۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۳۱
  • کد خبر: 473657
گزیده‌های نفتی هفته

دبیرکل اوپک در تهران، بسته شدن پرونده میعانات گازی ذخیره شده روی آب، گسترش همکاری‌های حوزه انرژی ایران و عمان و افزایش سهم تجارت گازی ایران در منطقه را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

دبیرکل اوپک در تهران: هیثم الغیص، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز جمعه (پنجم خردادماه) وارد تهران شد. نخستین روز هفته جاری، سیدابراهیم رئیسی در دیدار با الغیص، همکاری سازنده اعضای این سازمان با یکدیگر را عاملی مهم در موفقیت عملکرد این سازمان بین‌المللی دانست و بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره همکاری سازنده‌ای با این سازمان داشته و بنای ما تداوم و ارتقای سطح و تقویت این همکاری است. هیثم الغیص، دبیرکل اوپک نیز در این دیدار با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یکی از اعضای مؤسس اوپک همواره همکاری مفید، مؤثر و سازنده‌ای با این سازمان و اعضای آن داشته است، یادآور شد: ایران چه در سطح وزیر و چه در سطح فنی همواره در مسیر تقویت انسجام و اتحاد اعضای اوپک عمل کرده است.

بسته شدن پرونده میعانات گازی ذخیره شده روی آب: جواد اوجی روز شنبه (ششم خردادماه) در نشست گردهمایی رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که در محل وزارت امور خارجه برگزار شد به دستاوردهای صنعت نفت و گاز کشور اشاره کرد و گفت: با تلاش همگانی و موفقیت‌هایی که در حوزه دیپلماسی انرژی به‌دست آوردیم توانستیم رقم صادرات نفت خام و میعانات گازی را افزایش دهیم و رکوردهای مطلوبی در بخش صادرات ثبت کنیم. او ادامه داد: در شرایطی که در گذشته ۸۷ میلیون بشکه میعانات روی دریا ذخیره شده بود، امروز این رقم به صفر رسیده است و میعانات گازی روی آب نداریم.

گسترش همکاری‌های حوزه انرژی ایران و عمان: مقام‌های دو کشور ایران و عمان روز یکشنبه (هفتم خردادماه) در جریان سفر رسمی «هیثم بن طارق آل سعید»، سلطان عمان به جمهوری اسلامی ایران، چهار سند در حوزه همکاری‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری، همکاری در مناطق آزاد و همکاری در حوزه انرژی امضا کردند. افزون‌بر این اسناد، موافقت‌نامه مطالعه و همکاری درباره میدان مشترک هنگام (با نام عمانی بخاء غربی) بین دو طرف امضا شد.

سیدابراهیم رئیسی و هیثم بن طارق آل سعید، در بیانیه پایانی سفر رسمی و دو روزه سلطان عمان به کشورمان ضمن تأکید بر نقش سازنده بخش خصوصی دو کشور در توسعه افق‌های همکاری اقتصادی، نسبت به افزایش مستمر مبادلات تجاری و افزایش سرمایه‌گذاری‌های مشترک، ابراز خرسندی کردند و از امضای موافقت‌نامه‌ها و یادداشت‌های تفاهم در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، ترانزیت، سرمایه‌گذاری، انرژی و فرهنگی استقبال و بر ضرورت فعال شدن توافق‌های موجود میان دو کشور و همکاری برای رسیدن به توافق‌های جدید که برای خدمت به مصالح مشترک باشد، تأکید کردند.

افزایش سهم تجارت گازی ایران در منطقه: جواد اوجی بعدازظهر روز سه‌شنبه (نهم خردادماه) در حاشیه دیدار خود با باتیر آمانوف، رئیس کنسرسیوم دولتی ترکمن‌گاز در جمع خبرنگاران بیان کرد: به‌زودی قرارداد واردات گاز ایران از ترکمنستان امضا می‌شود که بر اساس آن ایران از همین ماه (خرداد) واردات گاز را آغاز می‌کند. ترکمنستان چهارمین کشور دارنده منابع گازی جهان است و ایران هم ظرفیت دریافت روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون مترمکعب گاز را به‌منظور واردات و انتقال در مرزهای خود دارد، از این رو بنا داریم سهم تجارت گازی (سوآپ، ترانزیت، خرید و فروش) خود در منطقه را افزایش دهیم. او همچنین افزود: هم‌اکنون اصل بدهی یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلاری ایران به ترکمنستان بابت واردات گاز از سوی دولت سیزدهم با مشارکت بانک مرکزی ایران به‌صورت کامل پرداخت شد.

سایر اخبار:  قدردانی وزیر نفت از دست‌اندرکاران برگزاری بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، امضای تفاهم‌نامه همکاری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و سازمان بنادر و دریانوردی به‌منظور تعمیرات اساسی اسکله‌های بندر شهید رجایی، تشریح جزئیات طرح تازه تأمین مسکن کارکنان صنعت نفت، اختصاص کارت سوخت اعتباری به ناوگان خودروهای سنگین خارجی و امضای توافقنامه طرح توسعه ریلی حمل‌ونقل بار و مسافر از محل صرفه‌جویی سوخت از دیگر اخبار هفته جاری بود.

پیشنهاد هفته: اگر می‌خواهید در جریان شرایط کنونی بازار نفت، سرمایه‌گذاری در بالادست نفت و انرژی‌های تجدیدپذیر، سیاست کربن‌زدایی، نقش ایران در بازارهای جهانی و جایگاه اوپک قرار گیرید، خواندن گفت‌وگوی اختصاصی «شانا» با هیثم الغیص، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) با عنوان «اوپک مشتاقانه منتظر بازگشت کامل ایران به بازار نفت است/ در اوپک سیاست را از کار فنی جدا می‌کنیم» پیشنهاد می‌شود.

جزئیات شیوه‌نامه «جذب سرمایه‌گذار به‌منظور افزایش پایداری تأمین گاز طبیعی» را در گفت‌وگوی شانا با هوشنگ فلاحتیان، معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت با عنوان «ناترازی گاز مدیریت می‌شود/ وزارت نفت چه مشوق‌هایی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته است؟»، چالش‌های پی‌درپی و نحوه مدیریت عملیات‌های ویژه تأمین سوخت در سال ۱۴۰۱ را در مطلبی با عنوان «۱۴۰۱، سال نفس‌گیر سوخت‌رسانی/ بحران‌های پرشمار سوخت‌رسانی مدیریت شد» و نتایج آینده همکاری‌های گازی ایران و ترکمنستان را در گزارش «روابط تجاری تهران-عشق‌آباد وارد مرحله‌ای‌ تازه شد/ ایران در مسیرِ تبدیل‌ شدن به قطب گازی منطقه» بخوانید.

کد خبر 473657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =