جنگ در کرانه باختری قیمت نفت را ۳ دلار افزایش داد

قیمت‌ نفت خام در پی تلاطم در بازارهای جهانی به‌دلیل آغاز جنگ در کرانه باختری افزایش یافت.

به گزارش خبرگزاری رویترز از پکن، قیمت نفت روز دوشنبه (۱۷ مهرماه) در پی درگیری‌های نظامی رزمندگان مقاومت فلسطین (حماس) و  رژیم صهیونیستی از صبح روز شنبه (۱۵ مهرماه) و عمیق‌تر شدن تردیدهای سیاسی در سراسر خاورمیانه و به‌دنبال آن تشدید نگرانی‌ها درباره عرضه، در معاملات بازارهای آسیایی بیش از ۳ درصد افزایش یافت.

نفت خام شاخص برنت دریای شمال تا ساعت ۴ بامداد به وقت گرینویچ با ۳ دلار و ۱۰ سنت یا ۳.۶۷ درصد افزایش، ۸۷ دلار و ۶۸ سنت برای هر بشکه معامله شد.

قیمت نفت خام دبیلوتی‌آی آمریکا با ۳ دلار و ۲۶ سنت یا  دلار و ۹۴ سنت ۳.۹۴ درصد افزایش به ۸۶ دلار و ۵ سنت برای هر بشکه رسید.

هر دو شاخص نفتی پیش از این بیش از ۴ دلار در هر بشکه افزایش یافته بودند.

تحلیلگران بانک ای‌ان‌زد در یادداشتی گفتند: افزایش ریسک ژئوپلیتیکی در خاورمیانه سبب افزایش قیمت‌های جهانی نفت خام می‌شود و می‌توان منتظر نوسان‌های بیشتری بود.

افزایش امروز قیمت نفت روند نزولی هفته گذشته را معکوس کرد، در پی نگرانی‌ها درباره نرخ‌های بهره بالا و تأثیر آنها بر تقاضای جهانی نفت، شاخص‌های برنت و دبلیوتی‌آی به‌ترتیب با ۱۱ و ۸ درصد کاهش روبه‌رو شدند و بزرگ‌ترین کاهش هفتگی از ماه مارس رخ داد.

رزمندگان مقاومت فلسطین از صبح روز شنبه عملیات همه‌جانبه و بی‌نظیر خود با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب) علیه مواضع رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی آغاز کرده‌اند؛ عملیاتی که در عمر ۷۵ ساله اشغالگران غاصب نظیر نداشته و صهیونیست‌ها را در شوک فرو برده است.

سائول کاونیک، تحلیلگر حوزه انرژی در این باره به رویترز گفت: پریمیوم ریسک نفت به‌دلیل احتمال درگیری گسترده‌تر که می‌تواند به کشورهای بزرگ تولیدکننده نفت سرایت کند، در حال افزایش است.

بنا بر گزارش‌ها، مقام‌های سعودی روز جمعه هفته گذشته (۱۴ مهرماه) به کاخ سفید گفته بودند مایلند تولید خود را در سال آینده به‌عنوان بخشی از توافق پیشنهادی با رژیم صهیونیستی افزایش دهند.

کد خبر 631318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =