آیین بهره‌برداری رسمی از فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌زودی برگزار می‌شود

سخنگوی دولت با بیان اینکه فاز ۱۱ پارس جنوبی به‌زودی به‌طور رسمی افتتاح می‌شود، گفت: عملیات بهره‌برداری رسمی از فاز ۱۱ با ابتکار مهندسان ایرانی به نتیجه رسیده است و پس از ۲۰ سال این پروژه از بلاتکلیفی رها خواهد شد.

به گزارش شانا، علی بهادری‌جهرمی امروز (سه‌شنبه، ۲۴ مردادماه) در نشست خبری با ارائه آماری از وضع اقتصادی کشور، از کاهش نرخ رشد نقدینگی از ۴۲.۸ درصد در مهر ۱۴۰۰ به ۲۷.۵ در تیرماه ۱۴۰۲ خبر داد و اظهار کرد: طبق آمارهای مرکز آمار ایران، روند سرمایه‌گذاری در دهه ۱۳۹۰ مناسب نبود و میانگین رشد سالانه سرمایه‌گذاری در این دهه و طول اجرای برنامه ششم توسعه به‌ترتیب به منفی ۵.۲ و منفی ۴.۵ درصد رسیده بود.

وی افزود: تغییرات سرمایه‌گذاری در کشور از سال ۱۴۰۰ مثبت بوده و رشدی ۴.۱ درصدی داشته است، این روند رو به رشد در سال ۱۴۰۱ نیز ادامه داشته و ۲.۱ درصد بوده است، به‌طوری که در حوزه رشد تولید در تیرماه امسال اغلب شاخص‌های بخش تولید و صنعت رشد مثبت ثبت کردند.

سخنگوی دولت تصریح کرد: عملیات بهره‌برداری از فاز ۱۱ با ابتکار مهندسان ایرانی به نتیجه رسیده و پس از ۲۰ سال این پروژه از بلاتکلیفی رها شده است.

بهادری‌جهرمی در پاسخ به پرسشی درباره این شبهه که منتقدان آزادسازی منابع ایران در خارج از کشور را به معنای نفت در برابر غذا قلمداد می‌کنند، گفت: ایران کشوری بزرگ با ظرفیت‌های بی‌شمار است و با بیش از ۱۰۰ کشور مراودات تجاری و بازرگانی دارد. از اساس طرح مسائلی مانند نفت در برابر غذا در قبال کشور ما موضوعیت ندارد. عده‌ای از افتخارها و موفقیت‌های مردم و دولت ناراحت شدند، اما نباید این دستاوردهای ملی را سیاسی تحلیل کرد.

وی با تأکید بر اینکه بازگرداندن همه پول‌های ملی بدون هیچ‌گونه عقب‌نشینی از مواضع اصولی دولت یک موفقیت است، افزود: آیا رکورد تجارت خارجی ۱۱۲ میلیارد دلاری کشور نتیجه نفت در برابر غذاست؟ آیا رشد صنعت و ماشین‌آلات، نفت در برابر غذاست؟ آیا جذب سرمایه‌گذاری خارجی با رشد دو برابری مقدار سرمایه‌گذاری در دوره زمانی دولت سیزدهم نسبت به مدت مشابه قبل از آن، نفت در برابر غذاست؟

سخنگوی دولت تصریح کرد: البته در دوره‌ای با سازوکار اینستکس توافق شده بود که نفت در برابر غذا معامله شود که همان را هم نتوانستند انجام دهند، اما منابع ارزی گسترده امروز کشور قابلیت مصرف این‌گونه معاملات (نفت در برابر غذا) را ندارد، زیرا مقدار مصرف کالاهای اساسی کشور حدود ۲۰ میلیارد دلار در سال است.

بهادری‌جهرمی اعلام کرد: بهره‌برداری از منابع آزادشده با هدف توسعه سرمایه‌گذاری‌های مولد در حوزه‌های مختلف و مورد نیاز برای کشور خواهد بود، به‌گونه‌ای که با جمع‌آوری نقدینگی خلق‌شده ناشی از این دسترسی‌ نداشتن‌ها در گذشته، بتواند آثار تورمی آن را تا حدودی کنترل و به کاهش تورم موجود در کشور کمک کند.

وی آزادسازی منابع ایران از کره‌جنوبی را تنها دستاورد ارزی دولت ندانست و اظهار کرد: در دو سال گذشته منابع ارزی کشور به‌تدریج در دسترس قرار گرفته است.

کد خبر 477021

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =