۱۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۰
  • کد خبر: 473767
گزیده‌های نفتی هفته

اخبار مربوط به برگزاری نشست‌های اوپک و اوپک‌پلاس در وین، سفر مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به آذربایجان غربی، آغاز فرآیند جذب ۸۵۸ نفر از جوانان بومی بوشهر در پالایشگاه‌های پارس جنوبی و دیگر اخبار را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

برگزاری نشست ۱۸۶ اوپک و سی‌وپنجمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس در وین: آیین گشایش یکصدوهشتادوششمین نشست اوپک روز شنبه (۱۳ خردادماه) برگزار شد؛ جواد  اوجی، وزیر نفت به دلیل کسالت و مشغله کاری در این نشست حضور نداشت، از این رو هیئت ایرانی به سرپرستی امیرحسین زمانی‌نیا، نماینده ایران در هئیت عامل اوپک در نشست ۱۸۶ اوپک و سی‌وپنجمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس حضور یافت.

زمانی‌نیا پیش از آغاز برگزاری صدوهشتادوششمین نشست عادی این سازمان به خبرنگاران گفت: درباره اینکه اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس چه تصمیمی درباره آینده می‌گیرند تاکنون همه گزینه‌ها روی میز است و تولیدکنندگان بزرگ در اوپک در تصمیم‌ها اثرگذارند و این یک امر مسلم است.

وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو اوپک‌پلاس هم روز یکشنبه (۱۴ خردادماه) در حالی گردهم آمدند که قیمت‌های جهانی نفت خام با وجود مجموع کاهش عرضه روزانه ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای تولیدکنندگان این ائتلاف، در سطوح اندکی بالای ۷۵ دلار برای هر بشکه معامله می‌شد.

سرانجام ۲۳ کشور عضو اوپک‌پلاس در سی‌وپنجمین نشست این ائتلاف تصمیم گرفتند بر کاهش عرضه مصوب روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای و کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه‌ای پایبند بمانند و مجموع تولید آنها در سال ۲۰۲۴ در مجموع ۴۰ میلیون و ۴۶۳ هزار بشکه در روز باشد.

سفر مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به آذربایجان غربی: مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران این هفته به استان آذربایجان غربی سفر کرد و ضمن دیدار و گفت‌وگو با مدیران و کارکنان صنعت گاز در این استان،  از بهره‌برداری پروژه‌های گازرسانی به ۵۰ روستا و ۳۱ واحد صنعتی، همچنین آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به شهر قطور با ۱۲۵۰ خانوار و گازرسانی به ۱۲۰ روستا و ۵۶ واحد صنعتی با مجموع یک‌هزار میلیارد تومان خبر داد.

او همچنین در نشستی با محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی تأکید کرد که گازرسانی به مناطق محروم این استان و صنایع در اولویت نخست کاری شرکت ملی گاز ایران در سال ۱۴۰۲ است.

بنزین در آستانه ناترازیروند افزایشی مصرف بنزین کشور با رشد روزافزون خودروها، پایین بودن بازده نیروگاهی و مصرف عجیب روزانه گاز در کشور به ویژه در فصل سرما و به‌دنبال آن افزایش مصرف گازوئیل در کشور، شرایط تولید و توزیع این دو سوخت را به سمت وضع ناترازی هدایت و اجرای طرح‌های مدیریت بهینه مصرف سوخت در کشور را وارد یک مرحله اضطراری کرده است، زیرا در صورت افزایشی بودن این روند، وزارت نفت دچار ناترازی در حوزه مصرف سوخت خودروها و گاز طبیعی شده و توزیع مناسب انرژی در کشور امکان‌پذیر نخواهد بود بنابراین در صورت اجرای طرح‌های بهینه‌سازی مصرف به‌منظور مهار شدت انرژی، افزون بر خروج از وضع ناترازی و جلوگیری از واردات، درآمد خوبی از محل صادرات این محصولات نصیب کشور خواهد شد.

دیگر خبرها: معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری روس‌ها در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی ایران، آغاز فرآیند جذب ۸۵۸ نفر از جوانان بومی بوشهر در پالایشگاه‌های پارس جنوبی، تکذیبیه شرکت ملی گاز ایران در پی انتشار یک خبر در شبکه‌های اجتماعی، افزودن روزانه ۵ میلیون فوت‌مکعب گاز به ظرفیت جمع‌آوری گازهای همراه در شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون و پیام تسلیت وزیر نفت به رئیس پیشین شورای اسلامی شهر شیراز از دیگر اخبار صنعت نفت در این هفته بودند.

پیشنهاد هفته: خبرنگار شانا این هفته به مناسبت ۱۵ خردادماه، روز جهانی محیط زیست با سیدجلال نورموسوی، مدیر اچ‌اس‌ئی شرکت ملی گاز ایران درباره برنامه‌ها و  تازه‌ترین اقدام‌های صنعت گاز در حوزه محیط زیست گفت‌وگو کرده است که می‌توانید متن کامل آن را اینجا بخوانید.

کد خبر 473767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =