پیشرفت ۷۰ درصدی طرح جامع ایمنی منطقه سیری شرکت نفت فلات قاره

مجری طرح‌های جامع ایمنی در شرکت نفت فلات قاره ایران گفت: طرح جامع ایمنی (F&G) منطقه سیری اکنون پیشرفت ۷۰ درصدی دارد و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال سیستم اعلان و اطفا بخش صنعتی آن به‌طور کامل راه‌اندازی شود.

به گزارش شانا به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، ایمان شیریان‌پور گفت: طرح جامع  ایمنی (F&G) منطقه سیری با هدف ارتقا سیستم‌های ایمنی و مباحث امنیتی و پدافند غیرعامل در تأسیسات نفت و گاز منطقه عملیاتی سیری تعریف شده و در حال اجراست. تمرکز این پروژه شامل بر حوزه اعلان و اطفا حریق تأسیسات صنعتی این منطقه و بازسازی و نوسازی زیرساخت‌های اطفا حریق است و مطابق آن، سیستم اطفا باید بر اساس استاندارد و طراحی‌های جدید نصب و راه‌اندازی شود.

وی افزود: عمده تجهیزات مرتبط با اطفا حریق در این طرح شامل تمامی پمپ‌های آتش‌نشانی ایستگاه خشکی، پمپ‌های ایستگاه تقویت فشار گاز سیری، پکیج‌های تزریق مواد و … خریداری و نصب شده است. همچنین در کنار ساخت دو مخزن ۵ هزار مترمکعبی آب آتش‌نشانی، بخش اصلی خط لوله زیرزمینی تأمین، اجرا و آزمایش شده و آماده بهره‌برداری هستند.

مجری طرح‌های جامع ایمنی در شرکت نفت فلات قاره تصریح کرد: پمپ‌های مربوط به اسکله که از مواد خاصی ساخته شده و باید در رویارویی با آب دریا دوام کافی داشته باشد نیز تا پایان مهرماه امسال از سوی سازنده‌های داخلی تأمین و وارد منطقه عملیاتی خواهند شد. در این زمینه همه تجهیزات مرتبط با اطفا حریق در بخش پایین‌دست شامل شیرهای دیلوج، فوم‌پکیج‌ها، هایدرانت‌ها و .... در موقعیت‌های مرتبط با طراحی ایمنی خود، در حال نصب و اجرا هستند و رینگ‌های آب حریق و فوم در بخش‌های خشکی و مخازن ذخیره نیز تکمیل و آماده راه‌اندازی است و به‌محض آب‌گیری مخازن آب آتش‌نشانی، از طریق پمپاژ ایستگاه خشکی، کل شبکه آب و فوم بخش مخازن تحت فشار قرار خواهد گرفت. در بخش سیستم کنترل و اعلام نیز، سفارش‌گذاری تجهیزات انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود سیستم‌های اعلان ناحیه فرایندی، مخازن و ایستگاه خشکی نیز تا شهریورماه تأمین و تا پایان امسال راه‌اندازی شوند.

شیریان‌پور گفت: طرح جامع ایمنی منطقه سیری با تلفیق ایستگاه خشکی و اسکله، نزدیک به ۶ هزار مترمکعب بر ساعت ظرفیت پمپاژ آب دارد و به‌همین میزان ظرفیت اطفا حریق این منطقه را افزایش داده است، بنابراین از این نظر یک زیرساخت بسیار مهم ایمنی و امنیتی برای مهار آتش‌سوزی تأسیسات و مقابله با شرایط اضطراری در منطقه ایجاد خواهد شد، همچنین با ایجاد و اتصال شبکه‌های مجزای آب حریق در کل تأسیسات نفت و گاز، ظرفیت پمپاژ این منطقه افزایش قابل‌توجهی خواهد داشت که با توجه به موقعیت جزیره سیری و دوری آن از سرزمین اصلی، در شرایط بحرانی، این ظرفیت بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

وی از مزایای دیگر اجرا و تکمیل این طرح را افزایش ضریب ایمنی و امنیتی تأسیسات مهم نفت و گاز منطقه سیری دانست و افزود: در صورت اجرای پروژه، منطقه سیری از نقطه‌نظر پیشگیری از وقوع حوادث مرتبط با حریق، انفجار و نشر گاز سمی، همچنین از منظر توان مقابله با حوادث و بحران‌های احتمالی، از استاندارد و ظرفیت‌های قابل‌قبولی برخوردار خواهد شد.

مجری طرح‌های اف‌اندجی و ایمنی در شرکت نفت فلات قاره ایران انجام حجم زیادی خاک‌برداری در زمین‌های مرجانی و سخت منطقه، لجستیک و تداخل عملیات پروژه با فعالیت واحدهای دیگر منطقه را نیز از دشواری‌های این طرح اعلام کرد.

شیریان‌پور در پایان گفت: در این مدت، پروژه، با محدودیت‌های مختلفی از جمله افزایش قیمت کالاها و خدمات، هزینه‌های اجرا، نرخ ارز و … دست به گریبان بوده است که خوشبختانه با توجه به اهمیت، حساسیت و ضرورت ایجاد زیرساخت ایمنی برای تأسیسات فرآیندی، با حمایت کامل مدیران ارشد شرکت و همکاران در ستاد و مناطق، این طرح در مسیر اجرا و راه‌اندازی قرار گرفته است.

کد خبر 472369

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =