هوشمندسازی ۳ میلیون کنتور گاز تا پایان ۱۴۰۲/ ثبت بزرگ‌ترین و طولانی‌ترین حفاری افقی دنیا در ایران

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی و توسعه گاز ایران اعلام کرد که بزرگ‌ترین (قطر) و طولانی‌ترین حفاری افقی جهان در پروژه انتقال گاز به نیروگاه و صنایع قشم ثبت شد.

به گزارش خبرنگار شانا، رضا نوشادی امروز (پنجشنبه، ۲۸ اردیبهشت‌ماه) در نشست خبری در نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: در طرح خط لوله انتقال گاز ششم سراسری شاهد ثبت رکوردی تازه بودیم و پروژه انتقال گاز به نیروگاه و صنایع قشم تا سه ماه آینده تکمیل می‌شود و حفاری افقی از دو سمت جزیره در سرزمین اصلی آغاز شده است.

وی با اشاره به بخشی از اقدام‌های این شرکت در حوزه تاسیسات تقویت فشار گاز اظهار کرد: ۱۱ ایستگاه تقویت فشار گاز در حال طراحی، خرید و اجرا است، همچنین اجرا و بهره‌برداری هم‌زمان از این ایستگاه در طول ۶۰ سال قدمت شرکت ملی گاز ایران و ۱۵ سال قدمت شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران یک رکورد است که از این تعداد (۱۱ ایستگاه) ۶ ایستگاه امسال به بهره‌برداری می‌رسد که این موضوع نیز رکوردی تازه است.

مدیرعامل شرکت مهندسی وتوسعه گاز ایران با اشاره به اجرای طرح‌های ذخیره‌سازی گاز گفت: سال ۱۴۰۱ هفت طرح ذخیره‌سازی گاز طبیعی را فعال کردیم که اکنون پنج طرح در حال اجراست.

نوشادی با بیان اینکه طرح ذخیره سازی شوریجه D در قالب BOT در حال اجراست، تصریح کرد: تا پایان امسال شاهد کلید خوردن طرح‌های ذخیره‌سازی در میدان‌های مختار، بانکول، قزل‌تپه و سراجه خواهیم بود. بر اساس برنامه‌های تعریف‌شده، تا ۶ ماه آینده نیز دو طرح دیگر نیز کلید می‌خورد.

وی با بیان اینکه طرح ذخیره‌سازی گاز در میدان نصرآباد کاشان نیز برای نخستین بار در گنبدهای نمکی اجرایی می‌شود، افزود: انجام مطالعات میدان یورتشای نیز با مشاور خارجی در جریان است.

به گفته مدیرعامل شرکت مهندسی وتوسعه گاز ایران، میدان قزل‌تپه، یکی از خاص‌ترین میدان‌ها و فشار این میدان ۱۶ هزار PSI و درجه حرارت آن نیز ۳۶۰ فارنهایت است که از جمله بیشترین دماهای میدان در کشور است که با بهره‌برداری از این پروژه‌ها می‌توانیم در اوج مصرف از ظرفیت مخازن ذخیره‌سازی بهره بگیریم.

نوشادی با بیان اینکه شبکه گاز ایران بزرگ‌ترین شبکه گاز جهان است، گفت: ایران با ۴۴۰ هزار کیلومتر، آمریکا با ۳۳۰ هزار کیلومتر و کشورهای چین، روسیه و کانادا در فهرست کشورهای دارای ۹۰ تا ۱۳۰ هزار کیلومتر شبکه گاز هستند، حتی کشورهای تولیدکننده درصد زیادی از مصرف خود را از محل ذخیره‌سازی تأمین می‌کنند.

وی افزود: در دولت سیزدهم عزم خود را جزم کردیم که در شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با موافقت‌نامه‌های بالادستی و بودجه‌ای بتوانیم مشکل ناترازی شبکه گاز در اوج مصرف زمستان در پایین‌دست را حل کنیم.

 تداوم مسیر پرفروغ ایرانی‌سازی

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران یادآور شد: پارسال قول دادیم در سال ۱۴۰۲ همه ایستگاه‌های تقویت فشار گاز با سیستم کنترل ایرانی احداث شوند. این فرآیند ابتدا با یک شرکت ایرانی کلید خورد و اکنون به سه شرکت افزایش یافته که شاهد انحصار نباشیم.

نوشادی با بیان اینکه ایستگاه تقویت فشار گاز در پل کله با این سیستم کنترل ایرانی راه‌اندازی شده و بدون محدودیت در حال فعالیت است، گفت: در ایستگاه تقویت فشار گاز آرادان به رکورد استفاده ۹۰ درصدی از تجهیزات داخلی دست یافته‌ایم.

وی با بیان اینکه شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران در همه فرآیندها بسیار چابک و دقیق است، تأکید کرد: افزون بر اقدام‌هایی که در حوزه ایرانی‌سازی انجام شده، حرکت مدیریت دیگری نیز اجرایی شد و کمتر از یک ماه اقدام به برگزاری مناقصه برای تکمیل رینگ شرقی کشور کردیم، برنده مناقصه نیز انتخاب و عملیات اجرایی آغاز شده است.

هوشمندسازی ۳ میلیون کنتور تا پایان ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران با بیان اینکه با افتخار طرح هوشمندسازی کنتورهای گاز را هم در دستور کار قرار دادیم، اظهار کرد: هوشمندسازی کنتور ۲۷ میلیون مشترک در دستور کار است، با این حال باید با تنظیم‌گری همراه شود، در غیر این صورت تنها به مدیریت اطلاعات و پایش منتهی می‌شود.

به گفته نوشادی، ۳ تا ۴ میلیارد دلار اعتبار برای ابرپروژه هوشمندسازی در نظر گرفته شده است و طرح‌های هوشمندسازی برنامه‌ریزی و اولویت‌بندی‌ شده و امسال هوشمندسازی ۳ میلیون مشترک انجام خواهد شد

وی افزود: انگلیس از یک دهه پیش هوشمندسازی کنتورهای گاز را کلید زد و اکنون در مجموع ۴ میلیون کنتور هوشمند شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران درباره ارائه و صادرات خدمات فنی و مهندسی از سوی این شرکت یادآور شد: شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران هفت پالایشگاه، ۸۰ ایستگاه تقویت فشار و ده‌ها هزار کیلومتر شبکه انتقال گاز فشار قوی را احداث و اجرا کرده و ظرفیت بالایی در این حوزه‌ها دارد، همچنین ظرفیت ارائه خدمات فنی و مهندسی به کشورهای همسایه از سوی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.

کد خبر 472781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =