جبران بخشی از ناترازی گاز در زمستان با بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه با بهره‌برداری از فاز ۱۱ پارس جنوبی، بخشی از ناترازی گاز جبران خواهد شد، گفت: ارزش کل سرمایه‌گذاری در مجموع و با بهره‌برداری کامل از این فاز، ۴.۸ میلیارد دلار خواهد بود و درآمد سالانه ۵ میلیارد دلاری را به‌دنبال خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار شانا، محسن خجسته‌مهر امروز (چهارشنبه، هفتم تیرماه) در آیین رسمی جابه‌جایی و نصب سنگین‌ترین سکوی پارس جنوبی در فاز ۱۱ پارس جنوبی با اشاره به اینکه این فاز از نظر موقعیت جغرافیایی و نزدیکی به نقطه صفر مرزی و ارزش تولیدات بسیار با اهمیت است، اظهار کرد: از سال ۱۳۷۹ تاکنون که بیش از ۲۰ سال گذشته است، شرکت‌های بزرگ خارجی مانند شل، توتال، پتروناس و سی‌ان‌پی‌سی حضور داشتند.

وی ادامه داد: در آخرین مورد شرکت فرانسوی توتال در سال ۹۶ قرارداد طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را امضا کرد، اما به‌دلیل تحریم رها شد.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه سی‌ان‌پی‌سی‌آی (شاخه بین‌المللی شرکت ملی نفت چین) نیز با همین دلیل از طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی خارج شد، گفت: هم‌زمان با شروع دولت سیزدهم و تأکید رئیس‌جمهوری و وزیر نفت، از مهرماه سال ۱۴۰۰ شرکت ملی نفت تدبیر جدی اندیشید و عملیات اجرایی توسعه فاز ۱۱ را آغاز کرد.

خجسته‌مهر افزود: موضوع مهم آن بود که برای تولید گاز از فاز ۱۱، باید سکو در اختیار می‌داشتیم و ساخت سکو سه سال زمان می‌برد. از همین رو استفاده از سکوی C۱۲ را که سنگین‌ترین و بزرگ‌ترین سازه در پارس جنوبی بود و تولید از آن کاهش داشت در دستور کار قرار دادیم.

وی چالش بعدی را جابه‌جایی این سکو دانست و ادامه داد: این کار نخستین تجربه جمهوری اسلامی ایران برای جابه‌جایی از دریا به دریا بود و حضور مشاوران خارجی را می‌طلبید.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه در این میان اما به‌دلیل شرایط تحریم، امکان حضور مشاوران خارجی فراهم نبود، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز تأکید داشتند توسعه را شرطی نکنید و به خودتان متکی باشید. از همین رو از توان شرکت‌های ایرانی برای این منظور استفاده شد.

خجسته‌مهر با بیان اینکه در جابه‌جایی سکو چالش بعدی تکه‌تکه شدن سکو بود، افزود: اما این کار از نظر اجرایی ریسک بالایی داشت و امکان‌پذیر نبود، بنابراین سکو را به‌صورت یکپارچه جابه‌جا کردیم.

وی با اشاره به جداسازی سکو از موقعیت فاز ۱۲ و انتقال آن به فاز ۱۱ و نصب در موقعیت تازه در بامداد چهارشنبه، ادامه داد: این کار با تلاش شرکت‌ ملی نفت ایران، شرکت‌ نفت و گاز پارس، شرکت پتروپارس و شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی به نتیجه رسید.

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه قرار بود توتال طرح توسعه فاز ۱۱ را ظرف مدت زمانی ۵ تا ۶ سال و به‌صورت یکپارچه اجرا کند، گفت: اما با ابتکاری که در شرکت ملی نفت ایران انجام شد، در حداقل زمان و هزینه تولید گاز از این فاز آغاز می‌شود و این در شرایطی است که افزایش تولید گاز با توجه به ناترازی در زمستان اهمیتی ویژه‌ دارد.

وی با بیان اینکه شمارش معکوس برای تولید از فاز ۱۱ پارس جنوبی آغاز شده است، تأکید کرد: ارزش کل سرمایه‌گذاری در مجموع و با بهره‌برداری کامل از این فاز، ۴.۸ میلیارد دلار خواهد بود و درآمد سالانه ۵ میلیارد دلاری را به‌دنبال خواهد داشت.

به گفته خجسته‌مهر، توسعه فاز ۱۱، پس از بیش از ۲۰ سال اتفاق افتاده که نشان‌دهنده کارآمدی دولت سیزدهم و درایت وزیر نفت است، در حالی که اگر در سال‌های گذشته این فاز توسعه می‌یافت امروز درآمدهای بیشتری داشتیم.

کد خبر 474905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =