۱۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۴
  • کد خبر: 631277
ریستاد انرژی: نفت تا ۲۰۲۷ به ۶۰ دلار می‌رسد

مؤسسه نروژی ریستاد انرژی پیش‌بینی کرد که با  نزدیک شدن به دوران اوج تقاضای نفت، قیمت این کالای راهبردی تا ۲۰۲۷ به ۶۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تحلیلگران نفتی در مؤسسه ریستاد انرژی بر این باورند که با کُند شدن روند رشد تقاضا، قیمت جهانی نفت خام تا سال ۲۰۲۷ به حدود ۶۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد و با کاهش تقاضا، یک‌سوم قیمت نفت خام در سال آینده میلادی (۲۰۲۴) کاهش می‌یابد.

چشم‌انداز مؤسسه ریستاد انرژی در میان تحلیل‌های اخیر تحلیلگران بانک‌های وال استریت که پیش‌بینی می‌کنند قیمت نفت تا دو سال آینده به ۱۵۰ دلار برای هر بشکه می‌رسد، پیامی اطمینان‌بخش است.

برآورد بلندمدت ریستاد انرژی حاکی از آن است که قیمت‌های جهانی نفت خام پیش از کاهش تا سطوح ۵۰ دلار در زمانی که تقاضا برای نفت به اوج می‌رسد، سال آینده میلادی به ۹۱ دلار برای هر بشکه خواهد رسید.

کلودیو گالیمبرتی، رئیس بخش تحقیقات آمریکای شمالی مؤسسه ریستاد انرژی هفته گذشته در حاشیه یک رویداد انرژی در هیوستون آمریکا گفته بود: رشد تقاضا به اوج خود رسیده است، ما پیش‌بینی می‌کنیم که قیمت‌ها در سه تا چهار سال آینده کاهش یابد و دلیل عمده آن هم به عرضه کافی باز می‌گردد.

وی افزود: ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک (اوپک‌پلاس) موفق شده است قیمت نفت را در سال جاری میلادی با تداوم برنامه کاهش عرضه افزایش دهد، اما این راهبرد نمی‌تواند در بلندمدت موفق باشد.

رئیس بخش تحقیقات آمریکای شمالی مؤسسه ریستاد انرژی تصریح کرد: رشد تقاضای جهانی نفت در سال گذشته میلادی روزانه به‌طور میانگین ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه بود و طبق برآوردها امسال به روزانه ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه، در سال ۲۰۲۵ میلادی یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه و در سال ۲۰۲۶ میلادی تنها ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش می‌یابد.

گالیمبرتی گفت: قیمت‌های جهانی نفت خام پس از سال ۲۰۲۶ بازتاب‌دهنده سرعت پدیده انتقال انرژی جهان به انرژی پاک‌تر و سطح سرمایه‌گذاری در تولید سوخت‌های فسیلی جدید است.

وی ادامه داد: قیمت نفت خام برنت با فرض سناریوی موردی که دمای جهان تا سال ۲۰۵۰ میلادی ۱.۹ درجه سانتی‌گراد نسبت به سطوح پیش از صنعتی شدن افزایش می‌یابد، می‌تواند پس از سال ۲۰۲۷ به بالاتر از ۵۰ دلار برای هر بشکه ادامه دهد.

شیل با قیمتهای بالاتر برنده می‌شود

ریستاد پیش‌بینی می‌کند که تولید نفت خام ایالات متحده آمریکا تا سال ۲۰۲۶ میلادی از حدود روزانه ۱۳ میلیون بشکه کنونی به ۱۵ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

مدیر پیشین شرکت شل که در توسعه سناریوهای انتقال انرژی این شرکت نقش داشته است، گفت: راهبرد کنونی اوپک‌پلاس برای بازار مؤثر بوده است، زیرا کشش عرضه آمریکا به اندازه ۱۰ سال پیش نیست، اما اگر تولیدکنندگان نفت شیل در ایالات متحده حفاری بیشتری انجام دهند، اثربخشی آن پایان خواهد یافت.

گالیمبرتی گفت: اگر قیمت نفت خام برنت پس از سال ۲۰۲۶ به‌طور میانگین روی سطوح ۸۰ دلار برای هر بشکه باقی بماند، تولیدکنندگان نفت شیل سرمایه‌گذاری خود را از سر خواهند گرفت و زمانی که این اتفاق بیفتد، تولید نفت آمریکا به کمک شیل می‌تواند به ۱۸ میلیون بشکه در روز برسد و این شرایط تأثیرگذاری اوپک بر قیمت‌ها را کاهش می‌دهد.

وی افزود: این راهبردی است که اوپک می‌تواند تا یک سال دنبال کند، اما برای هفت سال امکان‌پذیر نیست.

رئیس بخش تحقیقات آمریکای شمالی مؤسسه ریستاد انرژی ادامه داد: اگر قیمت نفت همچنان بالا بماند، شیل آمریکا برنده آشکار بازارهای جهانی خواهد بود.

رشد متوسط

مؤسسه ریستاد انرژی انتظار دارد صنعت نفت شیل آمریکا در کوتاه‌مدت رشدی متوسط داشته باشد و تا سال آینده میلادی ۶۰ تا ۷۰ دستگاه حفاری به شمار دکل‌های فعال در این حوزه اضافه شود و مجموع آنها به ۶۳۴ دکل برسد.

به گفته الکساندر راموس پیون، رئیس تحقیقات نفت شیل در مؤسسه ریستاد انرژی، این رقم هنوز ۷۰ دکل کمتر از دوران اوج فعالیت‌های تولید در صنعت نفت شیل آمریکاست، زیرا شرکت‌ها همچنان به بازده سهامداران از طریق سود سهام و بازخرید اولویت می‌دهند.

وی در حاشیه این نشست با بیان اینکه به‌دلیل انضباط سرمایه، کشش بیشتری وجود ندارد، افزود: نرخ سرمایه‌گذاری دوباره روندی افزایشی به خود گرفته، اما در مقایسه با رکوردهای پیشین همچنان پایین است.

جاستین مایورگا، رئیس تحقیقات زنجیره تأمین مؤسسه ریستاد انرژی در این باره گفت: رشد تولید در صنعت نفت شیل ایالات متحده همچنان به‌دلیل بهبود راندمان حفاری است.

وی تصریح کرد: ما در حفاری چاه‌ها بهتر و سریع‌تر می‌شویم، روند آهسته رشد پیامی مستمر خواهد بود.

کد خبر 631277

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =