نخستین کاتالیست صادراتی تولید بنزین ساخت ایران رونمایی شد

نخستین کاتالیست صادراتی تولید بنزین (مورد استفاده در پالایشگاه فراسرزمینی) ساخت شرکت ایرانی اکسیر نوین فرآیند آسیا رونمایی شد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، جلیل سالاری، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در آیین رونمایی از این محصول که صبح امروز (چهارشنبه، ۱۸ مردادماه) در محل شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا برگزار شد، گفت: خدا را شاکریم که همکاران ما در این ایام محرم و استقامت حسینی در مجموعه صنعت نفت در کنار پژوهش‌های صنعت نفت در مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان توانستند تهدیدهای دشمن را به فرصت تبدیلکنند و از ظرفیتی که در کشور داریم به‌خوبی استفاده شد.  

وی افزود: این فرزندان نظام با تأسی به رهنمودهای مقام معظم رهبری و امام بزرگوار، با وجود تهدید سنگینی که دشمن داشت با روحیه حسینی که داشتند تهدیدها را به فرصت تبدیل کردند و بحمدالله امروز در جایگاهی قرار داریم که کشور به خود می‌بالد که در حوزه کاتالیست، مواد شیمیایی و تجهیزات صنعت نفت به خودکفایی رسیده است.  

معاون وزیر نفت تصریح کرد: افزون بر این توانستیم با اقدام‌هایی که انجام می‌دهیم در حوزه فراسرزمینی ورود کنیم و ضمن انتقال تجهیزات و دانش فنی در بخش مواد شیمیایی و کاتالیست هم این اغناگری را به کارفرمای خودمان انجام شود که در سطح رقبای بین‌المللی محصولات را در چارچوب استانداردهای بین‌المللی عرضه کنیم.  

سالاری بیان کرد: این یکی از دستاوردهای نظام با وجود همه تهدیدها به‌شمار می‌آید و ما به دشمن تفهیم کرده‌ایم که فشار و تهدید دیگر اثری ندارد. به مجموعه‌هایی هم که ورود کرده‌ایم آنها هم مورد تهدید دشمن و استکبار بودند.  

وی تأکید کرد: حمایت ما توانست کمک کند و مجموعه‌هایی که دچار مشکل بودند از دستاوردهای نظام استفاده کردند و امروز در حوزه فراسرزمینی تجهیز و دانش فنی را منتقل کردیم و با هماهنگی و همراهی که فی‌مابین وجود دارد، توانستیم نفت خام را در پالایشگاه فراسرزمینی فرآورش و تبدیل به محصول کنیم.  

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش یادآور شد:  زمانی در کشور ما بنزین صادر می‌شد و بنزین در باک خودروهای فراسرزمینی می‌رفت و امروز دانش فنی منتقل شده و نفت خام را به بنزین تبدیل می‌کند. این به برکت نظام است که دانش فنی تبدیل به بنزین می‌شود و آن بنزین در باک خودروی مصرف‌کننده آن کشور قرار می‌گیرد.  

سالاری بیان کرد: این تلاشی بوده که همکاران ما در شرکت ملی مهندسی و همکاران ما در شرکت‌های پالایشی انجام دادند و سیاست و رویکردی که امروز در حوزه بحث انرژی در بخش فراسرزمینی داشته‌ایم.  

وی گفت: این دیپلماسی امروز به‌خوبی جواب داده است و توانسته‌ایم در کشورهای مختلف ورود کنیم، بحمدالله هم صدور نفت خام را افزایش دادیم، هم دانش فنی را منتقل کردیم و هم تفاهم‌نامه‌های خوبی بین مجموعه‌ شرکت‌های پالایشی با وجود اینکه خصوصی شده‌اند، امضا شده است. ما از ظرفیت‌های نیروی انسانی یعنی تبادل اطلاعات، تبادل دانش فنی فی‌مابین همکاران ما در مجموعه شرکت ملی پالایش و پخش و مجموعه پالایشگاه فراسرزمینی استفاده می‌کنیم.  

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: این اتفاق نمی‌افتاد مگر اینکه بخش صنعت ما در کنار دانشگاه قرار می‌گرفت و بخش دانشگاه در کنار پژوهشگاه و بخش پژوهشگاه در کنار شرکت‌های دانش بنیان بود.  

سالاری گفت: با این تلاش جمعی که امروز اتفاق افتاده است توانسته‌ایم فرصت خوبی را برای کشور ایجاد کنیم که هم ظرفیت‌های کشور را منتقل کنیم و هم اینکه در کشورهای فراسرزمینی حضور پررنگی داشته باشیم. حجم زیاد کالا و تجهیزات از بخش‌های مختلف منتقل شده است و نتیجه این بوده که چنین اعتمادسازی اتفاق بیفتد.  

وی افزود: بی‌شک کارفرمای مجموعه هم بازدید کرده و حضور داشته و استانداردها را دیده است و با وجود همه مسائل و مشکلات که ما به لحاظ تبلیغ استاندارد و زبان و استانداردها در حوزه برق و دیگر بخش‌ها داشتیم با همه تلاش‌هایی که اتفاق افتاد عزیزان ما در تدوین نقشه‌ها در مهندسی معکوس و حضور نیروهای توانمند و متخصص داخلی امروز توانستند به این دستاورد برسند و اقدامی مبارک است که در این ایام اتفاق افتاد.  

معاون وزیر نفت همچنین اظهار کرد: من همینجا از همه خبرنگاران مجموعه و عزیزانی که این موضوعات و دستاوردهای نظام را اطلاع‌رسانی، تبیین و منتقل می‌کنند، قدردانی و تشکر می‌کنم.

سالاری بیان کرد: ما بی‌شک در بخش‌های دیگر هم چنین توانمندی‌ها و زمینه‌هایی را فراهم کرده‌ایم و به تدریج در بخش‌های دیگر هم ورود خواهیم کرد و ظرفیت‌های شرکت‌ها را منتقل می‌کنیم، زیرا نگاه مجموعه وزارت نفت این است که تولید کننده‌های ما نباید تنها در داخل کشور حضور داشته باشند.

وی یادآور شد: تولیدکننده‌های ما باید به مجموعه‌های پژوهش و فناوری و دستاوردهایشان منتقل شوند و ارتباط نزدیکی فی‌مابین پالایشگاه داخلی، پالایشگاه فراسرزمینی در حوزه انتقال دانش فنی، تأمین کالا و تجهیزات و انتقال رویکرد و رویدادهایی که در این کشور اتفاق افتاده، در حوزه خودکفایی و مهندسی در اخذ دانش فنی که در داخل کشور بومی شده و دیگر بخش‌ها وجود داشته باشد.  

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران تأکید کرد: امروز دستاورد سفری که ریاست‌جمهوری به حوزه دریایی کارائیب داشتند و تفاهم‌نامه‌هایی را که آنجا مبادله شد در داخل کشور می‌بینیم.

سالاری بیان کرد: همچنین حمایت همه‌جانبه‌ای که دو رئیس‌جمهوری در این بخش داشتند و امروز نخستین خروجی این تفاهم‌نامه‌ها به این محصول تبدیل شده و امروز منتقل و به یک محصول در منطقه دریای کارائیب تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: همه اینها دستاوردهای نظام است و نتیجه همکاری، هماهنگی و همدلی که فی‌مابین نظام جمهوری اسلامی و مجموعه پی‌وی‌اس‌ها بوده و ما توانستیم این روحیه خودباوری را در آنجا ایجاد کنیم.  

معاون وزیر نفت گفت: عزیزانی که از مجموعه کارفرمایی حضور داشتند، از شرکت‌های ما و از توانمندی‌های صنعت داخل کشور بازدید کردند و به این جمع‌بندی رسیدند که کشور با وجود همه فشارها و تهدیدها امروز توانسته در همه حوزه‌ها به خوداتکایی و خودباوری برسد و امروز خروجی توانمندی در مرزهای دانشی خارج از کشور ظهور می‌یابد.

سالاری افزود: این تلاش همه عزیزان است و همه از بدنه صنعت نفت و سطح‌های پایین صنعت نفت هستند و به‌تدریج آمده‌اند و امروز مسئول شده‌اند و نتیجه تلاش این جمع و خودباوری، دستاورد امروز است.

وی بیان کرد: با شرکت اکسیر نوین هماهنگی و همکاری داشته‌ایم، اما امروز از مرزهای دانشی عبور کرده‌اند و امیدواریم سطح کیفی‌سازی محصولاتشان در رقابت با سطح بین‌المللی و حتی یک پله بالاتر باشد.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفت: یعنی حوزه پژوهش و فناوری، حوزه سطح کیفی‌سازی محصول همیشه باید روزآمد باشد و با وجود اینکه امروز محصول ما به پالایشگاهی در آنجا می‌رود که مشابه واحدهای داخل کشور هست، تبدیل به بنزین می‌شود و این بنزین در آنجا مصرف می‌شود، ضمانت و دوره گارانتی که داده شده بتواند دوره زمانی را هم سپری کند.

سالاری تصریح کرد: در کنار این مواد شیمیایی، کاتالیست‌های دیگری هم داریم؛ همچنین حدود ۲ میلیون قلم کالا بوده که آن را منتقل و با مجموعه سازندگان داخلی مذاکره کرده‌اند که از ظرفیت‌های سازندگان داخلی استفاده شود که کار بسیار بزرگی در کشور بوده است.

وی افزود: همکاران ما مجبور بوده‌اند با بسیاری از سازندگان نشست‌های متعددی داشته باشند. براساس آماری که دارم با حدود هزار و ۶۸۰ تأمین‌کننده مذاکره کرده‌اند و از بین آنها تعدادی انتخاب شده‌اند. حدود ۲۱۰۰ نشست داشته‌اند تا رفع ابهام شده است.

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش افزود: تبادل اطلاعات که فی مابین داده می‌شده، نماینده‌ای که از سوی کارفرما در اینجا حضور داشته و پیشنهادهایی که باید با سازندگان و تأمین‌کنندگان تجهیزات و درخواست‌های ‌خرید انجام می‌شده که  ‌به‌موقع در کشور ساخته می‌شد، همگی انجام شده است لذا این کار بزرگی است و به همه عزیزان و ملت شریف ایران تبریک می‌گویم.

سالاری تصریح کرد: این نخستین محصول کاتالیستی بوده که در حوزه بنزین صادر می‌شود و در بخش‌های دیگر و طرح‌های آینده هم هست که این دستاورد را به آقای رضایی و صبحانی و همکارانشان و به عزیزان پدیدآورنده دانش فنی و مجموعه همکاران در پژوهشگاه صنعت نفت تبریک می‌گوییم.

وی یادآور شد: از حضور نمایندگان مجموعه پژوهشگاه در شرکت پی‌دی‌وسا و مجری و مدیر پروژه و نماینده آنها که در ایران هستند، قدردانی می‌کنم، زیرا زمان و فرصت خوبی است که در ایران حضور دارند.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در پایان گفت: البته ما باید کارهای بزرگ‌تری حتی در بخش‌های مختلف انجام دهیم. همان‌طور که با رئیس‌جمهوری شما هم صحبت شد گفتند اینها مقدمه کار در این حوزه است. ما کار زیادی داریم و در همه حوزه‌ها از جمله حوزه‌های پتروشیمی، حوزه‌های اکتشاف، حوزه‌های استخراج و همه بخش‌ها و ظرفیت‌ها باید کنار هم بیایند.

کد خبر 476750

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =