کمبود سرمایه‌گذاری بازار نفت را بی‌ثبات می‌کند

 دبیرکل اوپک در کنفرانس نفت و گاز خاورمیانه در دوبی گفت: کمبود سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز می‌تواند بازار را در بلندمدت بی‌ثبات کند و مانع رشد شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیثم القیص امروز (دوشنبه، یکم خردادماه) در کنفرانس نفت و گاز خاورمیانه در دوبی با بیان اینکه کمبود سرمایه‌گذاری در صنایع نفت و گاز می‌تواند بازارهای جهانی را در بلندمدت بی‌ثبات کند و مانع رشد شود، ضمن تأکید بر لزوم سرمایه‌گذاری‌های عظیم در کل بخش‌های انرژی گفت: جهان باید به‌ جای جایگزین کردن نوعی از انرژی با نوع دیگر، بر کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای تمرکز کند و این واقعیتی است که باید درباره آن بحث شود.

 اوپک پیش‌بینی کرده است که جهان برای تضمین پاسخگویی به تقاضای نفت در بلندمدت به ۱۲ تریلیون و ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد.

 فریدون فشارکی، مدیرعامل مؤسسه مشاوره‌ای فکتس گلوبال انرژی در این رویداد انرژی در دوبی نیز تصریح کرد: با توجه به اینکه رشد تقاضای جهانی برای نفت حدود ۸ میلیون بشکه در روز است تحریم‌های غربی علیه نفت روسیه که بر رشد تولید اثر منفی دارد، جهان را با کمبود عرضه روبه‌رو خواهد کرد.

وی گفت: رویکرد سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به نفت شیل آمریکا تغییر بسیاری کرده‌ است و نگرانی درباره قیمت‌های بالاتر ندارد و در عوض تمرکز خود را بر کسب درآمد بیشتر از منابع نفتی پیش از فرا رسیدن زمان اوج تقاضا گذاشته است.

مدیرعامل مؤسسه مشاوره‌ای فکتس گلوبال انرژی تأکید کرد که هم‌اکنون تمایلی برای حفظ قیمت نفت در سطوح بالای ۸۰ دلار و رساندن آن به بیش‌ از ۱۰۰ دلار در صورت تشدید کمبود عرضه در بازار وجود دارد.

بعضی از اعضای اوپک‌پلاس در ماه آوریل  با تصمیمی ناگهانی از کاهش داوطلبانه در مجموع روزانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای از ماه مه افزون بر کاهش عرضه روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای (مجموع ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه در روز) تا پایان سال جاری میلادی خبر دادند.

این تصمیم به افزایش شدید قیمت نفت کمک کرد، اما این دستاوردها از آن زمان به‌دلیل ترس از کندی اقتصاد جهانی، سرمایه‌گذاران را ترسانده است.

اعضای اوپک‌پلاس قرار است به‌منظور تصمیم‌گیری درباره اقدام‌های آینده خود چهارم ژوئن (۱۴ خردادماه) در وین گرد هم آیند.

کد خبر 473115

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =