۱۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۱
  • کد خبر: 630017
گلدمن ساکس: نفت برنت به ۱۰۷ دلار می‌رسد

بانک آمریکایی گلدمن ساکس پیش‌بینی کرد قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۱۰۷ دلار برای هر بشکه می‌رسد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، عربستان سه‌شنبه هفته گذشته اعلام کرد با هدف تقویت اقدام‌های احتیاطی که از سوی ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) برای حمایت از ثبات بازار نفت در نظر گرفته شده است، کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک میلیون بشکه‌ای خود را تا پایان دسامبر امسال تمدید می‌کند.

این کاهش عرضه که تولید نفت عربستان را تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی به ۹ میلیون بشکه در روز می رساند، ماهانه بررسی خواهد شد تا در صورت لزوم و بر اساس شرایط بازارهای جهانی، افزایش یا کاهش بیشتر داشته باشد.

پس از این تصمیم روسیه هم اعلام کرد که کاهش عرضه داوطلبانه روزانه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای خود را تا پایان دسامبر ادامه خواهد داد و این کاهش را ماهانه برای تغییر لازم بازبینی می‌کند.

این اقدام‌ عربستان و پیرو آن روسیه، قیمت نفت خام شاخص برنت را به بالای ۹۰ دلار در هر بشکه و قیمت نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا را به حدود ۸۸ دلار در هر بشکه رساند.

در پی اعلام این تصمیم، واحد تحقیقات کالای بانک آمریکایی گلدمن ساکس در یادداشتی نوشت: تداوم کاهش تولید نفت، ریسک‌های صعودی برای قیمت نفت را افزایش می دهد.

بر اساس گزارش این بانک، سناریویی را در نظر بگیرید که در آن، اوپک‌پلاس به کاهش تولید سال ۲۰۲۳، تا پایان سال ۲۰۲۴ ادامه می‌دهد و عربستان سعودی، تولید خود را به تدریج افزایش می دهد، حال در چنین سناریویی، قیمت نفت در دسامبر سال ۲۰۲۴، به ۱۰۷ دلار در هر بشکه می‌رسد، اما این سناریوی اصلی این بانک نیست.

به گفته تحلیلگران گلدمن ساکس، این دیدگاه پایه گلدمن ساکس نیست، زیرا با توجه به عرضه مطلوب، واکنش سرمایه‌گذاری به بحران انرژی سال ۲۰۲۲، رشد عرضه نفت شیل آمریکا و اهمیت سیاسی قیمت بنزین در این کشور، بعید به نظر می‌رسد اوپک‌پلاس بخواهد قیمت نفت در بالای ۱۰۰ دلار برای هر بشکه را دنبال کند.

کد خبر 630017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =