نخستین المپیاد ورزشی بازنشستگان صنعت نفت برگزار می‌شود

معاون امور بازنشستگی و رفاه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت گفت: در تدارک برگزاری نخستین دوره المپیاد ورزشی بازنشستگان صندوق‌های نفت در دوره پساکرونا هستیم.

به گزارش شانا به نقل از صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت، کارکنان این صنعت پس از سالیان متمادی فعالیت و اشتغال در نقاط مختلف کشور، مناطق شمال، جنوب، مرکزی، گرمسیر، سردسیر، بخش‌های عملیاتی و ستادی، به‌صورت اقماری و... انتظار دارند پس از نائل شدن به افتخار بازنشستگی از آرامش فکری لازم بهره‌مند و ایام را در کنار اعضای خانواده خویش در شرایط مناسب سپری کنند.

محسن رامین، معاون صندوق‌های بازنشستگی، پس‌انداز و رفاه کارکنان صنعت نفت در امور بازنشستگی و رفاه در گفت‌وگو با نشریه مشعل به تشریح عملکرد و ماموریت معاونت یاده شده پرداخته است که مشروح آن را می‌خوانید. او که در تیرماه ۱۳۶۳ به استخدام شرکت ملی نفت ایران درآمده است، از ابتدا در صندوق‌های بازنشستگی مشغول خدمت شده و در طول ۳۹ سال سابقه، در واحدها و سمت‌های مختلف صندوق‌ها فعالیت داشته و اکنون نیز در حال خدمت‌رسانی به بازنشستگان، بازماندگان و خانواده‌های آنهاست.

رامین معتقد است برای ارائه خدمات به پیشکسوتان صنعت نفت حد و مرز و انتهایی وجود ندارد و همکاران بازنشسته که بیش از ۳۰ سال عمر خود را در راه اعتلا و بالندگی صنعت بزرگ نفت صرف کرده‌اند، شایسته دریافت بهترین‌ها در بحث خدمات و تکریم هستند.

رامین در این گفت‌وگو اخبار زیادی برای بازنشستگان دارد و از جمله از برگزاری نخستین دوره المپیاد ورزشی بازنشستگان در دو بخش زنان و مردان پس از کرونا خبر می‌دهد. متن این گفت‌وگو در آستانه نوروز ۱۴۰۲ منتشر می‌شود.

به‌عنوان نخستین سوال، معاون بازنشستگی و رفاه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت چه ماموریتی در قبال بازنشستگان صنعت نفت عهده‌دار است؟

امور بازنشستگی پیشتر به‌عنوان یک واحد مستقل و زیر نظر مستقیم رئیس دفتر وزارتی و وزیر فعالیت داشت که در نیمه اول دهه ۸۰ پس از اصلاحات ساختاری و با هدف یکپارچه‌سازی فعالیت‌های مرتبط با حوزه رفاه و امور بازنشستگان، به یکی از معاونت‌های صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت تبدیل شد که ضمن وظیفه کنترل و تایید سوابق خدمت و بازنشستگی کارمندان، ماموریت اصلی آن برنامه‌ریزی و انجام عملیات اجرایی برای خدمت‌رسانی به جامعه بازنشستگان نفت است.

این معاونت برای خدمات‌دهی بیشتر بر اساس چه سازوکاری فعالیت دارد؟

حدودا از نیمه دوم سال ۱۳۸۵ با توجه به افزایش تعداد بازنشستگان و به‌منظور سهولت در ارائه خدمت به متقاضیان، همچنین جلوگیری از مراجعه خدمات گیرندگان و جمعیت مخاطب به ستاد صندوق در تهران، اقدام به اصلاح ساختار و تشکیل هشت منطقه در استان‌های مختلف کشور شده است. به گونه‌ای که هریک از مناطق یاده شده نیز یک یا چند استان، دو یا چند نمایندگی در شهرهای مهم محل سکونت بازنشستگان را سرپرستی می‌کنند.

هم‌اکنون مراکز مناطق در شهرهای تهران، اهواز، اصفهان، شیراز، کرمانشاه، مشهد، تبریز، رشت مستقر و بالغ بر ۵۰ نمایندگی، وظیفه خدمات‌رسانی به مراجعین در محل را به عهده دارند. مدیریت‌های زیرمجموعه معاونت امور بازنشستگی و رفاه شامل مدیریت امور مناطق و نمایندگی‌های صندوق، کنترل محاسبات بازنشستگی، مدیریت امور رفاه و بررسی طرح‌ها و تدوین روش‌هاست که مناطق و نمایندگی‌های صندوق تحت نظر مدیریت امور مناطق و نمایندگی‌های این معاونت است.

با توجه به پراکندگی سکونت بازنشستگان در بیش از ۴۰۰ شهر کشور، نمایندگی‌های صندوق در شهرهایی که تعداد بازنشستگان ساکن به حد نصاب مقرر رسیده است، ایجاد شده و این دفاتر به منزله پیشخوان اصلی خدمت‌رسانی به ذی‌نفعان صندوق محسوب می‌شوند. نمایندگی‌های مورد نظر با برخورداری از نیروهای انسانی متخصص در بخش مددکاری، خدمات اداری و رفاهی، تسهیلات مالی، صدور و تمدید دفترچه درمانی و پذیرش نسخ پزشکی و... همچنین بهره‌مندی از زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم، ضمن انجام و ظایف محوله در زمینه ارائه خدمات مصوب به بازنشستگان و خانواده‌های آنها، در پاره‌ای از امور از جمله اقدام‌های مربوط به زنجیره پرداخت وام مسکن به شاغلین نیز فعالیت می‌کنند.

باید اشاره کنم که ایجاد نمایندگی در شهرهای محل سکونت بازنشستگان و بازماندگان از جمله اقدام‌های ممتاز صندوق بازنشستگی صنعت نفت در مسیر پیاده‌سازی تدابیر تکریم ارباب رجوع است، از رهگذر فعالیت‌های روزمره نمایندگی‌ها، در وقت و هزینه مراجعه کنندگان جهت دریافت خدمات، جلوگیری شده و خوشبختانه خرسندی و رضایت خاطر خدمات گیرندگان در سال‌های اخیر را به دنبال داشته است.

مدیریت‌های دیگر این معاونت چه وظایفی را عهده‌دار هستند؟

مدیریت امور رفاهی امور مرتبط با ورزش، گردشگری، مددکاری، ایثارگران و... را راهبری و پیگیری می‌کند. مدیریت کنترل محاسبات بازنشستگی هم که از مدیریت‌های فنی است، وظیفه محاسبه، اصلاح، تعدیلات مستمری، احتساب سوابق و انتقال کسور بازنشستگان را عهده‌دار است. مدیریت بررسی طرح‌ها و تدوین روش‌ها نیز به‌عنوان بازوی مقرراتی و بهبود دهنده فرآیندهای جاری در سطح معاونت، یکی دیگر از مدیریت‌های این معاونت است. افزون بر مدیریت‌های یاد شده، بخش‌های دیگر صندوق همچون مالی، حقوقی، فناوری، منابع انسانی و... از این معاونت پشتیبانی می‌کنند. بخش درمان مستقر در نمایندگی‌ها و مناطق از نظر محتوی و رویه‌های پذیرش، محاسبه و پرداخت هزینه‌های درمانی مرتبط با معاونت بهداشت درمان و سلامت  صندوق است.

جامعه تحت پوشش معاونت بازنشستگی و رفاه صندوق های بازنشستگی صنعت نفت چه تعداد هستند؟

جمعیت تحت پوشش صندوق بیش از ۱۰۰ هزار نفر بازنشسته و بازمانده است که با احتساب جمعیت خانواده آنها بیش از۲۵۰ هزار نفر هستند. پیش‌بینی ما این است که سرعت اضافه شدن نفرات بازنشسته برای سال‌های آینده بیشتر شود.

خدمات‌رسانی به این جامعه گسترده سخت نیست؟

باید بگویم خدمت‌رسانی به این جمعیت عظیم اگرچه سخت، اما شیرین است. اعتقاد بر این است که خدمت مقوله‌ای است که هیچ انتهایی ندارد و به هر میزان به بازنشستگان و بازماندگان خدمت کنیم، کافی نیست و نمی‌توان برای آن هیچ حد و مرزی قائل بود.

ارزیابی شما از خدمت‌رسانی فعلی چیست و آیا کافی بوده است؟

صرف نظر از کاستی‌ها و مطالباتی که گاه به مرحله اجرا نرسیده باید اذعان کنم که اقدام‌های انجام شده در صندوق‌های بازنشستگی نفت در مقایسه با سایر صندوق‌ها قابل قبول بوده، اما شایستگی همکاران بازنشسته بیش از این و لازم است برای رسیدن به نقطه مطلوب، تلاش مستمر و بیشتری صورت بگیرد.

آیا توانسته‌اید رضایت‌مندی بازنشستگان را جلب کنید؟

باید این موضوع را در نظر داشته باشیم که جامعه بازنشستگان صنعت نفت متفاوت با سایر بازنشستگان در سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی است. در توضیح این تفاوت باید در نظر داشته باشیم که همکاران بازنشسته ما عمدتا در مناطق ویژه اقلیمی و سخت‌کاری، در شرایط دور از خانواده (اقماری) در بدترین شرایط آب و هوایی با سختی کار بالا و استرس زیاد فعالیت داشته‌اند که خروجی فعالیت آنها انتفاعی بوده که کشور از آن بهره‌مند شده است، بنابراین آسیب‌های ناشی از کار در کارکنان صنعت نفت زیاد بوده و عمده مخاطب ما همین جامعه هستند.

می‌توانم بگویم جامعه ارزشمند بازنشستگان نفت به‌طور عمومی و نسبی از فعالیت‌های صندوق رضایت‌مندی دارند، اما ضرورت ارتقا و بهبود خدمات هم حق طبیعی آنهاست، شاهد مطالبات زیادی از سوی بازنشستگان هستیم که باید مورد رسیدگی قرار گیرد.

چون ارائه خدمت به این  جامعه به دلیل خدمت قابل توجهی که به نظام کردند، حساس و مهم است. از این رو ما خانواده بازنشستگان را خانواده خودمان می‌دانیم. در نفت همه نسبت به صنعت و همچنین به یکدیگر احساس قرابت و نزدیکی داریم. علاوه بر بازنشستگان، در درجه بعدی همکاران شاغل در سیستم‌های اداری که در شرایط سخت و استرس بالای کاری مسئولیت شبانه‌روزی فعالیت داشتند هم شایسته بهترین‌ها هستند.

هم‌اکنون چه خدماتی به بازنشستگان ارائه می‌شود و عمده نیاز و مطالبات شامل چه مواردی است؟

خدمات معاونت صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت در امور بازنشستگی و رفاه در بخش رفاهی در قالب اعطای تسهیلات اضطراری متنوع، وام‌های مسکن، تعمیرات و تبدیل به احسن طبق مقرارت و ضوابط حاکم، انواع بیمه‌ها از جمله تقسیط بیمه خودرو، پاداش تحصیلی فرزندان، صدور انواع معرفی نامه اداری، بازدید از مددجویان و رسیدگی به امور آنها، وام به ایثارگران گرامی، ملاقات با خانواده معظم  شهدا، برگزاری اردوهای مختلف خانواده ایثارگران، پرداخت غرامت بیمه عمر تامین آتیه و... صورت می‌گیرد.

بازنشستگان نیازهای مختلفی دارند، بخشی از آنها از مسکن محروم هستند. بخشی از خدمات در قالب تسهیلات در شش نوع تحت عنوان وام‌های ازدواج، فوت، تحصیلی، ودیعه مسکن یا ایثارگری و مصوبه ارائه می‌شود. خدمت دیگر در بخش درمان است که بازنشستگان و شاغلان صندوق‌های بازنشستگی در صورت مراجعه به مراکز درمانی صنعت نفت هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. افزون بر آن بیش از هزار مراکز طرف قرارداد ویژه صندوق وجود دارد که با فرانشیز و بدون فرانشیز است. همچنین در صورت مراجعه به بخش‌های غیرطرف قرارداد، هزینه آنها پرداخت می‌شود. غیر از مستمری و مقرری، هزینه سایر خدماتی که به بازنشستگان ارائه می‌شود، برحسب مصوبات و مقررات به‌عهده آخرین کارفرمای اوست و در این میان ما نقش واسطه را داشته و تابع مقررات ابلاغی هستیم، بر این اساس، ممکن است در مقررات کارفرمایی محدودیت‌ها و چارچوب‌هایی باشد که به نظر ما هم نیازمند بازنگری بوده و در تلاش برای اصلاح آنها هستیم.

در بخش گردشگری چه امکاناتی برای بازنشستگان صندوق‌های نفت ارائه می‌شود؟

ارائه خدمات از سوی این معاونت در بخش رفاهی مشتمل بر گردشگری، ورزش و باشگاه است. امکانات موجود در زمینه گردشگری محمودآباد و زائرسراست که هر خانواده بر اساس ضابطه هر سه سال یکبار می‌تواند بر اساس زمان‌بندی از این مجموعه‌ها استفاده کند، البته با توجه به پاندومی کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن ارائه خدمت در زمینه گردشگری برای مدتی متوقف بود و هم‌اکنون با ارائه مجدد این خدمات با حجم بالای تقاضا در زمینه گردشگری مواجه هستیم.

از این رو بر اساس هماهنگی انجام شده با بخش خدمات اجتماعی نفت سعی کرده‌ایم خدمات بیشتری دریافت و به بازنشستگان ارائه کنیم. البته زائرسرای مشهد کاملا در اختیار بازنشستگان صندوق‌هاست و می‌توانند از آن استفاده کنند. علاوه بر ارائه خدمات در زمینه گردشگری، کمک هزینه خدمات باشگاهی به‌صورت نقدی و ماهانه به حساب بازنشستگان واریز می‌شود. کسانی که تمایل به استفاده از رستوران‌های باشگاه‌های صنعت را داشته باشند، دیگر کمک هزینه خدمات باشگاهی نقدی به حساب مستمری آنان واریز نشده و به جای آن هزینه مراجعه به باشگاه‌های صنعت نفت از سوی صندوق پرداخت می‌شود. البته با توجه به اینکه باشگاه و رستوران طرف قرارداد در تمامی شهرها و استان‌ها وجود ندارد، این حق تمامی خانواده‌هاست که ما به ازای ریالی آن به حساب این دسته از همکاران واریز شود که بتوانند از خدمات رستوران مورد نظر شهر خود به صورت آزاد استفاده کنند.

با توجه به میانگین سنی جامعه بازنشستگان توجه به ورزش اهمیت زیادی دارد. در این زمینه چه خدماتی ارائه می‌شود؟

ابتدا باید اشاره کنم که در زمینه ورزش، گردشگری و آموزش ما سیاست‌گذار و تنظیم‌گر هستیم و مجری نیستیم. ما وظیفه خود را در زمینه سلامت و ورزش بازنشستگان در قالب سرانه به حساب آنها واریز می‌کنیم. در این زمینه موضوع ورزش را با طراحی شیوه‌نامه‌ای در حال واگذاری به کانون‌ها هستیم تا تصدی این امر را عهده‌دار شوند.

ورزش یکی از نیازهای اساسی و مهم بازنشستگان است و در این ارتباط در حال طراحی و برنامه‌ریزی هستیم. جامعه مخاطب ما پراکندگی بسیار زیادی دارند و باید مدل‌ها و الگوهایی بر این اساس طراحی کنیم. با توجه به واریز هزینه ورزش، برنامه ما این است که ورزش همگانی از سوی خود بازنشستگان انجام شود و در زمینه قهرمانی ما وارد عمل می‌شویم.

در تدارک برگزاری نخستین دوره المپیاد ورزشی بازنشستگان صندوق‌های نفت در دوره پساکرونا هستیم که در این زمینه اقدام به برگزاری اردوهای ورزشی خواهیم کرد. در زمینه اردوهای ورزشی قبلا برنامه ما این بود که امور مرتبط با آن به کانون‌ها واگذار شود، اما با توجه به اینکه در برخی استان‌ها کانون و دفاتری وجود ندارد، شورای‌عالی خدمات به ریاست رئیس صندوق هر ماه یکبار با تشکیل جلسه، درباره ارائه خدمات بهتر به بازنشستگان در زمینه ورزش قهرمانی تصمیم‌گیری می‌کند.

با توجه به تاکید آقای بیات (رئیس هیئت رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت) این موضوع در دستور کار قرار گرفته که یکبار در سال اردوهای ورزشی متناسب با بازنشستگان و همچنین ایثارگران برگزار کنیم. بنا داریم پس از ثبت نام بازنشستگان و برگزاری مسابقات انتخابی نفرات برتر به المپیاد ورزشی بازنشستگان دعوت شوند. این المپیاد قرار است در رشته‌های عمومی همانند شنا، شطرنج، تنیس روی میز، دارت، آمادگی جسمانی و پیاده‌روی تند برگزار شود.

المپیاد ورزشی بازنشستگان قرار است چه زمانی برگزار شود؟

برگزاری این المپیاد در برنامه سال جدید قرار دارد و تلویحا موافقت آن دریافت شده که اوایل نیمه دوم سال ۱۴۰۲ مسابقات انتخابی آن انجام می‌شود و مهر و آبان‌ماه سال آینده هم نخستین دوره المپیاد ورزشی بازنشستگان پساکرونا را در زائرسرای مشهد برگزار می‌کنیم.

این المپیاد شامل زنان بازنشسته هم می‌شود؟

جامعه بانوان ۵۰ درصد از بازنشسته‌های ما را تشکیل می‌دهند. البته المپیادها در دو بخش زنان و مردان برگزار می‌شود و باید اشاره کنم این موضوع به‌ویژه از سوی زنان بازنشسته با استقبال مناسبی همراه است. ورزش باید در این مجموعه نهادینه شود. اعتقاد ما بر این است که هر میزان به امر ورزش پرداخته شود در کاهش هزینه‌های درمان موثر خواهد بود. ما پرداختن به ورزش را نه هزینه، بلکه یک سرمایه‌گذاری می‌دانیم که کاهش هزینه‌های درمانی کارکنان را به همراه دارد. البته بهتر بود بخش ورزش و درمان در صندوق با هم تلفیق می‌شد.

خدمات ورزشی به بازنشستگان غیر از المپیاد و پرداخت هزینه ورزش شامل استفاده از اماکن ورزشی هم می‌شود؟

با توجه به اینکه صندوق‌های بازنشستگی از باشگاه مستقل برخوردار نیستند، باشگاه‌های ورزشی صنعت نفت در هماهنگی با روسای باشگاه‌ها و بخش خدمات اجتماعی اداره ورزش شرکت ملی نفت موظف به ارائه خدمت به بازنشستگان صنعت نفت هستند و در ۹۸ درصد از شهرها این خدمات در حال ارائه است. ورزش برای ما لازمه زندگی و نه یک توصیه است. برای سلامت و ورزش همکاران تا زمان حضور خود در این امر کوتاهی نخواهیم کرد.

یکی از اقدام‌هایی که سال ۱۴۰۱ شاهد به ثمر نشستن آن بوده‌ایم، طرح پس‌انداز مسکن کارکنان صنعت نفت بود. در این زمینه بیشتر توضیح دهید.

طرح پس‌انداز مسکن کارکنان صنعت نفت با حمایت‌های مقام عالی وزارت و معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی وزارت نفت، مدیران عامل شرکت‌های اصلی و صندوق‌های بازنشستگی در شورای اداری و استخدامی صنعت نفت تصویب شد. بر اساس این طرح، با مساعدت هیئت مدیره شرکت‌های اصلی، کسور سهم کارفرما مصوب و سبب اجرایی شدن طرح یاد شده از مهرماه شد. با اجرایی شدن این طرح، ماهانه حداقل ۵۰۰ هزار تومان به‌عنوان حق عضویت کارکنان کسر و به همین میزان به اضافه ۶ درصد از سوی کارفرما پرداخت می‌شود. از این رو در آذرماه کسور مربوط برای ماه‌های مهر، آبان و آذر از کارکنان شاغل به‌صورت یکجا کسر و در خصوص بازنشستگان از دی‌ماه ۱۴۰۱ مبادرت به کسر حق عضویت شده که صندوق به سرجمع مبالغ یاد شده از سوی صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت نیز سودی همانند صندوق پس‌انداز افزوده می‌شود. در مقررات اجرای این طرح، کارمند این اختیار را دارد که سهم خود را در بازه‌های زمانی مشخص از ۵۰۰ هزار تومان تا سقف ۳ میلیون و۵۰۰ هزار تومان افزایش یا به‌طور کلی انصراف دهد و کاهش حق عضویت امکان‌پذیر نیست، ضمن آنکه انصراف دهندگان از طرح، امکان بازگشت دوباره را نخواهند داشت.

نحوه ثبت نام، انصراف و افزایش سهم کارمند نیز از طریق وبگاه صندوق به نشانی oipf.ir در اختیار کارکنان قرار گرفته است. باید یادآور شوم مشمولان این طرح تمامی کارکنان عضو صندوق بازنشستگی صنعت نفت خواهند بود و نسبت به نحوه اعمال کسور بازنشستگان و یک بازمانده و جزییات بیشتر آن نیز طبق دستورالعملی که از سوی صندوق‌های بازنشستگی تدوین و اعلام خواهد شد، اقدام می‌شود. متاسفانه در فضای مجازی به شایعات زیادی دامن زده شده که باید گفت اصل موضوع از ظرفیت اساسنامه‌ای صندوق استفاده شده است. صندوق‌های بازنشستگی از سه صندوق بازنشستگی، پس‌انداز، تامین آتیه تشکیل شده است. صندوق ذخیره مسکن بازنشستگان به نوعی چهارمین صندوق محسوب می‌شود که در ارکان طرح، رئیس صندوق به‌عنوان مدیر طرح پس‌انداز است که مدیریت امور نگهداری، به کار انداختن و بهره‌برداری از منابع مالی طرح در مسیر اجرایی پروژه‌های مسکونی را به‌عهده دارد.

به نظر من طرح پس‌انداز مسکن کارکنان در هر دو بخش طرح پس‌انداز و اجرای پروژه‌های مسکن از پشتوانه منطقی و اجرایی برخوردار و مهم اینکه در نظر است از زمین‌های مازاد شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت و ظرفیت‌های ملی مسکن برای این منظور استفاده شود که باعث خواهد شد تقریبا قیمت زمین رایگان یا حداقل قیمت ممکن تامین شود که عامل مهمی در کاهش قیمت تمام شده ساخت واحد مسکونی خواهد بود.

از نظر وجوهی که در صندوق است مانند سایر وجوه کاملا نظارت و کنترل بازرسان و دستگاه‌های نظارتی قرار گرفته و بازرس قانونی هر سال صورت‌های مالی طرح را بررسی می‌کند. از نظر امانت‌داری اگر کسی ۵۰ سال به امانت‌داری صندوق اطمینان کرده، این هم از همان جنس است. وجوه طرح مختص پروژه مسکن بوده و صندوق صرفا به‌عنوان امین نسبت به جمع‌آوری و نگهداری وجوه و نهایتا تامین منابع لازم جهت ساخت پروژه اقدام می‌کند. می‌پرسند آیا بازمانده می‌تواند عضویت در طرح را در صورت فوت عضو طرح، ادامه دهد که باید گفت اگر بازماندگان توافق کنند، تداوم عضویت یک نفر از بازماندگان بلامانع است، خروج از این طرح باید به درخواست فرد باشد. اگر عضو طرح متقاضی پروژه‌ای شد و به‌عنوان واجد شرایط دریافت واحد مسکونی شناخته شد، وجوه پس‌انداز (سهم عضو، سهم کارفرما و سود متعلقه) به حساب پروژه فرد واریز و با وی تسویه حساب می‌شود.

چه برنامه‌های مهمی در دستور کار قرار دارد؟

از جمله اقدام‌های در دست انجام، آموزش نیروی انسانی دفاتر است، ضمن آنکه با توجه به پراکندگی محل سکونت بازنشستگان در نظر داریم با توسعه روش‌های مکانیزه، مراجعه حضوری افراد به ستاد یا نمایندگی‌ها حداقل کاهش یابد.

راه‌اندازی میز خدمت از دیگر برنامه‌های پیش رو است. افزون بر آن بررسی روش‌ها و فرآیندهای انجام کار در حال به‌روزرسانی و اصلاح قرار خواهد گرفت. تلاش شده است با تقویت و بازنگری در مدیریت امور رفاهی در این معاونت، مجموعه اقدام‌های متنوعی در دست طراحی تدوین واقع شده که پس از طی مراحل اداری و تصویب خواهی به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

با توجه به پایان یکسال کاری خبر خوشی برای بازنشستگان دارید؟

تا زمانی که برنامه‌ها تصویب نشود، نمی‌توان آن را اعلام کرد، اما بازنشستگان عنایت داشته باشند که مجموعه ما در تلاش است شرایط بهتر و مطلوب‌تری را برای آنها فراهم کند. خوشبختانه اعضای هیئت رئیسه صندوق و تصمیم‌گیران کلان صندوق‌ها نیز همین نگاه رویکرد را دارند که گام‌های رو به جلو در جهت توسعه خدمات و بهبود وضعیت معیشتی بردارند و خوشبختانه در سالی که گذشت، ضمن تحقق پاره‌ای از خواسته‌ها و مطالبات همکاران، اقدام‌های مناسبی در برای ترمیم مستمری و افزایش مزایای رفاهی در قالب سرانه صورت گرفته است که انتظار می‌رود این روند در سال ۱۴۰۲ نیز همچنان ادامه یابد.

با توجه به اینکه در آستانه نوروز ۱۴۰۲ هستیم، چه پیامی برای شاغلان و بازنشستگان دارید؟

ضمن سپاسگزاری از زحمات و تلاش همکارانم در مجموعه ستاد و نمایندگی‌ها در سالی که گذشت و سپاس از رویکرد مثبت مدیریت ارشد صندوق و دیگر معاونت‌ها و ادارات تخصصی و کارشناسی صندوق در همدلی و یاریگری با این معاونت در انجام وظایف محوله، اکنون که در آستانه سال جدید و رویش دوباره طبیعت و بهار دل‌ها قرار داریم، لحظات و ایام خوشی همراه با تندرستی و شادکامی برای همگان به‌ویژه بازنشستگان، بازماندگان و خانواده‌های آنها در سال ۱۴۰۲ را آرزومندم و از خداوند سبحان، توفیق روزافزون در عرصه خدمتگزاری به جامعه پیشکسوتان صنعت نفت را مسئلت دارم.

موضوعی که تمایل دارم درباره آن صحبت کنم، ضرورت روشنگری در فضای مملو از تیره‌نمایی موجود است. در همین زمینه تلاش شده با محوریت کانون‌ها و سایر بازنشستگان فعال، موضوعات و مسائل مربوط به بازنشستگان را مورد واکاوی و تبیین قرار داده و اینجانب به اتفاق همکارانم متعهد هستم در بازه زمانی در اختیار با حضور در نمایندگی‌های مختلف برگزاری و نشست‌هایی با پیشکسوتان، نسبت به پرسش‌های مطرح شده پاسخگو باشیم.

هرچند پراکندگی دفاتر باعث می‌شود در تمامی مناطق حضور نداشته باشیم، اما با اتخاذ تدابیر و تمهیدات لازم و استفاده از ظرفیت‌های مکانیزه موجود، اقدام‌های لازم در پاسخگویی به مطالبات و خواسته‌های مراجعین به عمل آمده است. بدون تردید کسانی که بدون پشتوانه قانونی باعث افزایش سطح انتظارات و تولید مطالبات فاقد زمینه‌های اجرایی می‌شوند، دوست بازنشستگان نبوده و باعث آسیب روحی به پیشکسوتان خواهند شد. اولویت نخست این معاونت، بازدید عمومی با بازنشستگان است. افزون بر آن در نظر است با تدوین آیین‌نامه جامع خدمات که در حال نهایی شدن است، در چارچوب مقررات، حداکثر خدمات ارائه و در هر بخش در بازه زمانی مربوطه، اطلاع‌رسانی لازم انجام شود.

کد خبر 470413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =