ساخت ۳۹۸ قطعه تجهیز راهبردی در قطب تولید نفت ایران

مدیر تعمیرات تجهیزات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به ساخت ۳۹۸ قطعه تجهیز راهبردی از سوی متخصصان این شرکت گفت: این قطعات بخشی از کمبود ورود قطعات یدکی به داخل کشور به‌دلیل تحریم‌ها را جبران می‌کنند.

ماشاءالله فتاحی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار شانا اظهار کرد: در بخش تعمیرات اساسی تجهیزات و ماشین‌آلات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب فرآیند تهیه شرح کار، مناقصه، انتخاب پیمانکار و پروژه‌های تعمیرات اساسی به نوبت انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: امروزه با توجه به اینکه تعداد تجهیزات و ماشین‌آلات فرآیندی ساخت داخل کمتر از یک درصد است، اما تعمیرات اساسی این‌گونه تجهیزات خارجی از سوی متخصصان ایرانی انجام می‌شود.

 مدیر تعمیرات تجهیزات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب افزود: هم‌اکنون بر اساس برنامه‌ریزی انجام‌شده ۶۶۸ تجهیز فرآیندی در سطح شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب باید تعمیر شوند که از این تعداد در مجموع ۴۱ درصد از کار تعمیرات در این بخش انجام شده است.

فتاحی‌نیا با اشاره به روند تعمیرات اساسی در کارخانه‌های فرآیندی این شرکت بیان کرد: امسال تعمیرات اساسی ۳۶ کارخانه فرآیندی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در برنامه کاری قرار دارد که از این تعداد دو کارخانه خاتمه یافته، پنج کارخانه در دست اقدام و هفت کارخانه از سوی پیمانکار منتظر آغاز به کار است، همچنین بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تعمیرات اساسی مابقی کارخانه‌ها نیز تا پایان امسال خاتمه می‌یابد.

وی ادامه داد: تعمیرات اساسی ۳۱۱ ماشین دوار باید در سال ۱۴۰۲ انجام شود که از این تعداد تاکنون ۹۱ دستگاه در حال اقدام و ۱۲ دستگاه خاتمه یافته و تعمیرات اساسی ۱۰۸ دستگاه به موعد مقرر نرسیده است، از سوی دیگر تعمیرات اساسی توربین‌های برند رولزرویس، سولارسنتار و کمپرسورهای سولار آغاز شده است.

مدیر تعمیرات تجهیزات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به ساخت ۳۹۸ قطعه تجهیز راهبردی از سوی متخصصان شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در داخل کارگاه‌های این شرکت افزود: این قطعات می‌توانند کمبود ورود قطعات یدکی به داخل کشور را جبران کنند. افزون بر آن، کارگاه مرکزی این شرکت در زمینه تعمیر شیرآلات ایمنی و فرآیندی و انواع جوشکاری‌ها فعال است و تنها تعمیرات اساسی تجهیزات خارج از تخصص کارکنان برون‌سپاری می‌شود. گفتنی است به‌طور متوسط حدود ۲۰ درصد فعالیت‌های تعمیرات اساسی برون‌سپاری می‌شود.

ایجاد بحران قطعه یدکی به لطف دولت قبل در قطب تولید نفت کشور

فتاحی‌نیا بابیان اینکه وزیر نفت وقت در دولت پیشین طی اقدامی بی‌سابقه شیوه‌نامه‌ای جدید از تعمیرات اساسی به این شرکت تحمیل کرد، گفت: بر اساس این شیوه‌نامه مجوز خرید قطعات یدکی از شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گرفته شد و تا سه سال نتوانستیم هیچ قطعه یدکی‌ را خریداری کنیم، از این رو با بحران کمبود قطعات یدکی در شرکت مواجه شدیم.

وی ادامه داد: برون‌سپاری تعمیرات اساسی ۶۸ دستگاه ماشین‌آلات دوار شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در سال ۱۴۰۱ انجام شد، به‌گونه‌ای که توانستیم ۲۵ درصد عقب‌افتادگی‌های سال‌های گذشته در زمینه برنامه‌های تعمیرات اساسی را جبران کنیم و امیدواریم امسال بتوانیم این عدد را به حدود ۴۰ درصد برسانیم.

مدیر تعمیرات تجهیزات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با تأکید بر اینکه در طول سه سالی که خرید قطعات یدکی و تجهیزات جدید ممنوع شد با تدبیر و هماهنگی موفق به خنثی‌سازی دستورعمل فلج‌کننده شدیم و خوشبختانه با تلاش بسیار توانستیم کارخانه‌های شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب را با تعمیر توربین‌ها، کمپرسورها، پمپ‌ها و تلاش شبانه‌روزی در جهت رسیدن به سقف تولید سرپا نگه داریم، اظهار کرد: با حمایت‌های دولت سیزدهم محدودیت‌های بودجه‌ای حل‌شده و امیدواریم بتوانیم از امکاناتی که دولت جدید برای ما به‌وجود آورده است برای افزایش و رسیدن به سقف تولید بهره‌ ببریم.

فتاحی‌نیا در ادامه با تأکید بر اینکه بخش تعمیرات تجهیزات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب یک سازمان عملیاتی به شمار می‌آید، افزود: کارکنان این بخش فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که خیلی سخت‌تر از فعالیت‌های دیگر کارکنان در بخش‌های دیگر است، به‌گونه‌ای که طی چند سال گذشته چند نفر از همکاران حین کار جان خود را از دست دادند، از این رو انتظار داریم این کارکنان مشمول امتیاز ویژه‌ و درآمد بیشتری باشند، با توجه به این موضوع بسیاری از همکاران در این بخش تمایل دارند در سازمان‌های غیرعملیاتی و با خطر کمتر فعالیت کنند.

کاهش صادرات نفت تا ۳۰۰ هزار بشکه در دولت قبل

وی اظهار کرد: در اواخر دولت گذشته صادرات نفت تا ۳۰۰ بشکه کاهش یافته بود که اکنون به حدود ۲ میلیون بشکه نفت می‌رسد از این رو به سبب روند افزایشی صادرات نفت و عدم استفاده از تجهیزات نفتی در مدت زیاد، این تجهیزات با افزایش صادرات نفت و راه‌اندازی دوباره به تعمیرات اساسی نیاز پیدا می‌کنند.

مدیر تعمیرات تجهیزات شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با اشاره به ادامه روند تعمیرات اساسی در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در بخش ماشین‌آلات و تأسیسات نیازمند تعمیرات اساسی است و هم‌اکنون تعمیرات تأسیسات فرآیندی در منطقه گچساران در حال به‌روزرسانی و راه‌اندازی دوباره است.

فتاحی‌نیا یکی از راهبردهای برون‌رفت از مشکلات موجود در بخش تعمیرات اساسی مهم در مناطق نفت‌خیز جنوب را ایجاد ارتباط مؤثر با صنایع دفاعی کشور دانست و افزود: با ایجاد این ارتباط می‌توانیم عمده‌ای از مشکلات صنعتی خود را برطرف کنیم.

وی با اشاره به ساخت ۳۹۸ قطعه تجهیز راهبردی از سوی متخصصان این شرکت اظهار کرد: این قطعات بخشی از کمبود ورود قطعات یدکی به داخل کشور را به‌دلیل تحریم‌ها جبران می‌کنند و افزون بر آن کارگاه مرکزی این شرکت در زمینه تعمیر شیرآلات ایمنی و فرآیندی و انواع جوشکاری‌ها فعال است، به‌طور متوسط حدود ۲۰ درصد از فعالیت‌های تعمیرات اساسی برون‌سپاری می‌شود.

کد خبر 477223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =