عملیات موفقیت‌آمیز تعویض شیر ۵ قلو و شیر ایمنی درون‌چاهی چاه گازی

کارشناسان شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان با همکاری خدمات فنی چاه‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و خدمات فنی شرکت ملی حفاری ایران، موفق به‌ تعویض شیر پنج قلو و شیر ایمنی درون‌چاهی معیوب شدند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، در عملیات موفقیت‌آمیز تعویض شیر ۵ قلو و شیر ایمنی درون‌چاهی چاه گازی طی دو هفته، پس از کُشتن چاه و خارج‌سازی شیر ایمنی درون‌چاهی معیوب و نصب دو عدد پلاگ مسدودکننده درون‌چاهی و اطمینان از عملکرد آنها با افزودن یک عدد شیر دروازه‌ای و درپوش روی تاج چاه معیوب، شیر پنج‌قلوی معیوب جداسازی و شیر پنج‌قلوی جدید به همراه دو عدد شیر دروازه‌ای اضافی (شیر بهره‌برداری و شیر عمقی) نصب شد. پس از این اقدام، پلاگ‌ها با دستگاه لوله مغزی سیار خارج  و شیر ایمنی درون‌چاهی جدید نصب شد تا این چاه مخزن گازی ژوراسیک مسجدسلیمان که به‌دلیل دارا بودن مقدار بالای گاز هیدروژن سولفوره، فشار بالای گاز و وجود گسل‌های عمیق، از جمله مخازن خطرناک و پیچیده جهان است، ایمن و با موفقیت عملیاتی شود.

پیش از انجام این عملیات، از هفت شیر روی تاج چاه، فقط یک شیر سالم و قابل استفاده بود که در صورت نبود موفقیت عملیات و بدون در نظر گرفتن کاهش تولید، بابت جمع‌آوری تسهیلات سرچاهی، اعزام دکل تعمیراتی و نصب مجدد تسهیلات، مبلغی حدود ۲۵۰ میلیارد ریال هزینه به شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان تحمیل می‌شد.

شایان ذکر است در چند ماه گذشته و با اراده کارکنان سختکوش و متعهد شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، تعداد ۸ حلقه چاه گازی که در شرایط ناایمن قرار داشتند، با رهبری کارشناسان اداره مهندسی تولید و همکاری گروه‌های خدمات فنی چاه‌ها، اداره اچ‌اس‌ئی و سایر بخش‌های فنی، عملیاتی و ستادی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مسجدسلیمان، ترابری و واحد سیالات شرکت ملی حفاری ایران، ایمن‌سازی و صدها میلیارد ریال به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در هزینه‌های تعمیراتی مرتبط صرفه‌جویی شد.

شایان ذکر است که اداره مهندسی تولید و مدیریت امور فنی این شرکت پیش از این موفق به تعمیر و ایمن‌سازی چاه هفتکل ۷ بدون حضور دکل و با هدف تأمین خوراک گاز ایستگاه تقویت فشار گاز هفتکل شده و برنامه ایمن‌سازی چاه‌های گازی قلعه نار ۴ و ژوراسیک ۳۱۵ را در برنامه دارد.

کد خبر 474390

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =