اوپک‌پلاس به کمبود عرضه نفت واکنش نشان می‌دهد/ بازار نفت متعادل است

مدیرعامل شرکت گازپروم‌نفت روسیه اظهار کرد که اوپک‌پلاس بحران کمبود عرضه نفت در بازارهای جهانی را مدیریت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الکساندر دیوکوف روز چهارشنبه (۲۹ شهریورماه) در حاشیه کنفرانسی در شهر تیومن در سیبری غربی در جمع خبرنگاران گفت: اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک) در صورتی که بازار جهانی نفت با کمبود روبه‌رو شود، در این زمینه اقدام خواهد کرد.

اعضای اوپک‌پلاس از سال ۲۰۲۲ میلادی برای حمایت از قیمت‌های جهانی نفت خام، محدود کردن عرضه را آغاز کردند.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ماه جاری میلادی پس از تصمیم عربستان و روسیه برای تمدید کاهش عرضه داوطلبانه تا پایان سال ۲۰۲۳ برای نخستین بار در سال جاری میلادی از ۹۰ دلار برای هر بشکه عبور کرد.

برخی تحلیلگران و اندیشکده‌ها، به‌ویژه آژانس بین‌المللی انرژی بر این باورند که تمدید کاهش عرضه اوپک‌پلاس تا پایان سال ۲۰۲۳ به‌معنای کمبود قابل‌توجه بازار در سه ماه پایانی امسال خواهد بود.

دیوکوف گفت: اگر بازار نفت با کمبود عرضه روبه‌رو شود، اوپک‌پلاس به این موضوع واکنش نشان می‌دهد و حجم عرضه نفت به بازار را افزایش خواهد داد.

وی تصریح کرد که بازار جهانی نفت متعادل و قیمت این کالای راهبردی عادلانه است.

به گفته وی، افزایش پیشنهادی تعرفه بر صادرات سوخت روسیه تنها می‌تواند تأثیری موقت بر رفع کمبود در بازارهای داخلی داشته باشد.

دولت روسیه در نظر دارد از اکتبر تا ژوئن ۲۰۲۴ برای رفع کمبود سوخت، به ازای هر تن ۲۵۰ دلار عوارض صادراتی بر انواع فرآورده‌ نفتی وضع کند.

کد خبر 630424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =