ظرفیت فرآورش نفت میدان رامشیر به ۷۵ هزار بشکه رسید

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری از راه‌اندازی طرح افزایش ۲۰ هزار بشکه‌ای ظرفیت واحد فرآورش نفت میدان رامشیر و رسیدن آن به رقم ۷۵ هزار بشکه در روز خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری، جواد تقی‌زاده گفت: افزایش ظرفیت تولید نفت از اهداف و سیاست‌های دولت انقلابی سیزدهم  به‌شمار می‌آید و برای این منظور فعالیت‌های گسترده‌ای در سطح شرکت نفت و گاز آغاجاری برای تحقق این هدف انجام شد.

وی تصریح کرد: با توجه به پیشرفت کند اجرای بخش روسطحی پروژه نگهداشت و افزایش تولید ۲۷ مخزن و پیشرفت در بخش زیرسطحی با حفاری و  راه‌اندازی چاه‌های تازه در این میدان و کمبود ظرفیت نفت نمکی در واحد بهره‌برداری رامشیر، افزایش ظرفیت فرآورشی روزانه ۲۰ هزار بشکه‌ای نفت محقق شد و ظرفیت فرآورش نفت نمکی از ۱۵ به ۳۵ هزار بشکه در روز و مجموع ظرفیت فرآورش نفت در این میدان از روزانه ۵۵ به ۷۵ هزار بشکه رسید.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری افزود: در این پروژه طراحی و انجام مطالعات فنی و مهندسی، نصب فوندانسیون، تهیه تفکیک‌گر، شیرآلات، قطعات مورد نیاز و انجام اصلاحیه‌های متعدد فرآیندی روی خطوط لوله نفت و گاز در واحد بهره‌برداری رامشیر، با اتکا به توان داخل و با استفاده از منابع و امکانات موجود و بدون برون‌سپاری در مدت ۷۰ روز با تلاش شبانه‌روزی مجموعه کارکنان این شرکت محقق شد.

تقی‌زاده گفت: با راه‌اندازی چاه شماره ۲۷ در شهریورماه ۱۴۰۱ و چاه شماره ۳۱ میدان نفتی رامشیر در روزهای اخیر در مجموع روزانه ۴ هزار بشکه به تولید میدان رامشیر افزوده شد که سهمی قابل‌توجه از هدف افزایش تولید از طرح‌های عملیات محور افزایش و نگه‌داشت تولید میدان‌های منتسب به شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب محقق شد.

نفت تولیدی میدان رامشیر از نوع سنگین است که هم‌اکنون با ۲۳ حلقه چاه فعال دو مجموعه فرآورش نفت نمکی و شیرین دارد که نفت شیرین به پالایشگاه آبادان و نفت نمکی برای شیرین‌سازی به واحد نمک‌زدایی رگ‌سفید یک ارسال می‌شود.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز آغاجاری در پایان گفت: با توجه به کمبود فضا در واحد بهره‌برداری رامشیر و مشترک‌ بودن خطوط لوله، تعدادی از چاه‌ها و متصل نبودن خطوط لوله جریانی چاه‌های حفاری جدید، پیشنهاد احداث چندراهه جدید (۴۰رشته) و احداث چندراهه مرحله دوم (برای تولید از چاه‌های کم فشار این میدان) ارائه شد که این پروژه نیز از سوی کارکنان توانمند شرکت آغاجاری در حال انجام است.

واحد بهره‌برداری رامشیر در ۱۵ کیلومتری غرب امیدیه در سال ۱۳۴۶ با ظرفیت فرآورش اولیه روزانه ۲۰ هزار بشکه راه‌اندازی شد که در سال‌های اخیر با هدف توسعه و افزایش توان تولید، ظرفیت فرآورش این واحد به ۵۵ هزار بشکه در روز رسیده بود.

کد خبر 471688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =