پیشنهاد کارگروه نظارتی اوپک‌پلاس برای تثبیت رقم کاهش عرضه

اعضای کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس (JMMC) پیشنهاد حفظ توافق حاصل‌شده در نشست وزارتی ماه ژوئن را مطرح کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اعضای کارگروه وزارتی نظارت بر توافق ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) در نشست روز جمعه (۱۳ مردادماه) پس از تصمیم عربستان برای تمدید کاهش تولید داوطلبانه‌اش تا سپتامبر که به افزایش بیشتر قیمت نفت کمک کرد، پیشنهاد دادند تغییری در برنامه کنونی کاهش عرضه رخ ندهد.

این کارگروه می‌تواند در صورت لزوم درخواست برگزاری نشست وزارتی اوپک‌پلاس را مطرح کند.

قیمت نفت در ماه ژوئیه امسال در مقایسه با ژوئن بیش از ۱۴ درصد افزایش یافت که بزرگ‌ترین مقدار افزایش ماهانه از ژانویه سال گذشته میلادی تاکنون به‌شمار می‌آید. این در حالی است که کاهش عرضه ائتلاف اوپک‌پلاس و افزایش تقاضا، بر نگرانی‌ها مبنی بر احتمال آسیب به رشد اقتصادی در پی افزایش نرخ بهره و تورم غلبه کرد.

در بیانیه پایانی نشست ویدیوکنفرانسی کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس آمده است: این کارگروه به ارزیابی دقیق شرایط بازارهای جهانی نفت خام ادامه خواهد داد.

در همین حال، این کارگروه نظارتی بار دیگر بر پایبندی اعضای اوپک‌پلاس به تعهدهای کاهش تولید تأکید کرد.

عربستان سعودی روز پنجشنبه اعلام کرد کاهش تولید داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای را برای یک ماه دیگر تا سپتامبر ۲۰۲۳ تمدید خواهد کرد و در عین حال از احتمال تمدید یا بالا بردن مقدار کاهش خبر داد.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در معاملات روز جمعه (۱۳ مردادماه) نزدیک به ۸۶ دلار برای هر بشکه نزدیک به بالاترین قیمت از اواسط آوریل دادوستد شد.

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه هم اندکی پس از اعلام ریاض اعلام کرد مسکو هم صادرات نفت خود را طی ماه سپتامبر روزانه ۳۰۰ هزار بشکه کاهش می‌دهد.

یک منبع مطلع به رویترز گفت: الجزایر که از کاهش داوطلبانه روزانه ۲۰۰ هزار بشکه‌ای در ماه اوت خبر داده است هنوز تصمیمی برای تمدید کاهش تا ماه سپتامبر ندارد.

اوپک‌پلاس تا پایان سال ۳ میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه کاهش تولید (معادل ۳.۶ درصد از تقاضای جهانی نفت) دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۶۰ هزار بشکه آن داوطلبانه و ۲ میلیون بشکه آن مصوب است، در عین حال اعضای این ائتلاف به‌منظور بهبود قیمت‌های جهانی نفت خام، در نشست سی‌وپنجم در وین تصمیم گرفتند این ارقام تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی ادامه یابد و برای کل سال ۲۰۲۴ افزون بر این مقدار یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه دیگر هم تولید کشورهای عضو این ائتلاف کاهش یابد و مجموع تولیدشان به ۴۰ میلیون و ۴۶۰ هزار بشکه در روز برسد.

کارگروه وزارتی نظارت بر توافق کاهش عرضه اوپک‌پلاس تصمیم گرفتند نشست بعدی را در چهارم اکتبر امسال (۱۲ مهرماه) برگزار کنند.

کد خبر 476468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =