انتظار مناسب بودن قیمت نفت در کوتاه‌مدت کوته‌بینانه است

وزیر انرژی امارات متحده عربی با تأکید بر لزوم تداوم سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت به‌منظور متعادل نگهداشتن قیمت‌های انرژی گفت: اینکه تنها قیمت نفت برای مدتی محدود مناسب باشد کوته‌بینانه است.

به گزارش خبرگزاری رویترز از ابوظبی، سهیل المزروعی امروز (دوشنبه، دهم مهرماه) در کنفرانس و نمایشگاه نفت و گاز ابوظبی (ادیپک) در حالی که وزیران نفت و انرژی کشورها و مدیران ارشد فعال در صنعت نفت جهان بر لزوم تداوم سرمایه‌گذاری‌ها به‌منظور هموارسازی پدیده انتقال انرژی تأکید داشتند، اظهار کرد: قیمت مناسبی که مصرف‌کنندگان برای دریافت سوخت در جایگاه‌های عرضه می‌پردازند به‌دلیل تمایل به ادامه سرمایه‌گذاری در زمینه تولید سوخت‌های فسیلی است.

وی افزود: اعضای اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیر اوپک) به این موضوع که قیمت برای مصرف‌کنندگان مناسب باشد اهمیت می‌دهند، اما قیمت مناسب برای مدت بسیار محدود کوته‌بینانه است.

وزیر انرژی امارات تصریح کرد: برای نگهداشتن قیمت‌های جهانی نفت خام در حد متعادل به سرمایه‌گذاری بیشتری در نفت و گاز نیاز است.

المزروعی در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا قیمت‌های بالای نفت خام می‌تواند سلامت اقتصاد جهانی را تهدید کند، گفت: اوپک‌پلاس هرگز برای قیمت مشخص نفت هدف‌گذاری نمی‌کند.

اعضای اوپک‌پلاس در ژوئن توافق کردند که توافق کاهش تولید نفت خود را تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی تمدید کنند.

عربستان سعودی و روسیه همچنین به‌تازگی تصمیم گرفتند کاهش داوطلبانه عرضه خود را که مجموعش به یک میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه در روز می‌رسد را تا پایان سال جاری میلادی تمدید کنند.

در پی اعلام تصمیم‌های جداگانه ریاض و مسکو برای ادامه کاهش‌ عرضه داوطلبانه، قیمت نفت خام برنت در اوایل ماه سپتامبر به بالای ۹۰ دلار برای هر بشکه رسید و پیش‌بینی‌ها را برای رسیدن قیمت نفت به سطوح ۱۰۰ دلار برای هر بشکه تقویت کرد.

در همین حال، هیثم الغیص، دبیرکل اوپک هم امروز در نمایشگاه و کنفرانس نفت و گاز ابوظبی نسبت به افزایش تقاضای نفت ابراز خوش بینی کرد و سرمایه‌گذاری اندک را خطری برای امنیت انرژی دانست.

وی گفت: ظرفیت مازاد عرضه اندکی داریم، این را بارها گفته‌ایم و این مستلزم تلاش هماهنگ همه ذی‌نفعان برای درک اهمیت سرمایه‌گذاری در صنعت نفت است.

المزروعی گفت: سرمایه‌گذاری شرکت‌های نفتی بین‌المللی و ملی مورد نیاز است و دنیالی مالی هم باید تمایل به این سرمایه‌گذاری‌ها داشته باشد.

وی همچنین در جمع خبرنگاران تصریح کرد: امارات در مسیر افزایش ظرفیت تولید روزانه نفت خود از ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به ۵ میلیون بشکه تا سال ۲۰۲۷ میلادی است.

ویکی هولوب، مدیرعامل شرکت اکسیدنتال پترولیوم آمریکا هم هشدار داد  سرمایه‌گذاری اندک باعث افزایش قیمت انرژی می‌شود.

کد خبر 631058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =