۲۰ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۶
  • کد خبر: 630204
طرح فرهنگ‌سازمانی در صنعت نفت کلید خورد

طرح فرهنگ‌سازمانی به همت گروهی متشکل از ستاد وزارت نفت و چهار شرکت اصلی وزارت نفت از سال ۱۴۰۱ در صنعت نفت آغاز شد.

به گزارش خبرنگار شانا، علی ستوده صبح امروز (دوشنبه، ۲۰ شهریورماه) در نشست تخصصی تجربه‌نگاری تعالی فرهنگ و سلامت اداری با حضور مانی آرمان، مشاور پروژه و فتاح آقازاده، مدیرکل دفتر تعالی فرهنگ‌سازمانی و سلامت اداری گفت: منابع انسانی در ابتدا جایگاه اداری داشته که هم‌اکنون حامی کارکنان است و نقش‌های راهبردی را در سازمان ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه مدیریت منابع انسانی مجموعه‌ای است که باید جایگاه را برای تغییر فراهم کند، افزود: ما باید افزون بر نقش راهبردی، نقش تغییر در سازمان را ایفا ‌کنیم. از این‌رو باید در منابع انسانی دو حوزه خرد و کلان را به شکل توأمان در نظر داشته باشیم که یکی از مهم‌ترین حوزه های کلان منابع انسانی، موضوع فرهنگ‌سازمانی است.
مدیرکل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری وزارت نفت ادامه داد: حوزه فرهنگ‌ سازمانی، می‌تواند تحول‌آفرین باشد، زمینه‌ساز نگرش، رفتار و عملکرد کارکنان سازمان است و با توجه به نقشی که دارد بسیار اثرگذار است.

وی همچنین تصریح کرد: در صنعت نفت فرهنگی غنی با عمر بیش از  ۱۱۰ سال  وجود داشت که این فرهنگ نقشی برجسته را برای شکل‌دهی به رفتار مدیران و کارکنان ایفا می‌کرد ولی به‌مرور زمان این فرهنگ به فراموشی سپرده شد و اکنون انتظارها از فرهنگ صنعت نفت به‌خوبی برآورده نمی‌شود. وی عمده‌ترین علل این وضعیت را به تغییر فرهنگ عمومی کشور، تغییرات مستمر مدیریتی و ورود نسل‌های مختلف به سازمان اشاره کرد.

وی درباره دلایل اهمیت این فرهنگ گفت: فرهنگ عملکرد سازمان و کارکنان را تعیین می‌کند و پشتیبان راهبرد سازمان است و اگر سازمانی راهبرد داشته باشد و فرهنگ حامی آن نباشد همه برنامه‌ها با شکست روبه‌رو می‌شوند ازاین‌رو با توجه به مسئولیتی که در اداره کل آموزش برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحولی وزارت نفت داشتیم به سمت پروژه‌ای علمی و حرفه‌ای در حوزه فرهنگ‌سازمانی حرکت کردیم.

مدیرکل آموزش، برنامه‌ریزی نیروی انسانی و تحول اداری وزارت نفت افزود: هشت شرکت نفتی موفق جهان را انتخاب و دیدگاه‌های خبرگان صنعت نفت را بررسی کردیم و بانکی از ارزش‌ها تشکیل دادیم و ۶ ارزش اختصاصی را انتخاب کردیم.

در ادامه این نشست، مدیرکل دفتر تعالی فرهنگ‌سازمانی و سلامت اداری، یادآور شد: مهم‌ترین نکته موضوع استخراج ارزش‌های اختصاصی خود دستگاه است، زیرا ارزش‌ها سرفصل‌های برنامه‌ ارتقای فرهنگی سازمانی را تعیین می‌کند و اقدامات فرهنگی مختلف باید مبتنی بر همین ارزش‌ها باشند.

در همین حال، مشاور پروژه گزارشی از روند اجرای پروژه و دستاوردهای آن برای حاضران مطرح کرد.

آرمان ضمن معرفی گروه پژوهش که متشکل از ستاد وزارت نفت و چهار شرکت اصلی وزارت نفت است به تشریح مراحل انجام کار و کاربست‌های پروژه یادشده پرداخت.

در پایان نیز، نمایندگان دستگاه‌های اجرایی پرسش‌های خود را در زمینه پروژه مطرح و اعضای نشست به آنها پاسخ دادند.

کد خبر 630204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =