کاتالیست ساخت داخل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند رونمایی شد/ تولید روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴ در پیشرفته‌ترین پالایشگاه کشور

مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در آیین رونمایی از کاتالیست ساخت داخل واحد RFCC پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند گفت: در این پالایشگاه به‌طور میانگین روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل با کیفیت یورو ۴ تولید می‌شود.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به اراک، مجید رجبی در آیین رسمی رونمایی از کاتالیست ایرانی واحد RFCC ساخت داخل این پالایشگاه که پیش‌ازظهر امروز (چهارشنبه، ۲۴ خردادماه) با حضور جمعی از اصحاب رسانه در محل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند رونمایی شد، گفت: کاتالیست ایرانی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند از سوی یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی و در فرآیندی ۱۰ ساله تولید شده است.

وی افزود: در پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به‌طور میانگین روزانه ۱۶ میلیون لیتر بنزین یورو ۴، ۱۲ میلیون لیتر گازوئیل یورو ۴، ۲ تا ۳ میلیون لیتر سوخت جت و ۱۸۰۰ تن گاز مایع تولید می‌شود.

مدیرعامل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تصریح کرد: کیفیت کاتالیست ایرانی بومی‌سازی‌شده واحد RFCC با کاتالیست‌های اروپایی برابری می‌کند و خوشبختانه ریسک استفاده نخستین بار از این کاتالیست در واحدهای تولیدی پالایشگاه امام خمینی (ره) نتایج خوبی به همراه داشته است. عملیات بارگیری و به‌کارگیری این کاتالیست ایرانی به‌عنوان یک کار مشترک گروهی بین شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند و شرکت تولیدکننده شیمیایی بهداش اجرایی شده است و شرکت شیمیایی بهداش به‌عنوان تولیدکننده این کاتالیست، در همه مراحل بارگیری تا به‌کارگیری همراه پالایشگاه نفت امام خمینی (ره) شازند بوده است.

صادرات کاتالیست ایرانی ساخت داخل

عزت‌الله غلامی، مدیر عملیات پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند نیز در این آیین از وجود ظرفیت صادرات کاتالیست ایرانی ساخت داخل خبر داد و گفت: ظرفیت صادرات این محصول با ارزش ایرانی و توسعه بازار آن وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه در واحد آراف‌سی‌سی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند روزانه هزار و ۸۰۰ تن گاز مایع تولید می‌شود، ادامه داد: کاتالیست ایرانی ساخت داخل پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند پس از این در پالایشگاه‌های آبادان و اصفهان نیز به‌کار گرفته خواهد شد.

سود ۳۰ هزار میلیارد تومانی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند در سال ۱۴۰۱

یوسف ابراهیمی، مدیر مالی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند نیز در این آیین اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱، ۲۷ میلیون یورو خروج ارز از کشور و نزدیک ۷ میلیون یورو نیز صرفه‌جویی اقتصادی این کاتالیست بوده است. پالایشگاه آبادان و اصفهان نیز مشتریان بعدی این محصول هستند.

وی افزود: در شرایطی که تأمین ارز یک دغدغه بزرگ برای شرکت‌هاست، ساخت داخل این کاتالیست کمک بزرگی به مجموعه‌های پالایشی خواهد بود.

مدیر مالی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند تأمین امنیت اقتصادی پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند را از دیگر دستاوردهای تولید داخلی این کاتالیست موردنیاز صنایع پالایشی اعلام کرد.

ابراهیمی گفت: پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند پیشرفته‌ترین پالایشگاه کشور است که عمده محصولات آن یورو ۴ است و در سال ۱۴۰۱، ۲۵۳ هزار میلیارد تومان فروش داشتیم که صورت‌های مالی آن به تازگی تهیه‌ شده؛ ۳۰ هزار میلیارد تومان نیز سود پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند پس از کسر مالیات بوده است.

فرآیند ۱۰ ساله تولید کاتالیست پیچیده واحد RFCC

شاه‌علی، مدیرعامل شرکت تولیدکننده شیمیایی بهداش نیز در تشریح فرآیند طولانی و سخت تولید این کاتالیست مهم صنایع پالایشی، توضیح داد: شرکت بهداش قدمتی ۴۰ ساله دارد که دو دهه نخست مربوط به صنایع شوینده بوده و در دهه سوم به تولید مواد اولیه صنعت فولاد پرداخته است و در دهه چهارم فعالیت، وارد تولید کاتالیست‌ها شدیم. در پایان دهه ۸۰، تحقیقاتی ۱۰ ساله را آغاز کردیم.

وی با تأکید بر اینکه با افتخار امروز ششمین کشور دنیا در تولید کاتالیست واحدهای صنایع پالایشی هستیم، افزود: برای تولید این کاتالیست مهم، ابتدا از چند کشور و پالایشگاه بازدید کردیم و متوجه شدیم تولید کاتالیست واحد RFCC از پیچیده‌ترین تولیدات کاتالیست پالایشگاهی است، پس از پنج سال مطالعه و بدعهدی شرکت‌های خارجی به‌دنبال تحریم‌ها، تصمیم گرفتیم وارد حوزه ساخت و تولید شویم.

مدیرعامل شرکت تولیدکننده شیمیایی بهداش، سرمایه‌گذاری این پروژه را ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام و ابراز امیدواری کرد: در سال ۱۴۰۲ افزون بر افزایش کیفیت و حجم کاتالیست‌های تولید داخل، وارد بازارهای خارجی شویم.

به گزارش شانا، کیفیت کاتالیست ایرانی بومی‌سازی‌شده واحد RFCC که از سوی شرکت دانش‌بنیان ایرانی «تولیدکننده شیمیایی بهداش» تولید شده و در فاز پانزدهم این پالایشگاه مورد استفاده قرار گرفته است، با کاتالیست‌های اروپایی برابری می‌کند و ریسک استفاده نخستین بار از این کاتالیست در واحدهای تولیدی پالایشگاه امام خمینی (ره) نتایج خوبی به همراه داشته است.

عملیات بارگیری و به‌کارگیری کاتالیست ایرانی به‌عنوان کار مشترک گروهی بین شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند و شرکت تولیدکننده شیمیایی بهداش اجرایی شده است و شرکت شیمیایی بهداش به‌عنوان تولیدکننده این کاتالیست، در همه مراحل بارگیری تا به‌کارگیری همراه پالایشگاه نفت امام‌خمینی (ره) شازند بوده است.

کاتالیست واحد RFCC تولید داخل فرآیند شکست مولکولی تبدیل نفت خام را تسریع می‌کند که در دمای ۸۰۰ درجه فارنهایت دوام دارد. این کاتالیست از ۱۶ ماده مختلف تشکیل و ترکیب شده است که مجموعه‌ای از خواص از محصول نهایی استحصال خواهد شد.

کاتالیست ایرانی ساخت مجموعه بهداش محصولی خاص و دانش‌بنیان بوده است که با تحمل ریسک فراوان و کار گروهی مشترک و شبانه‌روزی توسط متخصصان ایرانی تولید شده است.

کد خبر 474146

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =