حفاری و تکمیل ۱۹۵ حلقه چاه نفت و گاز در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از حفاری و تکمیل ۱۹۵ چاه اکتشافی، توسعه‌ای - توصیفی و تعمیری در دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی حفاری ایران، حمیدرضا گلپایگانی با تبریک هفته دولت و بزرگداشت یاد و نام شهیدان رجایی و باهنر گفت: از آغاز به‌کار دولت سیزدهم تاکنون همسو با برنامه‌های صنعت نفت ۱۹۵ حلقه چاه با ثبت متراژ ۱۵۸ هزار و ۴۱۰ متر در مناطق خشکی و دریایی کشور حفر و تکمیل نهایی شده و از سوی شرکت‌های بهره‌بردار نفتی زیرمجموعه شرکت ملی نفت ایران در مدار تولید قرار گرفته است.

وی افزود: با تلاش شبانه‌روزی کارکنان سختکوش این شرکت در مدیریت‌های عملیات یک، دو، سه و دریا در این مدت تعداد ۱۳ حلقه چاه ۲۰۱ روز زودتر از برنامه‌ پیش‌بینی‌شده از سوی کارفرماها، تکمیل شد که از نظر ارزش اقتصادی و تولیدی شدن زودهنگام چاه، بسیار با ارزش است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران ارائه خدمات فنی تخصصی یکپارچه را وجه تمایز شرکت ملی حفاری ایران با دیگر شرکت‌های فعال در عرصه صنعت حفاری عنوان کرد و ادامه داد: از سوی مدیریت خدمات فنی حفاری در دو سال اخیر ۹ هزار و ۵۶۲ عملیات در قالب افزون بر ۲۰ نوع خدمات فنی و مهندسی به چاه‌های نفت و گاز در مراحل حفاری یا در حال بهره‌برداری شامل لوله مغزی سیار، سیمانکاری، اسیدکاری، حفاری فروتعادلی، حفاری با هوا، آزمایش بهره‌دهی چاه، تزریق نیتروژن، لوله‌گذاری چاه و ... ارائه شد.

گلپایگانی همچنین در همین ارتباط به انجام ۲ هزار و ۳۳۶ مورد خدمات در بخش‌های نمودارگیری سطحی، نمودارگیری‌ درون‌چاهی و چاه‌پیمایی و حفاری ۹۱ حلقه چاه به‌صورت افقی و جهت‌دار اشاره کرد که به همت متخصصان مجرب شرکت محقق شده است.

وی درباره پروژه‌های حفاری در دست اجرا یا اجراشده در دو سال گذشته توضیح داد: در زمان حاضر این شرکت در اجرای طرح‌های توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران در پروژه‌های حفاری در میدان‌های نفتی و گازی اهواز، مارون، سولابدر، کیش، آبان، پایدار غرب و چاه‌های اکتشافی در استان‌های خوزستان، فارس و اردبیل در حال کار است و این در حالی است که پروژه‌های حفاری در میدان نفت‌شهر، سپهر و جفیر و تعمیر چاه‌های ژئوترمال (زمین‌گرمایی) در استان اردبیل تکمیل و تحویل کارفرماها شد.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران تقویت ساخت داخل با استفاده از توان سازندگان و صنعتگران داخلی و شرکت‌های دانش‌بنیان را از اولویت‌ها و رویکردهای شرکت عنوان کرد و گفت: حمایت از تولیدکنندگان داخلی و بومی‌سازی قطعات و تجهیزات صنعت راهبردی حفاری خط‌مشی اصلی شرکت بوده است و در این مدت علاوه بر تأمین قطعات و تجهیزات پرمصرف از منابع داخلی، شمار قابل‌توجهی قطعه و تجهیز مورد نیاز نیز تولید بار اول شده است.

گلپایگانی به چابک‌سازی سازمان و توانمندسازی نیروی انسانی اشاره کرد و افزود: به‌منظور ارتقای کارایی کارکنان در سطوح مختلف، آموزش‌های تخصصی در سرفصل برنامه‌های شرکت قرار دارد و در مدت پیش‌گفته دوره‌های مختلف مهار فوران چاه (IWCF)، برق، مکانیک، سیالات، ایمنی، همچنین آموزش‌های تخصصی سرچاهی و مدیریت کیفیت به‌صورت حضوری و با استفاده از بستر فضای مجازی برگزار شده و از سوی دیگر اصلاح ساختار، فرآیندگرایی، یکپارچه‌سازی برنامه‌های نرم‌افزاری و کیفیت‌گرایی مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی گستره عملیاتی شرکت را در استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، خراسان رضوی، فارس و اردبیل، عنوان و اظهار کرد: کارفرماها و متقاضیان عملیات حفاری و خدمات فنی و مهندسی این شرکت، شرکت‌های ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، مهندسی و توسعه نفت (متن)، نفت و گاز پارس، نفت و گاز اروندان، نفت مناطق مرکزی، فلات قاره، پترو ایران، مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران و چند شرکت بخش خصوصی است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران عملیات جداسازی، مونتاژ، برپایی و جابه‌جایی دستگاه‌های حفاری را در مناطق عملیاتی در اقصی نقاط کشور کاری سخت، پیچیده و نیازمند متخصصان ماهر و کارآزموده دانست و گفت: در دولت سیزدهم در راستای پاسخگویی به نیازهای شرکت‌های متقاضی و بر اساس برنامه‌های صنعت نفت ۱۸۳ دستگاه حفاری با استفاده از بیش ۱۱ هزار کشنده سنگین و فوق‌سنگین و در قالب بار ترافیکی در مناطق عملیاتی جابجا شده است که کاری اساسی در پشتیبانی از تولید محسوب می‌شود.

گلپایگانی با اشاره به نقش این شرکت در ایجاد فرصت‌های شغلی افزود: علاوه بر اینکه با بومی شدن صنعت حفاری در کشور بالغ بر ۱۸ هزار نفر به‌صورت مستقیم در قالب رسمی، قراردادی و پیمانکاری فرصت اشتغال یافته‌اند، از سوی دیگر با استقرار دکل‌های حفاری در مناطق عملیاتی استان‌های مختلف برای بیش از ۹۰۰ نفر از ساکنان مناطق پیرامونی به‌صورت روزانه از سه تا دو سال فرصت کار ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه صنعت حفاری کلیدواژه فتح میدان‌های نفتی و گازی است و حفظ و نگهداشت تولید و توسعه مخازن در گرو توجه به این صنعت راهبردی است، به حفاری چاه‌های نفت و گاز در دو سال گذشته برای شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت کارفرمایی اشاره و تصریح کرد: در این مدت از مجموع چاه‌های حفرشده توسط ملی حفاری، ۱۴۹ حلقه چاه در گستره عملیاتی مناطق نفت‌خیز جنوب بوده است.

مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گردش مته حفاری به پشتوانه کالای ایرانی را از سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در این شرکت عنوان کرد و گفت: مرور فعالیت‌های شرکت مبین این نکته است که هیچ تحریم و محدودیتی نمی‌تواند برنامه‌های صنعت نفت کشور را در زمینه توسعه میدان‌ها و تولید متوقف کند و سختکوشان این شرکت پا به پای تلاشگران صنعت نفت به‌صورت جهادی در میدان عمل حضوری فعال دارند.

گلپایگانی به افزایش شمار دکل‌های فعال این شرکت از ۵۶ دستگاه در آغاز فعالیت دولت سیزدهم به ۶۴ دستگاه در زمان حاضر و روند افزایش بهره‌وری در شرکت افزود: تلاشگران این مجموعه بزرگ صنعتی با تکیه بر دانش فنی و تجربیات میدانی این توانمندی را دارند که در هر میدان نفتی خدمات عملیات حفاری و فنی و مهندسی را ارائه کنند.

وی در همین ارتباط توسعه کسب‌وکار و ارتقای سهم بازار حفاری را از رویکردهای مهم شرکت دانست و اظهار کرد: در راستای رضایت‌مندی کارکنان طرح طبقه‌بندی مشاغل، به‌روزرسانی مطالبات کارکنان، پرداخت به‌موقع حقوق و مزایا، اجرای (بند د و بند و) ایثارگران، ایجاد کمیته‌های مختلف با هدف پیگیری و حل مشکلات و مسائل کارکنان، اصلاح ساختار، تغییر فرآیندها، نظم و انضباط مالی و اداری، بهینه‌سازی هزینه‌ها، چابک‌سازی سازمان، افزایش بهره‌وری و ... در فهرست برنامه‌های اولویت‌دار شرکت قرار دارد.

کد خبر 477495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =