۲ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۴۷
  • کد خبر: 474537
گزیده‌های نفتی هفته

مروری بر بخشی از کارنامه و چالش‌های وزارت نفت دولت سیزدهم، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های گازرسانی در شرق کشور، جبران کسری بودجه سال ۱۴۰۰ از محل افزایش صادرات نفت و تدوین نقشه راه همکاری‌های نفتی ایران و ازبکستان را در گزیده‌های نفتی این هفته بخوانید.

چالش‌های وزارت نفت دولت سیزدهم: روزنامه جوان در هفته جاری گفت‌وگوی تفصیلی با جواد اوجی، وزیر نفت منتشر کرده است که وزیر نفت در این گفت‌وگو ۲۳ مسئله و چالش وزارت نفت در ایام جابه‌جایی دولت و اقدام‌ها طی ۲۲ ماه گذشته را تشریح و بیان کرده است که نفت و گاز را از چاه مشکلات استخراج کردیم.

بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های گازرسانی در شرق کشور: عملیات اجرایی پروژه خط لوله گاز «دوراهی دشتک - نهبندان» به‌منظور تکمیل رینگ شرقی شبکه گاز کشور و افزایش پایداری شبکه گاز خراسان جنوبی روز پنجشنبه (یکم تیرماه) با حضور مجید چگنی، معاون وزیر نفت در امور گاز آغاز شد.

شبکه گاز استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی با احداث این خط لوله ۳۶ اینچی به‌طول ۱۷۶ کیلومتر با اعتبار ۳۷ هزار میلیارد ریال به‌یکدیگر متصل می‌شوند تا این دو استان بتوانند با یکدیگر تبادل گاز داشته باشند. خط لوله گاز «دیزباد - تربت حیدریه» نیز با حضور معاون وزیر نفت در امور گاز در روز پایانی این هفته به بهره‌برداری رسید.

خط لوله انتقال گاز تقویتی ۳۰ اینچ «دیزباد - تربت حیدریه» به طول حدود ۶۵ کیلومتر و با اعتبار ۱۴۵۰ میلیارد ریال در استان خراسان رضوی و با هدف افزایش و پایداری انتقال گاز به شهرهای این منطقه، همچنین گازرسانی به مصرف‌کنندگان عمده از جمله کارخانه فولاد تربت حیدریه و نیروگاه تولید برق راشد اجرا شد و به بهره‌برداری رسید. بهره‌برداری از پروژه گازرسانی به هشت روستای شهرستان‌های تربت‌حیدریه و زاوه نیز از دیگر برنامه‌های شرکت ملی گاز ایران در هفته جاری بود که با بهره‌برداری از این پروژه، ۷۰۰ مشترک روستاهای کامه‌علیا، کامه‌سفلی، بکاول، تروسک، سریشا، پده، بیدستان و گوجی به شبکه گاز کشور متصل شدند.

جبران کسری بودجه سال ۱۴۰۰ از محل افزایش صادرات نفت: سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری در نشست علنی روز یکشنبه، ۲۸ خردادماه مجلس شورای اسلامی در جریان تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کل کشور با بیان اینکه در دو سال گذشته از عمر دولت کمتر شاهد خاموشی برق خانگی بودیم، یا این مسئله را نداشتیم، ادامه داد: به‌طور حتم ناترازی‌ها در بخش‌های آب، برق، گاز و نفت جبران خواهد شد، از این رو باید در نظر داشت که ما در برخی امور عقب‌ماندگی داریم که مربوط به سال‌های گذشته است که باید روی آنها کار می‌شد.

وی همچنین شامگاه سه‌شنبه (۳۰ خردادماه) هم‌زمان با دومین سالروز اعتماد ایرانیان به رئیس دولت مردمی، در نهمین گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم با اشاره به ظرفیت‌های زیاد کشور در حوزه انرژی و فروش نفت بیان کرد: در ماه‌های نخست دولت سیزدهم مشخص شد می‌توان روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت فروخت و پول آن را نیز دریافت کرد و ۴۸۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه سال ۱۴۰۰ از این مسیر جبران شد. وی به صفر رساندن ۸۷ میلیون بشکه میعانات گازی شناور در سواحل را که موجب نگرانی همگان شده بود، از دیگر نتایج تعامل و ارتباط با کشورهای منطقه و دیگر نقاط جهان دانست.

تدوین نقشه راه همکاری‌های نفتی ایران و ازبکستان: در جریان سفر شوکت میرضیایف، رئیس‌جمهوری ازبکستان و هیئت همراه به تهران و برای اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه ۱۴ سپتامبر ۲۰۲۲ ( ۲۳ شهریورماه ۱۴۰۱) وزیران نفت ایران و انرژی ازبکستان، عظیم حوجایوف، معاون اول وزیر انرژی ازبکستان در رأس هیئت تخصصی حوزه نفت و گاز آن کشور، ضمن دیدار با احمد اسدزاده، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت در زمینه اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه یادشده و رفع موانع موجود بحث و گفت‌وگو کردند. نقشه‌ راه همکاری‌های ایران و ازبکستان در صنعت نفت‌، گاز و پتروشیمی هم‌زمان با سفر رئیس‌جمهوری ازبکستان و هیئت همراه به تهران و همسو با اجرایی شدن مفاد تفاهم‌نامه وزیران نفت ایران و ازبکستان تدوین شد.

سایر اخبار: راه‌اندازی کامل واحدهای پالایشی باقیمانده ال‌پالیتو تا ۲ ماه آینده، روند رو به رشد حجم کاتالیست مصرفی تولید داخل در پالایشگاه‌های کشور، امضای بیانیه مشترک و ۱۰ سند همکاری بین ایران و ازبکستان، جبران بخشی از ناترازی گاز کشور با توسعه میدان گازی مختار، افزایش ۱۵ درصدی تحویل گاز به نیروگاه‌ها، گشایش هفتمین موزه مدیریت مرکز اسناد صنعت نفت در محمودآباد، تولید روزانه ۸ میلیون لیتر بنزین با اکتان بالا در پالایشگاه شازند با استفاده از کاتالیست ایرانی، افزایش ۶۰۰ هکتاری مساحت شهرک پتروشیمی مکران از مهمترین اخبار صنعت نفت در هفته جاری بوده است.

پیشنهاد هفته: ۲۸ خردادماه همزمان با دومین سالروز انتخاب دولت سیزدهم بود. از این رو، مروری بر بخشی از کارنامه وزارت نفت دولت سیزدهم را می‌توانید در گزارش‌های «تازه‌های پتروشیمی در ۲ سالگی دولت سیزدهم»، «قطار توسعه و تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام صنعت گاز به کجا رسید؟»، «تحقق اهداف دیرینه وزارت نفت در سایه دیپلماسی انرژی دولت سیزدهم»، «افزایش صادرات نفت، گره‌گشای جبران کسری بودجه ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی سال ۱۴۰۰»، «تأثیر برجسته صنعت نفت بر رشد اقتصادی سال ۱۴۰۱/ مُهر تأیید آمارها بر افزایش تولید و صادرات نفت» و «رشد ۹.۳ درصدی بهره‌وری نفت در سال ۱۴۰۱/ نفت شاگرد اول رشد بهره‌وری عوامل تولید کشور شد» بخوانید.

کد خبر 474537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =