برداشت روزانه ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب گاز از میدان مشترک بلال تا ۲ سال آینده

مدیرعامل پتروپارس با اشاره به اینکه تا دو سال آینده مراحل ساخت و نصب سکوی میدان گازی مشترک بلال به پایان می‌رسد، گفت: هم‌زمان هشت حلقه چاه تولیدی نیز حفاری و با نصب سکو، برداشت گاز از این میدان مشترک آغاز می‌شود و سرانجام به ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب در روز می‌رسد.

فرخ علیخانی امروز (یکشنبه، ۱۸ تیرماه) در آیین تنفیذ قرارداد ساخت عرشه و متعلقات سکوی میدان مشترک بلال در گفت‌وگو با خبرنگار شانا، با بیان اینکه این سکو برای میدان گازی مشترک بلال و ازسوی شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی ساخته خواهد شد، افزود: جکت (پایه) این میدان مشترک را هم شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) می‌سازد و برای ساخت خط لوله نیز مذاکراتی با شرکت مهندسی و ساخت تأسیسات دریایی نهایی شده است.

وی با تأکید بر توان شرکت‌های ایرانی برای فعالیت‌های نفتی در دریا ادامه داد: در کشور چهار یارد خوب با دانش لازم در بخش ساخت تأسیسات دریا داریم که انجام مناقصه و رقابت را آسان می‌کند.  

مدیرعامل پتروپارس تأکید کرد: برای این سکو هشت حلقه چاه قرار است حفاری شود، هم‌اکنون چاه توصیفی حفاری و برای مطالعات ارسال شده است تا بر اساس آن طراحی چاه‌های دیگر مشخص می‌شود.

علیخانی با اشاره به اینکه در این فاصله مناقصه جکت و سکو را نهایی کردیم، افزود: ساخت جکت تا پایان سال انجام و پس از آن عملیات حفاری آغاز می‌شود.

وی گفت: بر اساس برنامه‌ریزی ها، ساخت و نصب سکو در مجموع ظرف دو سال انجام خواهد شد.

مدیرعامل پتروپارس با تأکید بر اینکه پس از تکمیل ساخت و نصب سکو، تولید گاز از میدان مشترک بلال آغاز می‌شود، ادامه داد: مقدار تولید گاز سرانجام ۵۰۰ میلیون فوت‌مکعب خواهد بود.

علیخانی با بیان اینکه این شرکت ۹ پروژه در حال اجرا دارد، گفت: یکی از این پروژه‌ها مربوط به بازسازی اسکله نفتی خوزه در کشور ونزوئلاست و هشت مورد دیگر در داخل کشور در حال انجام است.

به گفته مدیرعامل پتروپارس، از هشت پروژه داخلی، ۶ مورد مربوط به توسعه میدان‌های مشترک نفت و گاز است که نشان می‌دهد همه توان خود را برای برداشت حداکثری از این میدان‌ها به‌کار گرفته‌ایم.

میدان مشترک بلال در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب غربی لاوان در همسایگی مرز آبی با کشور قطر و در گوشواره شرق میدان گازی پارس جنوبی واقع شده است.

کد خبر 475365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =