پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی برای تقاضای نفت ثابت ماند

آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود (آوریل) پیش‌بینی درباره تقاضای جهانی نفت خام را نسبت به برآورد پیشین (مارس) بدون تغییر نگه داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه (۲۶ فروردین‌ماه) در تازه‌ترین گزارش چشم‌انداز کوتاه‌مدت انرژی خود اعلام کرد انتظار می‌رود تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۲۳ به رکورد ۱۰۱ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه در روز برسد که نسبت به سال گذشته میلادی روزانه ۲ میلیون بشکه افزایش نشان می‌دهد، اما این رقم نسبت به برآورد ماه پیش (مارس) ثابت ماند.

بر اساس اعلام این آژانس، تصمیم غیرمنتظره ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک موسوم به اوپک‌پلاس برای کاهش داوطلبانه روزانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای از ماه مه تا پایان سال ۲۰۲۳ افزون بر برنامه کاهش روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای تا پایان امسال (مجموع ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای) خطر کمبود عرضه نفت مورد انتظار در نیمه دوم سال جاری میلادی را تشدید می‌کند و می‌تواند به مصرف‌کنندگان و بهبود اقتصاد جهانی آسیب برساند.

اوپک‌ و آژانس بین‌المللی انرژی در ماه‌های اخیر در زمینه چشم‌اندازها برای عرضه و تقاضای جهانی نفت اختلاف‌نظر داشته‌اند.

برآورد آژانس بین المللی انرژی حکایت از آن دارد که کاهش عرضه اوپک‌پلاس سبب افزایش قیمت‌های جهانی نفت خام می‌شود و می‌تواند تهدیدی برای شرایط اقتصادی باشد، در حالی که اوپک‌پلاس سیاست‌های پولی غرب را عامل نوسان‌های بازار و تورم می‌داند.

این آژانس در گزارش ماهانه خود در بخش نفت آورده است که بی‌تعادلی بازار نفت در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ میلادی  تشدید می‌شود و احتمال بروز کمبود عرضه قابل‌توجه وجود دارد.

تصمیم اخیر اوپک‌پلاس برای کاهش بیشتر و داوطلبانه از ماه مه خطر تشدید این فشارها را به همراه دارد و قیمت‌های نفت و فرآورده‌های نفتی را افزایش می‌دهد.

اوپک‌پلاس تصمیم غیرمنتظره کاهش تولید را اقدامی پیشگیرانه برای حمایت از ثبات بازار می‌داند و در گزارش اخیر دبیرخانه اوپک که روز پنجشنبه (۲۵ فروردین‌ماه) منتشر شد، این سازمان به ریسک‌های کاهش تقاضای نفت در تابستان ناشی از سطوح بالای ذخیره‌سازی‌ها و چالش‌های اقتصادی اشاره کرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که انتظار می‌رود عرضه جهانی نفت تا پایان سال جاری میلادی روزانه ۴۰۰ هزار بشکه کاهش یابد و دلیل آن افزایش تولید روزانه یک میلیون خارج از تولیدکنندگان ائتلاف اوپک‌پلاس از ابتدای ماه مارس در مقابل کاهش روزانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه‌ای از سمت اعضای اوپک‌پلاس است.

قرار است افزایش تولید غیراوپک از سمت ایالات متحده آمریکا و برزیل هدایت شود، در همین حال نروژ و اکوادور هم سهمی قابل‌توجه خواهند داشت.

آژانس بین‌المللی انرژی با اشاره به اینکه ذخیره‌سازی‌های سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اوئی‌سی‌دی) در ژانویه امسال به بالاترین سطح از ژوئیه ۲۰۲۱ و به رقم ۲ میلیارد و ۸۳۰ میلیون بشکه رسید، اعلام کرد که افزایش ذخیره‌سازی‌های جهانی نفت ممکن است بر تصمیم اوپک‌پلاس تأثیر داشته باشد.

برآوردهای این آژانس نشان می‌دهد چشم‌انداز تقاضا بین رشد کُند در کشورهای عضو اوئی‌سی‌دی و افزایش عمده تقاضا ازسوی چین پس از رفع محدودیت‌های کرونایی منحرف خواهد شد.

در همین حال آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که با وجود ممنوعیت واردات محموله‌های دریایی نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا و طرح سقف قیمتی، صادرات نفت این کشور به‌دلیل بالا رفتن سطح فروش فرآورده‌های نفتی در ماه مارس به بالاترین سطح خود از آوریل ۲۰۲۰ رسید.  

درآمد روسیه در ماه مارس ماهانه یک میلیارد دلار افزایش یافت و به ۱۲.۷ میلیارد دلار رسید، اما همچنان ۴۳ درصد کمتر از سال گذشته میلادی است که بخشی از آن به‌دلیل سقف قیمتی برای محموله دریایی صادرات نفت این کشور بود.

کد خبر 471168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =