعت کار برای معاملات گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی یاد کرد و گفت: در این زمان به رفع ایرادهای کار پرداختیم و در نشست‌های پرشمار با وزیر نفت درستی انجام کار را محرز کردیم.

خجسته‌مهر اوراق گواهی سپرده را کاری مبتکرانه در بازار سرمایه دانست که برای نخستین‌ بار معرفی می‌شود و گفت: دارندگان این اوراق مالک فیزیکی نفت‌ خام هستند و نفت آنها در انبارها ذخیره‌ می‌شود و در صورتی که موفق شوند یک محموله نفت خریداری کنند این نفت از انبارها صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه هر طرح تازه‌ای برای تکامل نیازمند گذشت زمان است، گفت: زمانی که می‌گوییم دولت سیزدهم دولتی کارآمد است یعنی تا زمانی که کاری الزام‌ها و مفروض‌هایش فراهم نشود آن کار را معرفی نمی‌کند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به معاملات هفتگی گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی اشاره کرد و افزود: ۱۰۰ هزار بشکه نفت‌خام سنگین و ۱۰۰ هزار بشکه میعانات گازی در هر معامله عرضه می‌شود که در مجموع در طول سال ۲ تا ۳۶ میلیون بشکه عرضه می‌شود که به‌طور تقریبی ۶ میلیارد دلار ارزش دارد.

مدیریت نقدینگی با معاملات گواهی سپرده نفت‌خام و میعانات گازی

خجسته‌مهر این معاملات را عاملی برای مدیریت نقدینگی در کشور دانست و تشریح کرد: عرضه گواهی ارزی می‌تواند از توجه نقدینگی به بازارهای سکه، ارز و طلا جلوگیری کند و توجه را به ارزشمندترین ارز یا به‌عبارتی طلای سیاه جلب کند.

وی به شروع معاملات از روز کاری بعد (۲۲ اسفندماه) از طریق کارگزاران بورس اشاره کرد و گفت: ۳۰ سؤال متداول در این‌باره تعریف شده است تا معامله‌گران دچار مشکل نشوند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با ابراز امیدواری به فراتر رفتن این معاملات از مرز جمهوری اسلامی به بازارهای بین‌المللی گفت: این اوراق قابلیت معامله در بازارهای ثانویه را دارند و می‌توان آنها را خرید و فروش کرد.

خجسته‌مهر دیگر ویژگی‌های این اوراق را برشمرد و افزود: این اوراق می‌توانند به‌عنوان محکم‌ترین تضامین در بانک‌ها مورد استفاده قرار گیرند و با مجوز شورای اقتصاد امکان بازپس‌گیری اوراق تا ۱۰ درصد وجود دارد که در همین زمینه با مؤسسات مالی از جمله دو بانک در این باره هماهنگ شده است، ضمن آنکه بر اساس نرخ بانک مرکزی امکان خرید این اوراق به ریال نیز وجود دارد که با این مسئله به تقویت پول ملی کمک می‌کنیم.

کد خبر 470248

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =