موافقت بغداد با ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان عراق

دولت مرکزی عراق مجوز ازسرگیری صادرات نفت با خط لوله کرکو-جیهان را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز از لندن، لاوک غفوری، رئیس امور رسانه‌های خارجی اقلیم کردستان عراق روز یکشنبه (۱۳ فروردین‌ماه) در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: دولت مرکزی و اقلیم کردستان عراق برای ازسرگیری صادرات نفت منطقه کردنشین در شمال این کشور در این هفته به توافق اولیه دست یافته‌اند و بغداد برای ازسرگیری ارسال نفت میدان‌های استان شمالی کرکوک با خط لوله صادراتی کرکوک - جیهان به پایانه جیهان ترکیه به آنکارا نامه می‌نویسد.

ترکیه ۲۵ مارس (پنجم فروردین‌ماه ۱۴۰۲) پس از برنده شدن عراق در یک پرونده داوری، دریافت روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام میدان‌های استان کرکوک اقلیم کردستان عراق با خط لوله کرکوک – جیهان در منطقه مرزی «فیش خابور» را متوقف کرد.

در رأی دادگاه آمده است که آنکارا با اجازه دادن به دولت منطقه‌ای کردستان عراق برای صادرات نفت میدان‌های استان شمالی کرکوک به پایانه جیهان بدون رضایت بغداد، توافقی مشترک را نقض کرده است. 

رئیس امور رسانه‌های خارجی اقلیم کردستان عراق گفت: در پی نشست‌های پرشمار بین دولت‌های مرکزی و منطقه‌ای کردستان عراق، توافق اولیه برای ازسرگیری صادرات نفت با خط لوله کرکوک - جیهان در هفته جاری حاصل شد.

وی افزود: این توافق تا زمانی که لایحه قانون نفت و گاز در پارلمان عراق تصویب نشود، به قوت خود باقی خواهد ماند.

وزارت نفت عراق در بغداد روز یکشنبه پیش‌تر اعلام کرده بود که امیدوار است به‌زودی با دولت منطقه‌ای کردستان عراق بر سر ازسرگیری صادرات نفت شمال به توافق نهایی دست یابد.

مقدار عرضه متوقف‌شده تنها حدود نیم درصد از عرضه جهانی نفت را شامل می‌شود، اما روند کاهش و توقف تولید شرکت‌های نفتی خارجی فعال در اقیلم کردستان عراق به افزایش قیمت نفت و رسیدن به سطوح ۸۰ دلار برای هر بشکه طی هفته گذشته کمک کرد.

وزارت نفت عراق اعلام کرد که جزئیات توافقنامه تازه در زمان مناسب اعلام خواهد شد.

منابعی روز شنبه (۱۲ فروردین‌ماه) به رویترز گفته بودند که در این توافقنامه آمده است که صادرات نفت کردستان عراق به‌طور مشترک از سوی شرکت دولتی بازاریابی نفت عراق (سومو) و وزارت منابع طبیعی دولت منطقه‌ای اقلیم کردستان عراق صادر خواهد شد.

ازسرگیری فعالیت خط لوله کرکوک - جیهان همچنان نیازمند تأیید ترکیه است.

یکی از مقام‌های اقلیم کردستان روز یکشنبه به رویترز گفته بود: نامه درخواستی برای ازسرگیری جریان نفت از سوی بغداد به آنکارا ارسال خواهد شد.

منابعی هفته گذشته به رویترز گفته بودند ترکیه خواهان حل و فصل پرونده دادگاه ناتمام با عراق پیش از ازسرگیری فعالیت خط لوله کرکوک - جیهان است.

کد خبر 470643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =