اوجی: قراردادهای سازنده‌ای با ونزوئلا در حوزه انرژی امضا شد

وزیر نفت با اعلام اینکه قراردادهای سازنده‌ای با ونزوئلا در حوزه انرژی امضا شد و تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه کالا و ادوات حوزه نفت گاز به این کشور آمریکای لاتین صادر شده است، از ورود جدی دولت سیزدهم به پالایشگاه‌های فراسرزمینی خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از ایرنا، جواد اوجی امروز (چهارشنبه، ۳۱ خردادماه) در حاشیه نشست هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری به آمریکای لاتین اظهار کرد: هفته گذشته رئیس‌جمهوری سفری فشرده به چند کشور آمریکای لاتین داشت که در حوزه وزارت نفت در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی قراردادهای خوبی امضا شد.

وی افزود: از آغاز فعالیت دولت سیزدهم کار و فعالیت‌ها را با کشورهای آمریکای لاتین آغاز کردیم و صادرات نفت خام و میعانات گازی و پالایشگاه‌های فراسرزمینی را در پیش گرفتیم که دستاوردهای مطلوبی داشت.

وزیر نفت با بیان اینکه بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه کالا و ادوات در حوزه صنعت نفت و گاز در این دولت به‌وسیله سازندگان توانمند به پالایشگاه‌های ونزوئلا ارسال شده است، تصریح کرد: ونزوئلا دارنده بزرگ‌ترین ذخایر نفتی قابل برداشت در جهان است و بیش از یک میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه ظرفیت پالایشگاهی دارد و به لحاظ تحریم‌های ظالمانه بخش بزرگی از تولید و ظرفیت پالایشی آنها روی زمین مانده بود که با ورود وزارت نفت بخشی از این ظرفیت‌ها احیا و از سوی نیروهای متخصص و سازندگان و پیمانکاران قدر، از این ظرفیت‌ها استفاده شد.

اوجی ادامه داد: شاید برخی بگویند کشوری مانند ونزوئلا با تورم بالا چگونه بخواهد پرداخت‌های مالی خود را انجام بدهد؟ اما هیچ‌گونه پرداخت مالی بین ایران و ونزوئلا وجود ندارد و همه قراردادها با تهاتر محموله‌ها انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بخش بزرگی از صادرات به ونزوئلا تسویه حساب شده و از سازندگان قدر داخلی نیز پشتیبانی شده‌ است، گفت: در این سفر قراردادهای سازنده‌ای در حوزه پتروشیمی امضا شد. سالانه ۱۲ میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در ونزوئلا وجود دارد که تنها ۲ میلیون تن آن فعال است.

وزیر نفت اظهار کرد: با پتروشیمی‌ها هم قراردادهای مطلوبی امضا شده است که با صدور خدمات فنی و مهندسی پتروشیمی‌های ونزوئلا فعال خواهند شد، ضمن آنکه در توسعه میدان‌های این کشور آمریکای لاتین هم شرایط خوبی پیش رو داریم.

اوجی گفت: در کوبا هم تهاتر نفت با دارو و واکسن‌ها و تجهیزات پزشکی مورد نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دنبال و توافقی هم برای احیای ظرفیت پالایشی آنها انجام شد.

وی استفاده از ظرفیت‌های پالایشگاهی فراسرزمینی را یکی از رویکردهای جدی دولت سیزدهم دانست و افزود: این کار صادرات نفت خام و میعانات گازی را افزایش می‌دهد و صدور خدمات فنی و مهندسی را ارتقا می‌بخشد و سازندگان داخلی را نیز برای صادرات تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و گاز فعال می‌کند.

وزیر نفت تصریح کرد: قراردادهای مطلوبی را برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه در حوزه نفت و گاز و ایستگاه‌های تقویت فشار گاز خارج از ایران داشتیم و وزارت نفت راه را برای فعالیت‌های برون‌سرزمینی بخش خصوصی باز کرده است.

اوجی درباره تأمین گاز مایع (ال‌پی‌جی) با یادآوری اینکه پارسال شاهد افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی در توزیع این محصول بودیم، گفت: هیچ مشکلی در توزیع گاز مایع وجود ندارد و متقاضیان آن با ثبت‌نام در سامانه‌ای که در شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران (سامانه درخواست فرآورده‌های نفتی «سدف») تدارک دیده شده است، سهمیه خود را دریافت می‌کنند.

وی درباره کارت سوخت خودروهای شخصی نیز اعلام کرد: ما از شهریورماه پارسال سهمیه آزاد ماهانه ۲۵۰ لیتر را به ۱۵۰ لیتر کاهش دادیم و صاحبان خودرو می‌توانند از کارت هوشمند سوخت خود و کارت هوشمند سوخت جایگاه‌های عرضه استفاده کنند.

وزیر نفت اظهار کرد: در هیچ‌کدام از جایگاه‌های عرضه سوخت، کارت هوشمند سوخت جایگاه‌داران قطع نشده، بلکه تعدادشان کاهش یافته است.

کد خبر 474538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =