نقش مؤثر پژوهشگاه صنعت نفت در اجرای خدمات فناورانه

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت اعلام کرد که این پژوهشگاه نهادی علمی - تحقیقاتی و برای خدمات فناورانه است که اقدام‌های بسیار گسترده‌ای را به صنعت نفت و دیگر صنایع مرتبط ارائه می‎کند و همواره خود را با نیازهای موجود در کشور تطبیق داده است.

 به گزارش شانا، عظیم کلانتری‌اصل شامگاه چهارشنبه (یکم شهریورماه) در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی به تبیین نقش پژوهشگاه صنعت نفت در زیست‌بوم فناوری و نوآوری پرداخت و گفت: پژوهشگاه صنعت نفت دانش فنی برای محصولات راهبردی صنعت نفت را بنا به نیاز  این صنعت توسعه می‎دهد و این مرکز تحقیقاتی به‌دنبال افزایش ارزش افزوده و بومی‌سازی دانش‎ها برای صنعت است که این امر سبب ایجاد اشتغال و کاهش وابستگی به دیگر کشورها شده است.

وی به دیگر فعالیت‎های فناورانه پژوهشگاه صنعت نفت اشاره کرد و افزود: صادرات و ارائه خدمات فناورانه، بهینه‎سازی مصرف انرژی، حل مشکلات محیط زیستی و توسعه دانش فنی را می‎توان از اقدام‌های مؤثر این مرکز تحقیقاتی برشمرد.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت این پژوهشگاه را آزمایشگاهی مرجع در کشور دانست و گفت: در بسیاری از موارد پژوهشگاه صنعت نفت در زمینه تأیید کیفیت محصولات و تدوین استانداردهای مرتبط با مواد شیمیایی، مسائل محیط زیستی و حفاظت‎های صنعتی مرجع به‌شمار می‌رود و نقش حاکمیتی مناسبی را در کشور ایفا می‏‌کند.

کلانتری‌اصل ادامه داد: پژوهشگاه صنعت نفت، به‌تازگی در زمینه ناترازی و ذخیره‌سازی گاز نیز اقدام‌های مؤثری انجام داده و به‌دنبال آن است که با ذخیره‎سازی زیرزمینی و با استفاده از ساختارهای مناسب مشکل مناطق سردسیر را در فصول سرد سال برطرف سازد.

وی به فناوری‌های شاخص سال‎های اخیر این مجموعه اشاره و تصریح کرد: تأمین دانش فنی و طراحی پایه واحدهای پالایشگاهی نفت و پتروپالایشگاهی، همچنین واحدهای گوگردزدایی و مرکاپتان‌زدایی و توسعه دانش فنی انواع کاتالیست و مواد شیمیایی را می‎توان بخشی از تلاش پژوهشگران پژوهشگاه صنعت نفت دانست و در همه این موارد شاهد قطع وابستگی به خارج از کشور هستیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت به نقش مؤثر خطوط لوله در نگهداشت تولید اشاره کرد و گفت: خطوط لوله همواره نیاز به پایش و نگهداشت دارند که دانش فنی مدیریت یکپارچگی و خوردگی تجهیزات در پژوهشگاه صنعت نفت وجود دارد و این موضوع می‎تواند به افزایش تولید کمک شایانی کند.

کلانتری‌اصل با بیان اینکه خدمات فناورانه و شبکه همکاری پژوهشگاه صنعت نفت بسیار گسترده است، اظهار کرد: ارائه ۱۶۰۰ عنوان خدمات آزمایشگاهی، مشارکت در تدوین استانداردهای صنعت نفت، ارائه آموزش‎های تخصصی و بین‌المللی، همکاری با دانشگاه‎ها و انجمن‎های علمی، همچنین حمایت از دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا برخی از خدمات فناورانه این مجموعه است.

وی به بهینه‌سازی فرآیندهای تولید و افزایش ضریب برداشت نیز اشاره کرد و در این‌ باره توضیح داد: پژوهشگاه صنعت نفت مطالعات افزایش برداشت را در بزرگ‌ترین میدان نفتی کشور، میدان اهواز، در دستور کار خود قرار داده و امیدوار است بتواند با استفاده از پایلوت نیمه‌صنعتی این مجموعه و همکاری شرکت ملی نفت به افزایش برداشت در این میدان کمک کند.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت تصریح کرد: ازدیاد برداشت از مخازن نفتی با روش تزریق نانوسیال، شناسایی منابع نامتعارف هیدرات گازی و انجام مطالعات جامع توسعه میدان‌های نفتی و گازی را می‎توان از مهم‌ترین اقدام‌های فناورانه این مجموعه برشمرد که سبب ارزش‌آفرینی در کشور شده است.

کلانتری‌اصل همچنین در ادامه به ارائه لیسانس طراحی پایه واحدهای کک‌ سوزنی و اسفنجی اشاره کرد و گفت: در سال‎های گذشته کشور به‌دلیل تحریم‌های ظالمانه استفاده از این دو ماده با مشکل اساسی روبه‌رو بوده است که خوشبختانه با دانش فنی پژوهشگاه صنعت نفت کک اسفنجی و سوزنی که قابل استفاده در صنایع فولاد و آلومینیوم است در حال تولید است و هم‌اکنون در پالایشگاه‌های بندرعباس و شازند اراک قابل استفاده‌ هستند.

وی ادامه داد: ارائه لیسانس و طراحی نخستین واحد ماده بودارکننده گاز نیز از سوی پژوهشگاه صنعت نفت برای نخستین‌ بار در خاورمیانه انجام شده است و امیدواریم در آینده نزدیک صادرات نیز در این زمینه انجام شود.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت به فعالیت‎هایی که برای حفاظت از محیط‌ زیست در پژوهشگاه صنعت نفت انجام می‎شود، اشاره کرد و افزود: این مرکز تحقیقاتی دارای پژوهشکده محیط زیست است که توانسته با دانش فنی محققان خود اقدام‌های مؤثری را در زمینه آب، خاک، هوا و پاکسازی آنها و جلوگیری از نشت میعانات انجام دهد و دارای تأییدیه‌های بین‌المللی در این زمینه است.

کلانتری‌اصل با اشاره به توسعه تعاملات بین‌المللی این مجموعه تحقیقاتی در سال‎های اخیر بیان کرد: طراحی و ساخت پالایشگاه یکی از کشورهای همسایه، ارائه آموزش‏‌های کاربردی برای مدیران و کارشناسان صنعت نفت و گاز کشورهای منطقه و صادرات مواد شیمیایی و کاتالیست با دانش فنی پژوهشگاه برخی اقدام‌های این مجموعه در حوزه بین‌المللی است.

وی در پایان تصریح کرد: با اکثر کشورهای منطقه ارتباط تنگاتنگی داریم و معتقدیم با توجه به اتمسفر دانش‌بنیان کشور، پژوهشگاه صنعت نفت دریچه بسیار خوبی برای انتقال دانش‎های فنی توسعه یافته مرجع‌دار برای کشورهای منطقه به‌شمار می‌رود.

کد خبر 477547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =