توافق ایران و عربستان ثبات بازارهای جهانی را به ارمغان می‌آورد

نماینده پیشین ایران در هیئت عامل اوپک توافق میان ایران و عربستان را به نفع صادرکنندگان و واردکنندگان نفت خام از خاورمیانه دانست و گفت: ثبات در این منطقه می‌تواند ثبات در بازار جهانی نفت را به ارمغان بیاورد.

محمدعلی خطیبی در گفت‌وگو با خبرنگار شانا با تأکید بر اینکه چین در حال توسعه همه‌جانبه روابط خود در جهان هم‌زمان با رشد اقتصادی است، اظهار کرد: این کشور در دهه‌های اخیر در زمینه اقتصادی قدرت قابل‌ملاحظه‌ای پیدا کرده، اما در مسائل سیاست بین‌المللی متناسب با جایگاه برتر اقتصادی در زمینه تحولات سیاسی فعال نبوده است، از این رو در سال‌های اخیر در این زمینه‌ها با حفظ منافع خودش فعال شده است.

وی ادامه داد: عربستان و ایران دو بازیگر مهم انرژی در منطقه خاورمیانه هستند و آرامش در این منطقه مهم انرژی‌خیز همواره از اولویت‌های چین به‌شمار می‌رفته است و وجود تنش میان ایران و عربستان تنها به‌نفع آمریکاست، به‌طوری که در چند دهه اخیر این کشور توانسته با ایجاد تنش منافع خود از جمله فروش تسلیحات نظامی را کسب کند.

نماینده پیشین ایران در هیئت عامل اوپک اظهار کرد: چین از نظر انرژی به‌شدت وابسته به منطقه خاورمیانه است، از این رو این کشور همواره برخلاف آمریکا به‌دنبال ثبات و امنیت این منطقه بوده است، زیرا چین در سال‌های اخیر به‌شدت در پروژه‌های نفتی و گازی این منطقه سرمایه‌گذاری کلان کرده است.

خطیبی توافق میان ایران و عربستان را به نفع صادرکنندگان و واردکنندگان نفت خام از خاورمیانه دانست و گفت: این توافق امنیت سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی در منطقه را افزایش می‌دهد. به عبارت دیگر، ثبات در منطقه خاورمیانه می‌تواند ثبات در بازار جهانی نفت را  ایجاد کند.

وی اظهار کرد: توافق ایران و عربستان به‌عنوان دو عضو تأثیرگذار اوپک نیز به‌طور طبیعی می‌تواند در روند تصمیم‌گیری و ایجاد ثبات در این سازمان تأثیرگذار باشد. از سوی دیگر فراموش نکنیم که برخی کشورهای منطقه نیز دنباله‌رو عربستان هستند و احتمال اینکه این کشورها برای احیای روابط خود با ایران ورود کنند، این موضوع به نفع مجامع انرژی منطقه‌ای و جهانی خواهد بود.

نماینده پیشین ایران در هیئت عامل اوپک گفت: نقش‌آفرینی چین در عرصه سیاسی منطقه خاورمیانه به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین سرمایه‌گذاران انرژی منطقه به نفع امنیت منطقه خواهد بود. برخلاف آمریکا که منافعش در بی‌ثباتی و ایجاد جنگ خلاصه می‌شد، البته من نمی‌گویم آمریکا بیکار خواهد نشست، اما به نظر می رسد کشورهای منطقه متوجه شده‌اند دنباله‌روی از سیاست‌های آمریکا آنها را به جایی نخواهد رساند. به عبارت دیگر، آنها دیگر نمی‌خواهند همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد آمریکا بگذارند، از این رو امروزه شاهد بازتعریف روابط این کشورها با آمریکا و چین هستیم.

کد خبر 470307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =