صادرات نفت عراق به ترکیه به‌زودی از سر گرفته می‌شود

وزیر انرژی ترکیه از فعالیت دوباره خط لوله صادرات نفت شمال عراق به بندر جیهان ترکیه در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آلپ ارسلان بایراکتار گفت: مسیر صادرات نفت شمال عراق از طریق ترکیه به‌زودی پس از بررسی، تعمیر و نگهداری خط لوله و تعمیر آسیب‌های ناشی از سیل آماده از سرگیری عملیات خواهد بود.

وی افزود: بررسی خط لوله انتقال نفت اقلیم کردستان عراق به پایانه جیهان ترکیه (کرکوک - جیهان) تکمیل شده است و به‌زودی از نظر فنی آماده بهره‌برداری خواهد شد.

ترکیه ۲۵ مارس (پنجم فروردین‌ماه ۱۴۰۲) پس از برنده شدن عراق در یک پرونده داوری، دریافت روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام میدان‌های استان کرکوک اقلیم کردستان عراق با خط لوله کرکوک - جیهان در منطقه مرزی «فیش خابور» را متوقف کرد.

در رأی دادگاه آمده بود که آنکارا با اجازه دادن به دولت منطقه‌ای کردستان عراق برای صادرات نفت میدان‌های استان شمالی کرکوک به پایانه جیهان بدون رضایت بغداد بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ میلادی، توافق‌نامه خط لوله ۱۹۷۳ را نقض کرده است.

دولت مرکزی عراق پنجم فروردین‌ماه مجبور به توقف حدود روزانه ۴۵۰ هزار بشکه نفت خام صادراتی میدان‌های نفتی استان کرکوک در شمال این کشور با خط لوله کرکوک - جیهان به پایانه جیهان ترکیه شده بود.

ترکیه سپس کار تعمیر و نگهداری این خط لوله را آغاز کرد؛ خط لوله‌ای که از یک منطقه لرزه‌خیز عبور می‌کند و آنکارا می‌گوید در اثر سیل آسیب دیده است.

وزیر انرژی ترکیه در یک نشست خبری بدون اشاره به تاریخی برای ازسرگیری جریان نفت گفت: از امروز نقشه‌بردار مستقل بررسی خود را تکمیل کرد و در حال آماده کردن گزارش خود است.

عراق و ترکیه پیش از این توافق کرده بودند، تا پایان کار تعمیرات صبر کنند.

دولت مرکزی و دولت منطقه‌ای کردستان عراق سه‌شنبه ۱۵ فروردین‌ماه امسال توافق‌نامه موقتی را برای ازسرگیری صادرات نفت با خط لوله کرکوک - جیهان امضا کردند که چند مقام امیدوار بودند صادرات نفت در همان روز از سر گرفته شود.

حال منابعی گفتند انتظار نمی‌رود جریان نفت پیش از اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شود، اقلیم کردستان عراق در پی متوقف بودن فعالیت این خط لوله صادراتی حدود ۴ میلیارد دلار از صادرات خود را از دست داده است.

ترکیه همچنین محاسبه می‌کند که عراق ۹۵۰ میلیون دلار در نتیجه داوری دیوان بین‌المللی کیفری، بدون خسارتی که ترکیه باید به عراق بپردازد، بدهکار است.

عراق هم در ماه آوریل یک پرونده اجرایی علیه ترکیه در دادگاه فدرال ایالات متحده آمریکا برای اجرای حکم داوری ۱.۵ میلیارد دلاری باز کرد.

بایراکتار تصریح کرد: به‌عنوان دو کشور همسایه، ما باید راه‌حلی دوستانه بیابیم اما از منظر قانونی باید از منافع خود مراقبت کنیم.

وی ادامه داد: به احتمال زیاد در آینده ممکن است با چالش دادگاه دیگری روبه‌رو شویم، اما خط لوله از نظر فنی عملیاتی خواهد شد.

وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد خط لوله صادراتی کم‌وبیش آماده است و به‌زودی عملیات را آغاز خواهیم کرد.

کد خبر 630352

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =